Dinsdag 19/10/2021

Dit ligt er op het bord van olympische atleten

Bobsleester Lolo Jones moest 9.000 kcal per dag eten. Beeld GETTY
Bobsleester Lolo Jones moest 9.000 kcal per dag eten.Beeld GETTY

Voor de atleten in Sochi is een gebalanceerd dieet vaak minstens zo belangrijk als de training. Wat er op hun bord ligt, kan sterk variëren per discipline, maar voor iedereen geldt dezelfde: juist eten is de sleutel tot succes.

In een leerrijke, geanimeerde video nemen de makers van Asap Science het olympische dieet onder de loep.

Olympisch dieet
Het dieet van een atleet moet voorzichtig worden samengesteld om tegemoet te komen aan hun sportdiscipline. Zo hebben langlaufers bijvoorbeeld nood aan een dagelijkse calorieopname van 4.000 tot 5.000 kcal om te compenseren voor het energieverbruik tijdens de training. Dit is ongeveer het dubbele van wat een gemiddelde mens ideaal gezien mag consumeren.

Niet iedereen komt er echter mee weg om zoveel te eten. Vooral voor vrouwelijke atleten, die vaak minder honger hebben, kan het een hele strijd zijn. De Amerikaanse Lolo Jones bewees echter dat alles kan. In de overgang van hordeloopster naar bobsleester at ze niet minder dan 9.000 kcal per dag. Je kan het vergelijken met 30 cheeseburgers. Om dat te verbranden moet je ongeveer 28 uur snelwandelen.

Mix
Toch heeft niet elke atleet nood aan een massa calorieën. Schansspringers moeten groot zijn, maar licht qua gewicht én met voldoende kracht. Het zal je dan ook niet verbazen dat de gezonde mix van koolhydraten, proteïnen en vetten per sportdiscipline sterk kan afwijken.

Biatleten, die intens moeten trainen en teren op hun uithouding, hebben behoefte aan meer koolhydraten, soms tot 10 gram per kilo lichaamsgewicht. Dit vertaalt zicht in veel pasta, groenten en granen. De rest halen ze uiteraard uit eiwitten (gevogelte, zeevruchten, eieren, noten, ...) en vet. Schansspringers eten in verhouding dan weer minder koolhydraten en vetten, maar wel meer proteïnen. Schaatsers, die meer moeten inzetten op kracht, eten nog meer ewitten om spieren op te bouwen.

Perfect
Zeker op de dag van een wedstrijd is de perfecte maaltijd ontzettend belangrijk. De energie van het eten wordt omgezet in de kinetische energie die atleten nodig hebben voor hun bewegingen. Omdat zenuwen en emotionele stress verterings- en ademhalingsproblemen kunnen veroorzaken, moet deze maaltijd 3 tot 4 uur op voorhand worden gegeten en liefst zo gezond en smaakvol mogelijk zijn.

Het besluit: Je bent echt wat je eet.

null Beeld GETTY
Beeld GETTY
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234