Vrijdag 22/10/2021

"Dit worden de eerste YouTubeverkiezingen"

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Op het internet is een nieuwe clip uit van 'Obama Girl', waarin net voor Super Tuesday opnieuw de lof wordt gezongen van de Democratische presidentskandidaat. 'Het is de eerste keer dat YouTube zo'n belangrijke rol kan spelen in de campagne', zegt Ben Relles, de bedenker van het concept.

Door Maarten Rabaey vanuit Los Angeles

"Onze nieuwe video moet een steun zijn voor Barack Obama op Super Tuesday", zegt 'Obama Girl' Amber Lee Ettinger aan de vooravond van de lancering. "Ik ben opgetogen dat 'I Got a Crush on Obama' en de andere clips zoveel succes hadden, maar vooral omdat de kandidaat het het zo goed doet. Misschien toch ook een beetje door de clip."

Ettinger voelt zich als 26-jarige ook verwant met de nieuwe, onafhankelijke kiezers die door Obama interesse kregen voor de verkiezingen. "Obama is erg down to earth. Dus ja, ik ben echt smoor op hem (lacht). Het is vooral fantastisch dat wij er nu ook andere jonge mensen mee interesseren voor de politiek. Ik ben daar zelf een goed voorbeeld van. Ik zag Obama pas voor het eerst in de praatshow van Oprah Winfrey. Voor onze clip volgde ik de primaries niet, nu volg ik op televisie en YouTube alle debatten."

De keuze voor Obama was bewust, zegt Ben Relles (32), die samen met de eerste 'Obama Girl'-clip een website met politieke satire lanceerde: http://www.barelypolitical.com. "Ik ben een aanhanger van Obama, ik hoop dat deze video hem zal helpen. Maar met zijn officiële campagne hebben we niets van doen. We hadden zelfs nog geen contact."

Ettinger acteerde de rol van Obama Girl. De song werd ingezongen door de getalenteerde Leah Kauffman (21)."We hadden gewoon een buikgevoel dat het een hit zou worden. Obama was de geknipte persoonlijkheid om te bezingen. Niet alleen erg intelligent maar ook zeer charismatisch."

Het aantal kijkers overtrof de stoutste verwachtingen. 'I Got a Crush on Obama' zette moeiteloos de stap van het internet naar de networks, en was zelfs te zien op Al-Jazeera. "Online keken nu al vijftien miljoen mensen naar de clip. Op televisie zijn er al honderd miljoen kijkers. Er is een studie uitgevoerd die stelt dat 25 procent van ons land, dus een op de vier Amerikanen, de clip heeft gezien.

Deze maand bekijken 200.000 mensen per dag onze video's op de website, die we nu als keurmerk willen vestigen in het snel groeiende segment van politieke satire. Dan kan het niet anders dat mensen erdoor beïnvloed worden. Amerikaanse jongeren zoeken hun nieuws over de presidentsverkiezingen vandaag in de eerste plaats online."

Een studie van het Pew Research Center bevestigt deze trend. "Bijna een kwart van de Amerikanen (24 procent) zegt dat ze regelmatig iets over de campagne leren via het internet, bijna het dubbele van het percentage op een gelijkaardig ogenblik in de campagne van 2004 (13 procent)", stelt Andrew Kohut van Pew Internet & American Life Project uit Washington. "Meer nog, het internet is nu de belangrijkste bron van campagnenieuws voor jonge mensen en socialnetworkingsites zoals MySpace en Facebook maken een aanzienlijk deel uit van het verhaal. Zo'n 42 procent van de 18- tot 29-jarigen zeggen dat ze regelmatig over de campagne leren via het internet. In 2004 was dat nog maar 20 procent."

Vertrouwen uitstralen

"Het is het eerste jaar dat YouTube zo'n belangrijke, misschien wel beslissende, rol kan spelen in de campagne. Daar spelen wij op in. Zeker bij de Democraten lijken de beleidsprogramma's van de kandidaten zo goed op elkaar dat de persoonlijkheid van de kandidaat een doorslaggevende rol speelt", zegt Relles. "Kiezers kijken wie er het meeste vertrouwen uitstraalt, of krijgt." Hoewel zijn website aanvankelijk een entertainmentdoel had, zegt Relles dat hij nu een breder doel heeft om mensen, vooral jongeren, te interesseren voor de politiek. Relles ziet BarelyPolitical dan ook blijven voortbestaan na de verkiezingen van 2008. Nu al stuurt hij eigen cameraploegen op pad met Ettinger of andere verslaggevers die in de marge van de networkdebatten kandidaten interviewen of straatinterviews doen.

Ettinger: "Hierdoor krijgt de politiek voor mij plots een gezicht. Ik leer nu elke dag bij over de voorverkiezingen, en met mij veel jongeren. Dat we met zo'n kleine video zo'n groot publiek bereiken, zegt ook veel over het belang dat nieuwe media gaan spelen in het bepalen van het imago van een kandidaat. Ik vond het ook opvallend hoe snel we copycats kregen. Kijk maar naar de vele Hillarygirls die op YouTube de ronde doen. Velen zijn als grap bedoeld maar tegelijk luisteren deze mensen wel naar wat de politici te zeggen hebben."

Stellen dat de internetmedia de kingmaker zullen worden in deze verkiezingen, vindt Relles nog te vroeg. "We zijn nog maar bezig met de primaries, maar ik denk dat in aanloop naar de verkiezingen in november de clips op het internet een dominante rol zullen gaan spelen. Alleen vrees ik dat het niet allemaal politieke satire zal zijn zoals bij ons, maar dat er ook erg veel negative campaigning te zien zal zijn. Het internet kan een kandidaat maken, maar ook breken."

Bekijk hier de nieuwe clip

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234