Lunchbreak

Dit was het nieuws van deze ochtend

Van de vestimentaire keuzes van onze premier tot de gespannen toestand in Venezuela. Na deze lunchbreak raaden we aan alvast even uit te waaien aan zee.

In het nieuws

1. Wereld vestigt aandacht op Belgische klimaatmars

6 35.000 jongeren op derde editie klimaatmars Youth for Climate. © Tim Dirven

De jongerenklimaatmars van donderdag in Brussel heeft de aandacht van de wereldpers getrokken. Onder meer El Pais, Le Monde, The New York Times, The Australian en de BBC berichtten over de 35.000 jongeren die in de hoofdstad optrokken.

“Dit is een teken van schande voor een hoofdstad waar de Europese Unie het Europese klimaatbeleid bepaalt”, aldus
The Times.

2. Situatie in Venezuela blijft gespannen

Twee dagen nadat oppositieleider Juan Guaidó zichzelf tot nieuwe president uitriep, blijft de situatie in Venezuela gespannen. Op initiatief van Mexico en Uruguay toont Maduro zich bereid met de oppositie te spreken. Guaidó stelt dan weer voor Maduro ‘amnestie’ te verlenen, op voorwaarde dat hij aftreedt.

3. Etienne Vermeersch openhartig in nooit eerder gepubliceerd interview

6 Beeld uit het laatste interview met Etienne Vermeersch door Lieve Blancquaert. © rv

Anderhalf jaar geleden sprak fotografe en documentairemaakster Lieve Blancquaert voor haar boek en tv-serie Last Days met Etienne Vermeersch over zijn intieme kijk op de dood. “Hij was toen nog niet ziek. Met zijn bekende vurigheid vertelde hij over het einde en zijn einde en net dat had iets erg kwetsbaar”, zegt ze.

4. Schauvliege reageert op massaal protest klimaatspijbelaars

In De ochtend op Radio 1 zegt de minister de 35.000 jongeren die donderdag op straat kwamen, “dankbaar” te zijn omdat ze het draagvlak vergroten voor klimaatmaatregelen. Schauvliege geeft toe dat er nog heel wat stappen nodig zijn om de doelstellingen tegen 2050 te halen. Wel benadrukt ze dat de Vlaamse regering haar internationale engagementen nakomt.

5. Michels ‘foute’ vestimentaire keuze

6 Premier Charles Michel met de jas van het Canadese merk. © BELGA

Het is koud in Davos, waar de wereldleiders verzamelen voor het World Economic Forum. Tijd voor een dikke winterjas, zo dacht ook premier Charles Michel (MR). Alleen is de jas waarmee hij deze week in beeld verscheen van Canada Goose, een merk dat dierenliefhebbers doet gruwen.

6. Trump staat op het punt noodtoestand uit te roepen

6 Verschillende prototypes van Trumps muur op de grens met Mexico. © AP

Het Witte Huis is bezig met het voorbereiden van een verklaring waarin president Donald Trump de noodtoestand uitroept langs de zuidelijke grens, waardoor hij het leger kan bevelen om de door hem zo gewenste grensmuur te bouwen zonder daarvoor eerst langs het Congres te hoeven gaan. Dat meldt CNN, dat zegt interne documenten ingezien te hebben die dit bevestigen.

7. Bedrijfswagens worden minder voor privègebruik ingezet dan gedacht

Het vooroordeel dat eigenaars van een bedrijfswagen meer privékilometers rijden in vergelijking met wie een eigen wagen heeft, klopt niet. Dat blijkt uit een groot onderzoek van veiligheidsinstituut Vias.

Aan het koffieapparaat

1. Uw krant ziet er vanaf morgen ietsje anders uit

De Morgen lanceert zaterdag zijn vernieuwde krant. Hoofdredacteurs Bart Eeckhout en Kirsten Bertrand vertellen wat de lezers mogen verwachten. Zo komt er een andere invulling van Zeno en wordt de dagelijkse krant anders gestructureerd.

2. Zeelucht heeft wel degelijk een heilzame werking

Zeelucht inademen helpt om kanker te bestrijden en om een hoge cholesterol te lijf te gaan. Dat hebben wetenschappers van de UGent ontdekt.

Het
onderzoek zoomde in op de zogenaamde zeespray, het zeewater dat door de golfslag in de lucht wordt verneveld. Die zeespray bevat heel wat natuurlijke stoffen die door algen en bacteriën geproduceerd worden. Wanneer je zeelucht inademt, neem je deze stoffen op in je lichaam.

6 De kust in Wenduine. © belga

3. De oorwurm ‘Baby Shark’ is immens populair

De kans is groot dat je de voorbije weken en maanden wel al eens hebt kennisgemaakt met ‘Baby Shark’, het aanstekelijke kinderliedje over een haaienfamilie dat je met enthousiaste armgebaren dient mee te zingen.

Het bijbehorende filmpje is al meer dan 2,2 miljard keer bekeken op YouTube en was daarmee een van de best bekeken clips ooit. Maar nu breekt het ook door in de Amerikaanse en Britse hitlijsten.

cult

zine