Zaterdag 15/08/2020

'Dit is niet einde van klassieke retail'

De komst van 'geweldenaar' Amazon in onze contreien mag geen verrassing heten en dus maken de klassieke retailketens zich sterk dat ze er klaar voor zijn. 'Laat ze maar komen', zegt Frans Colruyt.

Nadat Jeff Bezos eerst het hele winkellandschap in de Verenigde Staten overhoop haalde, strijkt Amazon nu neer in onze contreien. Retailexperts zien tal van redenen waarom de klassieke ketens als Colruyt of Delhaize zich maar beter zorgen kunnen beginnen maken. "Terwijl klassieke retailers hun omzet draaien op de marges die ze bij de consumenten halen, zweert Amazon bij de nulmarge. Ga daar maar tegenaan staan", zei onder meer retailexpert Jorg Snoeck in De Morgen.

Toch vinden we geen sidderende gesprekspartners bij die klassieke supermarkten. Frans Colruyt, die samen met zijn neef Jef, de touwtjes in handen houdt bij de gelijknamige groep, klinkt vastberaden. "Wij panikeren niet en kijken daar met enige gemoedsrust naar. Amazon is de zoveelste speler die de markt uitdaagt. Al zijn ze wel een stukje groter", zegt de topman glimlachend. "Natuurlijk houdt ons dat bezig, dat moet ook. Maar dit is een never ending story. Het landschap is in de voorbije tien jaar grondig gewijzigd, en dat zal binnen tien jaar niet anders zijn. Wij hebben onze visie en strategie, en houden ons daar consequent aan. Dat betekent onder meer ook continu investeren."

Dat intussen ook Ahold Delhaize een vuist maakt en op prijs begint te spelen, deert Frans Colruyt niet. "Wij zijn daar goed in. Dat is ons terrein, laat ze maar komen."

Uitgaan van eigen sterkte

Ook Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize België, klinkt niet verontrust. "De komst van Amazon was te verwachten. In dat opzicht zijn we dan ook helemaal niet verrast." Maar wel strijdvaardig, zo blijkt. "We hebben uiteraard geen glazen bol, maar eigenlijk delen we de sombere commentaren van de retailexperts niet. Ik spreek namens Delhaize België, en kan vanuit die optiek stellen dat we uitgaan van onze eigen sterkte. We weten wie onze klanten zijn, waarom ze bij ons over de vloer komen, en wat ze willen. Dat is goede kwaliteit, verse producten, een aangename omgeving en vooral vertrouwen in de producten."

Producten die de consument met een simpele muisklik straks ook aan zijn voordeur krijgt geleverd? Dekelver: "Amazon is een grote machine, absoluut, maar er is nog wel een verschil in benadering. Ik zie het niet snel gebeuren dat je online uw kipfilet of vers wild gaat bestellen. Daarvoor kennen we onze klanten goed genoeg, die willen dat zien, vergelijken, advies vragen. Dit is geen promopraatje, maar we hebben wel degelijk 150 jaar ervaring in voeding. Als iemand weet wat de Belg wil, dan zijn wij dat wel. En zeker in voeding is vertrouwen meer dan ooit belangrijk."

Frans Colruyt: "Als ik zie hoe Amazon inmiddels zelf ook fysieke winkels begint, dan is de cirkel stilaan rond. Dat is ons metier, terwijl wij almaar meer in hun richting opschuiven richting online."

Die analyse deelt Els Breugelmans (KU Leuven), marketingprofessor gespecialiseerd in retail. "Er is al vaak aangetoond dat de consument voor een specifieke groep van producten een fysieke aankoop prefereert. De zogeheten 'sensory'-producten, waar we willen aan ruiken, ze vastnemen en zien. Voeding en verse producten zijn daar het klassieke voorbeeld van. Terwijl we toiletpapier, luiers of flessen water makkelijk en eerder routinematig kopen, ligt dat bij deze producten toch wel even anders."

Het beste van twee werelden

Schuilt daar het concurrentiële voordeel voor de klassieke retail van de toekomst? "Het is een feit dat als een gigant als Amazon voet aan de grond krijgt, de hele retailsector dat zal voelen. Amazon heeft gigantische middelen en heeft een enorme technologische voorspong op de klassieke retail. Maar ik geloof wel in een model waarbij de klassieke retailers hun authenticiteit uitspelen, en tegelijk een onlineservice uitbouwen. Het beste van twee werelden, met andere woorden", zegt Breugelmans. "Dit zijn ongemeen boeiende tijden voor de hele sector."

En dus steekt Carrefour nog een tandje bij, reageert Baptiste Van Outryve, woordvoerder van Carrefour. "Wij hebben niet de gewoonte om commentaar te leveren op onze concurrenten, en ik ga dat ook nu niet doen. Dit is een vrije marktomgeving, en iedereen doet wat hij denkt te moeten doen. Als ik u een antwoord kan geven vanuit Carrefour: we hebben deze week aangekondigd dat we tegen het einde van dit jaar nog zeven nieuwe buurtwinkels gaan openen, en voor volgend jaar plannen we nog eens 20 tot 25 Express-winkels te openen. Als antwoord kan dat tellen, niet?"

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234