Dinsdag 10/12/2019

Iedereen op de fiets

Dit zijn de 20 beste steden ter wereld voor fietsers

Kopenhagen schopt het tot fietsvriendelijkste stad ter wereld. Beeld Wikimedia Commons/News Oresund - Johan Wessman

Vergeet files, urenlang zoeken naar een parkeerplaats of een weggesleepte auto. De fiets is de toekomst van de stadsbewoner. Deze twintig steden geven het goede voorbeeld en veroverden een plaats in de top 20 van beste fietssteden ter wereld. Antwerpen staat op een knappe 9de plaats, al gaat de stad er twee plaatsen op achteruit ten opzichte van 2013.

Copenhageninze Design Company houdt al jaren een index bij, waarbij verschillende steden over de hele wereld opgelijst worden volgens hun fietsvriendelijkheid. De wielerorganisatie biedt zich ook aan als adviesorgaan voor steden die hun fietscultuur en desbetreffende stadsplanning een duwtje in de rug willen geven.

In 2011 werden 80 steden opgenomen, in 2013 groeide die lijst tot 150. Dit jaar opteert Copenhageninze D. Co. voor 122. Het gaat om steden die een regionale populatie hebben die groter is dan 600.000 inwoners (met enkele uitzonderingen vanwege hun politieke of regionale belang).

Er zijn enkele constanten, meldt de organisatie. Zo blijven Kopenhagen en Amsterdam de top 20 domineren. "Maar er zijn ook nieuwe steden die de top 20 binnenstormen ten koste van andere steden."

Antwerpen scoort een voortreffelijke negende plaats, maar zakt wel twee plaatsjes ten opzichte van 2013. Lees hieronder waarom.

Een typisch fietspad in Kopenhagen. Beeld Wikimedia Commons/Tony Webster

1. Kopenhagen

Ranking in 2013: 2de plaats

De inspanningen die Kopenhagen levert om te investeren in de fiets als volwaardig transportmiddel werpt vruchten af. Meer zelfs, de stad stoot Amsterdam dit jaar zelfs van de eerste plaats. "Met het oog op een uniform netwerk van ruimtelijke ordening voor fietsers is Kopenhagen ongeëvenaard in de wereld", schrijft Copenhagenize D. Co. "Een heldere visie is op het voorplan getreden, en de stad gaat er weer maar eens op vooruit."

Amsterdam moet het voortaan met de tweede plaats in de lijst stellen. Beeld Wikimedia Commons/Gary Mark Smith

2. Amsterdam

Ranking in 2013: 1ste plaats

Amsterdam staat bekend om zijn duizenden fietsers, die aan een razend tempo door de stad razen. Zelfs Jay Z en Beyonce lieten zich er betrappen op een fietstochtje met dochter Blue Ivy, zo'n jaar geleden (foto hieronder).

Maar Copenhagenize D. Co. is streng voor de Nederlandse hoofdstad. "Amsterdam lijdt eronder dat het - net als de meeste Nederlandse steden - de status-quo probeert te behouden in plaats van een poging te doen vooruit te gaan", schrijft de organisatie. Op basis van wat Amsterdam al realiseerde, behoort ze tot de absolute wereldtop. Maar wat er nog op de planning staat, stelt teleur. "Amsterdam moet nu handelen om aan te tonen hoe je kan blijven ontwikkelen. Zoniet gaan andere steden de innovatierol opeisen."

Plaats genoeg in Utrecht om de fiets als primair vervoersmiddel te gebruiken. Beeld Wikimedia Commons/Reaperexpress

3. Utrecht

Ranking in 2013: 3de plaats

Utrecht blijft stevig op de derde stek, en daar is de stad blij om. "Het blijft een wereldleider qua fietsgebruik in kleinere stedelijke gebieden." Meer nog: met het ontwikkelingsplan 'Utrecht, aantrekkelijk en toegankelijk', zet de Nederlandse stad zelfs een stap vooruit.

Utrecht heeft begrepen dat het voldoende en veilige fietsparkings een grote uitdaging is, en bouwt daarom momenteel de grootste fietsparking ter wereld, goed voor 12.500 fietsen. "Nu nog de grote stroken kasseien aanpakken en een uniform infrastructuurnetwerk opstellen, en dan zal Utrecht zeker uit de schaduw van Amsterdam treden."

De fietsstalling van het Utrechtse stadskantoor. Beeld Wikimedia Commons/Sebastiaan Ter Burg
Fietsen voor het Musée Zoologique in Straatsburg. Beeld Wikimedia Commons/Ralph Hammann

4. Straatsburg

Ranking in 2013: Geen

Hoewel Straatsburg eerder niet in de lijst werd opgenomen, heeft de stad een lange geschiedenis van stadsplanners die willen inzetten op een verhoogd fietsgebruik. Logischerwijze is de stad dus toonaangevend in het Franse fietslandschap.

Eindhoven maakt indruk met de Hovenring. Beeld Wikimedia Commons/Bruggenbouwer

5. Eindhoven

Ranking in 2013: 8ste plaats

"De fietscultuur in de stad is stabiel en sterk", zo oordeelt de fietsorganisatie. Met een eervolle vermelding voor de fascinerende Hovenring, een rondpunt voor fietsers dat zich boven het wegverkeer bevindt.

Ook fietsen in Malmö, de derde grootste stad van Zweden, is aangenaam. Beeld Wikimedia Commons/Jorchr

6. Malmö

Ranking in 2013: 9de plaats

De derde grootste stad van Zweden keek - in tegenstelling tot Stockholm en Göteborg - naar Kopenhagen voor inspiratie, en dat werpt zijn vruchten af. "Malmö is erin geslaagd de fiets terug in te voeren in het stedelijke landschap. Hoogtepunt sinds 2013 is de opening van een fietsparking in het treinstation, die zelfs Kopenhagen doet blozen."

Nantes heeft net als veel Europese steden een fietsdeelproject. In deze Franse stad heet het Bicloo. Beeld Wikimedia Commons/Hellotheworld

7. Nantes

Ranking in 2013: 6de plaats

Nantes heeft er een opmerkelijk parcours opzitten. Het katapulteerde zichzelf in 2013 naar de zesde plaats, door duidelijke politieke wil en investeringen in infrastructuur en faciliteiten. Vandaar een (bijna) status-quo.

Tweede Franse stad in de top 10 is Bordeaux, op de achtste plaats. Beeld Wikimedia Commons/Ardfern

8. Bordeaux

Ranking in 2013: 8ste plaats

De laatste jaren hebben stevige investeringen de fietscultuur in het Franse Bordeaux een uitstekende duw in de rug gegeven. "Bordeaux blijft fietsverkeer serieus nemen."

Antwerpen staat op de negende plaats, al moet de Scheldestad wel twee plaatsjes prijsgeven. Beeld PHOTO_NEWS

9. Antwerpen

Ranking in 2013: 7de plaats

"Antwerpen heeft een stevige greep op de top 20, ook al zakt de stad twee plaatjes." De wielerorganisatie prijst het fietsdeelproject Velo, "dat burgers uitstekende mogelijkheden biedt".

Ook zijn er voldoende plaats voorzien in de stad waar je je fiets kwijt kunt. Bovendien wordt er door alle leeftijden en lagen van de bevolking gefietst. Brussel vormt geen concurrentie voor de Scheldestad.

Toch is Copenhagenize D. Co. ook streng voor het huidige beleid. "De positieve politiekvorming die in het stadhuis heerste tot 2013 lijkt opgedroogd bij de laatste verkiezingen."

Sevilla sluit de top 10 af. Beeld Wikimedia Commons/Frobles

10. Sevilla

Ranking in 2013: 4de plaats

Enkele jaren lang was Sevilla het schoolvoorbeeld van hoe een stad de fiets op korte tijd terug betekenisvol kon maken in de stad. Daarmee werd de basis gelegd, maar dat is volgens Copenhagenize D. Co. onvoldoende en daarom valt de Andalusische stad terug tot de 10de plaats.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234