Donderdag 22/04/2021

Dit jaar wordt iedereen een nerd

Dat 2006 het jaar van 'u' zou worden, voorspelden we hier al precies twaalf maanden geleden. Ondertussen is ook Time daar achter gekomen (het blad zette een spiegel op zijn voorpagina). Grapje. Onze internetspecialist Astrid Wittebolle waagt zich aan een bescheiden poging om een even goede voorspelling te maken voor 2007. Puntsgewijs.

Het internet werd 'socialer' in 2006. Aan het eenrichtingsverkeer van vroeger (alleen nerds konden een site maken) kwam een einde. Blogs zorgden voor de doorbraak en de 'sociale sites' als MySpace en YouTube gaven de componist, de fotograaf of de filmer in u een wereldwijd publiek. Het internet wordt in 2007 nog gebruiksvriendelijker, zodat iedereen een nerd zal worden. Die evolutie heet Web 3.0.

Hoe makkelijker het wordt om informatie op het internet vrij te laten circuleren, hoe eenvoudiger het blijkt om als individuen gelijkgestemden en/of lotgenoten te vinden. Consumenten leggen bedrijven het vuur aan de schenen of bedingen in groep betere prijzen. Het kiwimodel goes internet. Planetfeedback.com geeft al een voorsmaakje.

Op een kleinere schaal zijn er ook heerlijke toepassingen op komst zoals Loopt.com: een website waarop je via de gsm-coördinaten en wat slimme gps-software kunt nagaan waar je vrienden nu weer uithangen.

In 2006 verzoop u in de blogs, de vlogs, de fora en podcasts. In 2007 zal ook uw grootmoeder leren werken met RSS, een systeem om u gratis op blogs en podcasts te abonneren, en zal ze de informatie kunnen filteren en structureren. U opent 's morgens niet alleen uw mailbox, u opent uw blogreader (in uw browser of online) en neemt in een oogopslag kennis van alles wat u moet weten, wil weten of niet had willen missen nu u het, per ongeluk, toch gelezen hebt. Op iTunes koopt u niet alleen muziek, maar u grasduint er in (gratis!) podcasts. Van Marc Reynebeau tot Alain Finkelkraut. Zo hoeft u in de file niet élke dag naar Fried'l of Deckers & Ornelis te luisteren.

Nog een nieuwigheid: Zoekmachines als die op Podzinger maken het nu mogelijk om te zoeken op de geluidsband van YouTubefilmpjes. Een schat aan informatie die niet door Google wordt aangeboord geraakt zo ontsloten.

In 2007 zullen de traditionele media gedwongen worden hun websites echt klaar te maken voor internetadverteerders. Wie geen bezoekers heeft, lokt geen geld. Sommigen voorspellen dat een kwart van alle advertentiebudgetten op het internet zullen worden besteed. De reclame-inkomsten van kranten en weekbladen zullen dus fors dalen, tenzij ze erin slagen om die via hun site te recupereren. Alle pogingen om spam aan banden te leggen zullen ook in 2007 jammerlijk mislukken.

Wereldwijd leiden meer dan twee miljoen mensen een tweede leven in SecondLife. Dat onlinespel wordt een belangrijk platform voor marketing, promotie en sociale networking. Ook virtueel geld wordt belangrijk: PayPal maakt nu al bliksemsnel veilige transacties mogelijk, en de Lindendollars uit SecondLife wisselt u voor echte dollars.

Een vijfde trend, maar daarover las u eergisteren al, is de opmars van digitale televisie. Vergeet Belgacom TV of Telenet en surf naar Youtvpc, Kanalenkiezer of Chooseandwatch. Een vraagteken voor 2007: gaat het internet ook mobiel? Zal u op uw gsm of uw pda alles kunnen wat u thuis of op kantoor op uw pc kan? Het blijft onzeker.

Een zucht van verlichting tot slot: het internet blijft neutraal. Het Amerikaanse Congres zal een wet die telefoonmaatschappij AT&T het recht geeft om de toegang tot bepaalde sites te blokkeren voor niet-abonnees dan toch niet goedkeuren. De droom van Tim Berners-Lee en de Belg Robert Caillau (de uitvinders van het World Wide Web) dat geen enkele overheid of geen enkel bedrijf het internet ooit zou kunnen inpalmen, blijft - voorlopig - intact. Als dat niet het geval zou zijn, dan kon u alle bovenstaande voorspellingen uitgommen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234