Donderdag 24/09/2020
Beeld Geerst Joostens

column

Dit moeten máchtig mooie kleren zijn, dacht ik, maar toen ik de etalage zag, viel ik omver

Dominique Persoone, de Indiana Jones der chocolatiers, runt The Chocolate Line in Brugge en Antwerpen en een cacaoplantage in Mexico.

Waarom wordt iets een succes en iets anders niet? Dat is een vraag die iedere ondernemer zichzelf al duizend keer heeft gesteld. Ik vind het heerlijk om te zien dat er nog veel jonge mensen zijn die durven, die gewoon gaan voor hun droom, want zonder lef bereik je niets. Maar waarom slaat het ene concept wel aan en het andere niet?

Toen ik onlangs in New York was, heb ik echt zotte dingen gezien. Kunstschilders die alleen op lederen jassen schilderen, een fastfoodtent die louter rijstpap serveert, maar dan wel in alle mogelijke smaken, een Braziliaanse schoenenontwerpster die uitsluitend werkt met gerecycleerd plastic, de Japanse meisjes van Stick With Me die in hun pralines een volledig dessert steken – ze kosten 6 dollar per stuk maar zijn overheerlijk.

Mijn zoon Julius wou absoluut naar een Supreme-winkel, blijkbaar hét trendy merk van het moment. Ik had er nog nooit van gehoord, maar kon mijn ogen niet geloven. Drie straten voor de winkel stonden pubers en jongvolwassenen aan te schuiven tussen dranghekken. Ik dacht dat het voor een musical of zo was, maar nee, het was om binnen te mogen in de kleine winkel – er stonden ook zo’n twintig veiligheidsmensen voor de ingang van de zaak. In de rij stond een Vlaamse jongen die al vier uur aan het aanschuiven was, zei zijn moeder tegen mij.

Nu, mijn nieuwsgierigheid was natuurlijk wel geprikkeld. Dit moeten máchtig mooie kleren zijn, dacht ik, maar toen ik de etalage zag, viel ik omver: een wit T-shirt met in het rood het logo van het merk erop, voor 600 dollar! Waarom!? Voor mij was het gewoon een wit shirt. De winkel ernaast had volop witte T-shirts met bedrukking ‘NY’ of een logo van een of ander popidool, maar daar stond geen kat.

Toen we de dag erna daar toevallig weer passeerden, hadden ze de winkel afgezet. ’s Nachts was geprobeerd om met een auto in de etalage te rijden om de stukken te stelen, een echte ramkraak dus. Voor een wit T-shirt? Julius zei dat er een paar dagen eerder iemand was verpletterd aan de ingang van die winkel. Ze waren een samenwerking aangegaan met een trendy valiezenmerk (waar ze dus ook een rode sticker op hadden gekleefd) en elke zaak kreeg maar één exemplaar. Toen de deuren opengingen, werd het publiek zot en die ene pechvogel die tussen de deur zat was dus geplet.

De reden van het succes is dat ze hun merchandise gratis sturen naar wereldberoemde acteurs en popsterren, en die zetten daar dan met ­plezier foto’s van op hun sociale media.

Nu, ik ben bijna 50 en dus niet meer zo beïnvloedbaar voor trends. Oké, jungle is the new black en ik ben zot van alles wat een beetje tropical jungle is, maar je begint het overal te zien dus voor mij is de fun er al een beetje af. Als je er niet naar moet zoeken, als je het te gemakkelijk kunt krijgen, is er geen kick meer. Is dat dan het geheim van succes? 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234