Vrijdag 04/12/2020

Belgisch voetbal

Dit wordt het nieuwe stadion van Club Brugge: steile tribunes, 5.000 vipplaatsen én een fandorp

Beeld HLN

Niet de stadsderby, wél het stadiondossier is deze week hét gespreksonderwerp nummer één in Brugge. Fans en omwonenden kijken ongeduldig uit naar het opzet van Bart Verhaeghe en Club. Bij deze: de bouwplannen van blauw-zwart. 

Het mooiste en modernste oefencomplex hebben ze al, volgt straks ook het meest benijdenswaardige stadion? Behoudens tussenkomst van de buurtbewoners bouwt Club Brugge vanaf de lente van 2021 een architecturaal pareltje op de Olympiasite, waarvan wij de (voorlopige) plannen via politieke bronnen konden inkijken. Daar waar de omwonenden woensdagavond tijdens een infosessie op hun honger bleven zitten, beantwoorden wij in afwachting van de definitieve bouwplannen van Bart Verhaeghe en co de vijf belangrijkste vragen. Zoals hoe het stadion er zal uitzien en waar het precies komt te liggen. En wat met Cercle?

1. Waar komt het stadion precies?

Dé hamvraag voor in het bijzonder een vijfhonderdtal buurtbewoners. Wél, bedoeling is dat de nieuwe voetbaltempel zoals verwacht ten zuidwesten van het huidige Jan Breydelstadion wordt neergezet (zie kaart), maar weliswaar minder ver van het huidige stadion dan gedacht. De nieuwe tempel komt in principe gedeeltelijk op het rechtse oefenveld van de A-ploeg van Cercle en de twee trainingsvelden voor de jeugd langs het zwembad. Goed nieuws voor de bewoners van de Lange Molenstraat, voor wie de nieuwe mastodont slechts gedeeltelijk dichterbij komt. En ook voor zij uit de Doornstraat, die het stadion wellicht nog iets zuidelijker hadden verwacht. Tussen de nieuwe voetbaltempel en de woningen zal er evenwel nog een zone van een kleine honderd meter ruimte overblijven, die weliswaar door parkeerplaatsen zal worden ingevuld.

2. Hoe zal het stadion eruit zien?

Bart Verhaeghe droomt van een écht voetbalstadion, waar de beleving voor fans en vips optimaal is. Dit wordt door de plannen op zijn zachtst gezegd ondersteund. Club bouwt straks – als alles goed gaat – een modern stadion met vier rechte, behoorlijk steile tribunes en 40.000 zitplaatsen, waarbij de supporters dicht op het veld zitten. Een modern architecturaal bouwwerk zonder veel franjes – een eenvoudig, maar strak ontwerp zeg maar. Een rechthoekig stadion, waarvan de hoeken dicht zijn. Geïnspireerd door de Volkswagen Arena in Wolfsburg en het Stade Matmut Atlantique van Bordeaux. 

Het Stade Matmut Atlantique van Bordeaux.Beeld RV
De Volkswagen Arena in Wolfsburg.Beeld RV

Voorzitter Verhaeghe refereerde eerder ook aan het nieuwe stadion van Tottenham. Club kiest voor een duidelijke segmentering. De grootste tribune achter doel moet straks dienstdoen als sfeertribune en biedt plaats aan 12.000 fanatieke fans – Club wil z’n eigen Gelbe Wand. Eén grote, doorlopende spionkop, die voorzien is van zitplaatsen, maar wel als staantribune moet fungeren.

De steile sfeertribune achter de goal, de zogenaamde 'Wall of Sound', in het nieuwe Tottenham Hotspur Stadium.Beeld rv

Aan de overzijde wordt een familietribune opgetrokken voor 10.000 supporters. De hoofdtribune aan de westzijde zal worden voorzien van 5.000 vipplaatsen, 30 skyboxen en restaurants voor 2.000 eters. Een hoofdtribune zoals op Antwerp zeg maar, die onderaan verder opgevuld zal worden met supporters. In de hoek tussen de vip- en de familietribune komt een bezoekersvak met 2.000 plaatsen. 

De nieuwe hoofdtribune van de Bosuil.Beeld BELGA

Ver weg van de harde kern, voor wie net als in het huidige Jan Breydel de benedenring van de Oostribune wordt voorzien. Opvallend: in het nieuwe stadion zullen de technische staf en invallers net als in Engeland in de tribune plaatsnemen – een primeur in België. Voor winkels en bedrijven is er geen plaats. Wél komen ook de nieuwe clubshop, een museum en tal van drank- en eetvoorzieningen. Fans zullen ten slotte voor de wedstrijd ook terecht kunnen in een heus fandorp.

3. Wat op vlak van mobiliteit en parking?

Dé voornaamste zorg van de inwoners van Sint-Andries en de randgemeenten. Voor hen is er op matchdagen voor en na de wedstrijd vaak nauwelijks een doorkomen aan, dit terwijl de wagens van de fans bij wijze van spreken in hun voortuin geparkeerd staan. Wél, Club hoopt de 13.000 extra fans in eerste instantie gedeeltelijk op ruim 4.000 à 4.500 nieuwe parkeerplaatsen rondom het stadion onder te brengen. Ten noorden van het stadion komen op de huidige oefenvelden eerst 2.000 extra plaatsen en vervolgens na afbraak van het huidige Jan Breydel nog eens maximum 1.000 extra plaatsen. Ook aan de zuidkant komen er ruim 1.500 parkeerplaatsen bij, waaronder ook een bezoekersparking. Blijft de vraag hoe de verkeersknoop in en om Sint-Andries opgelost kan worden. Daarvoor speelt Club met het idee van shuttle-parkings. Eerder werd een site nabij de E40-afrit in Jabbeke geopperd, ook denkt blauw-zwart aan een grote parkeerzone in het Waggelwater, ten noorden van Sint-Andries. Een slimme verkeers-app en een puntensysteem voor fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer moeten de verkeersknoop mee helpen ontwarren. Of die mechanismen daartoe zullen bijdragen, wordt nog bestudeerd.

Op de huidige oefenvelden van Jan Breydel komen 2.000 parkingplaatsen.Beeld Benny Proot

4. De laatste hindernis? Verdeeldheid bij omwonenden

Verdeeldheid troef bij de omwonenden, voor Club Brugge de laatste hindernis op weg naar de eerste steenlegging. Niet de licht- of geluidsoverlast baart hen zorgen, wél de mobiliteit: “Dit stadion zal er in 2022 niet staan”, klinkt het bij sommige buurtbewoners.

De infoavond van eergisteren op Olympia zorgde voor polarisatie onder de omwonenden. Enkele honderden betrokkenen uit Sint-Andries volgen de ontwikkelingen in het stadiondossier op de voet – zij kunnen in principe het laatste struikelblok vormen voor Bart Verhaeghe en zijn bouwplannen. Wanneer Club deze zomer een omgevingsaanvraag indient, kan die worden aangevochten bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Een scenario dat blauw-zwart te allen tijden wil vermijden – vandaar de eerste bijeenkomst afgelopen woensdag met de buurtbewoners, die op frieten en bier werden getrakteerd. Rondvraag leert dat zij verdeeld zijn in twee kampen. En dat niet de nieuwe betonnen constructie of daarmee gepaard gaande licht-en geluidsoverlast hen zorgen baart, maar wel de extra 13.000 supporters die bij uitverkochte wedstrijden Olympia zullen moeten bereiken. 

Het huidige Jan Breydel.Beeld Photo News

“Dat is ongeveer één derde meer dan wat er nu Sint-Andries binnenkomt”, meent Toon Van Moerbeke, fervent tegenstander van het project. “Zullen we van de straten in onze woonwijken viervaksbanen maken? Zo’n massa, dat hoort niet in een woonwijk. Een aanvoer in verschillende fasen is larie en apekool – je kan de mensen niet verplichten vroeger of later naar het stadion te komen. Sinds Euro 2000 werden de wagens meer en meer in onze wijken geparkeerd en dat zal nu alleen maar erger worden.” Club meent dat op haar beurt dat de gevolgen van de verhoging van de capaciteit beheersbaar zijn: “Want ook wij hebben alle belang bij een vlotte mobiliteit. Door het vertrek van Cercle halveert het aantal wedstrijddagen. De stadionactiviteiten laten zich dus slechts voelen op zo’n 30 dagen per jaar. Dat is 8 procent van de tijd.”

Nog geen actiecomité

Veel omwonenden zijn Olympia en het voetbalgebeuren gewoon. Ze zijn opgegroeid met Club en Cercle en hebben in principe weinig bezwaar tegen het project. Zij omarmen dagdagelijks het licht van de oefenvelden en het geluid van de vele jeugdspelers – zaken die straks na de verhuis van de jeugdacademies in principe verdwijnen. Voor elke voorstander is er ook een tegenstander, zo bleek woensdagavond. “Ik ga sowieso bezwaar indienen”, aldus Van Moerbeke. “Dit stadion staat er niet in 2022. Er zijn voldoende buren die dit niet pikken. Voorlopig is er geen actiecomité, maar dit zal sowieso groeien. Club dweept met het feit dat de helft van de wedstrijden hier wegvalt, maar dat is belachelijk. Met alle respect, maar als Cercle thuisspeelt, dan voelen wij dat niet. En het gaat niet over de geluidsoverlast of de frietzakken op straat, wél over het mobiliteitsprobleem.”

Of hun klachten nu gegrond zijn of niet, hoe dan ook krijgt Club Brugge straks af te rekenen met tegenstanders van het nieuwe bouwproject. Als hun eventuele bekommernissen in de tweede helft van 2020 onontvankelijk verklaard worden door de Raad voor Vergunningsbetwistingen, dan ligt de weg na meer dan tien jaar kommer en kwel eindelijk open voor Bart Verhaeghe en blauw-zwart. 

5. Krijgt Cercle eigen ‘basecamp’ in Sint-Kruis?

Terwijl Club Brugge en het Brugse stadsbestuur hun stadionplannen in sneltempo doordrukken, neemt Cercle Brugge daarvan met stijgende verbazing akte. Zo werd er eerder deze week een onaangekondigd bodemonderzoek uitgevoerd op de oefenvelden van groen-zwart, waarop algemeen manager Marc Van Maele de alarmbel luidde. Intussen blijft groen-zwart in de waan over hun herbestemming. Diverse voorstellen kwamen hun richting uit, maar tot op vandaag staat er niets op papier. De site langs de Blankenbergse Steenweg blijft een optie waar de ‘vereniging’ in principe niet afkeurend tegenover staat. Een project dat gefinancierd zou worden door investeerders behoort nog steeds tot de mogelijkheden. 

Naast Club in een kleiner nieuw stadion ondergebracht worden op Olympia, ziet Cercle dan weer niet zitten. De voorkeur van voorzitter Vincent Goemaere gaat nog steeds uit naar een site aan de rand van de stad, namelijk het Kanaaleiland in de nabijheid van het station – ter hoogte van de Katelijnepoort. Intussen speelt het Brugse stadsbestuur met het idee om op De Gulden Kamer, een recreatiedomein in Sint-Kruis, een soort basecamp voor Cercle op te trekken. Net zoals Club Brugge in Westkapelle zou ook groen-zwart dan alvast een eigen oefencomplex hebben waar de A-ploeg en de jeugd kunnen worden ondergebracht. Cercle is alvast niet van plan te vertrekken tot er een voor hen werkbare oplossing komt. 

Beeld BELGA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234