Woensdag 16/06/2021

Games

Dit is Nathan Drake, het 'menselijke' gezicht van Playstation

Nathan Drake in 'Uncharted 4'. Beeld sony playstation
Nathan Drake in 'Uncharted 4'.Beeld sony playstation

Op Xbox One is er de Master Chief uit 'Halo', een stalen mythische reus. Nintendo heeft Mario: een cartoonfiguur. Alleen Sony's PlayStation 4-console beschikt, met avonturier Nathan Drake, over een totemheld met menselijke proporties. Met de op handen zijnde HD-heruitgave van zijn drie eerste avonturen, en een vierde deel dat in de maak is voor volgend jaar: tijd voor een portret van deze kerel.

Wanneer 'Uncharted 3: Drake's Deception' op kruissnelheid is, komt de speler in een waarachtige rollercoaster van gebeurtenissen terecht: eerst een wilde auto-achtervolging op een vliegveld, daarna een vuurgevecht binnen in de romp van een militair vliegtuig, vervolgens - na het neerstorten van het ding - een slepende en ei zo na dodelijke docht door de woestijn, om vervolgens te eindigen met opnieuw een heftige 'shootout' na de uiteindelijke ontdekking van een mythische verloren stad.

Het lijkt een eitje voor Nathan Drake, de door de speler bestuurde protagonist van 'Uncharted 3' en diens voorgangers 'Uncharted 2: Among Thieves' en 'Uncharted: Drake's Fortune'. Maar de makers van de game, bij de Californische studio Naughty Dog, zorgden ervoor dat hij tegen het einde van de game toch nog de psychologische gevolgen van al dat geweld gepresenteerd krijgt. Dit is geen ongenaakbare held. Dit is Nathan Drake, een mens van vlees en bloed.

Nathan Drake. Beeld sony playstation
Nathan Drake.Beeld sony playstation

Avonturengames

"Nathan Drake is die kerel die aan het tafeltje naast je zou kunnen zitten in een restaurant, of op de kruk naast de jouwe in een kroeg", zegt Arne Meyer, als 'Community Strategist' de spreekbuis van Naughty Dog naar fans en andere externe partijen. "Hij is toegankelijk, charismatisch en sympathiek. Hij is geen 'larger than life'-karakter. Onze beslissing om hem zo menselijk te maken, komt voor een deel uit de technologie die destijds in de PlayStation 3 zat, en die realistischere personages en gedetailleerdere omgevingen mogelijk maakte. De schijfjes waren Blu-Rays, dus ze droegen veel meer data. We hadden betere belichtingseffecten. Het platform liet ons eindelijk toe om een menselijke held te creëren die er effectief menselijk uitzag."

De drie 'Uncharted'-games, die tussen 2007 en 2011 exclusief op de PlayStation 3-console verschenen, leverden een wervelende mix van klimmen, vechten, schieten en logische puzzels oplossen, in een verhalende structuur die nog het meeste wegheeft van die van een avonturenfilm à la 'King Solomon's Mines' of 'Raiders of the Lost Ark': één kostbaar doelwit waarop verscheidene partijen azen, verre reizen naar verscheidene exotische locaties, gevaarlijke boobytraps, en natuurlijk - dichter bij het doel - de uiteindelijke confrontatie tussen de 'goeie' (Drake en diens maatje Sully dus) en 'kwade' partij.

In de eerste game, 'Uncharted: Drake's Fortune' uit 2007, was die zogeheten 'macguffin' de verborgen stad Eldorado. In de tweede, 'Uncharted 2: Among Thieves' (2009), werd er naar de verloren vloot van Marco Polo gezocht. En in de derde, 'Uncharted 3: Drake's Deception', gaan zowel hijzelf als een geheime genootschap achter nog een andere geheime stad uit de oudheid aan: deze keer het door koning Salomon gestichte Ubar, ergens in het Yemenitische deel van de Rub' al Khaliwoestijn.

De drie games waren een commerciële bom: samen lieten ze wereldwijd liefst 21 miljoen exemplaren over de toonbank glijden, waardoor ze een van de grootste videogamefranchises op het PlayStation-platform zijn. Dat succes zette Naughty Dog ertoe aan om alvast de hele trilogie van 'Uncharted'-games van een lik digitaal vernis te laten voorzien (ze besteedden het werk uit aan de Texaanse studio Bluepoint), en ze opnieuw uit te brengen voor de PlayStation 4 als de 'Nathan Drake Collection'. Met een veel hogere beeldresolutie en beeldverversingssnelheid, mooiere belichting, meer details, en een grotere rijkdom aan effecten.

"Liefst vijftig procent van alle PlayStation 4-eigenaars heeft geen PlayStation 3 gehad", zegt Meyer. "Het zijn nieuwe gamers, of ze hadden een andere console in huis toen de PlayStation 3 in de winkelrekken stond. Er is in ieder geval een groot potentieel publiek."

null Beeld sony playstation
Beeld sony playstation
Beeld uit 'Uncharted 3'. Beeld sony playstation
Beeld uit 'Uncharted 3'.Beeld sony playstation

Scherpe kantjes

Dat Nathan Drake, toen 'Uncharted: Drake's Fortune' op de markt kwam, nog smalend werd versleten voor een mannelijke Lara Croft was perfect normaal, zegt Meyer. "We wisten dat er, in het genre dat we wilden aanboren, eigenlijk maar één game bestond, en dat ons product daar per definitie mee zou worden vergeleken. Maar we creëerden ons eigen, unieke universum, en ons eigen personage: de grapjes die hij maakt, bijvoorbeeld, daarvoor hebben we Johnny Knoxville van de tv-reeks 'Jackass' als referentie genomen. Net als bijna eender welk personage draagt hij een hele resem invloeden in zich, maar hij is zijn eigen man: geen afkooksel van een ander personage."

Belangrijk in de verhalende canon van de 'Uncharted'-games is Drakes voorvader: ontdekkingsreiziger Sir Francis Drake (1540 -1596), een Engelse zeekapitein, ontdekkingsreiziger en later politicus, die volgens het verhaal van de games zijn avontuurlijke genen doorheen verscheidene generaties doorgaf naar Nathan. "Het verhaal van de games graaft dieper en dieper in zijn geschiedenis, en in wat zijn band is met Sir Francis Drake", zegt Meyer. "In het begin was het gewoon een kwestie van een achtergrondverhaal te hebben, zodat mensen een referentiepunt hebben waarmee ze zich hem makkelijker kunnen herinneren. En dat was een goeie, vonden we. Doorheen de games begin je echter scheuren in zijn façade te zien: hij is niet écht wie hij beweert te zijn. De vrouwelijke slechterik in 'Uncharted 3', bijvoorbeeld, die had hem door. We hebben er een interessant mysterie mee geschapen."

In de vierde game uit de reeks, die volgend jaar op de PlayStation 4 moet verschijnen, worden nog meer van de scherpe kantjes van het hoofdpersonage belicht. De Nathan Drake uit 'Uncharted 4: A Thief's End' zal ook niet meer de jolige dertiger uit het allereerste deel zijn: dankzij de krachtigere hardware van de PlayStation 4, zullen er meer bergen en dalen in zijn gezicht te zien zijn: alleen al in Drakes gelaat hebben de makers 800 digitale 'beenderen' gestopt, terwijl er in de drie originele games slechts 250 in zijn hele lijf zaten.

Ze gebruikten de grotere technische rijkdom vooral om een verweerder personage neer te zetten, en de plot van de game belooft eveneens in dat plaatje te passen. "Kijk al naar wat hij meemaakt in de drie eerste games: het begint daar al stilaan zijn tol te eisen", zegt Meyer. "Hij wordt ook ouder, en maakt net als iedereen lastige periodes mee. Dat is ook een consequentie van het feit dat we een zo menselijk mogelijk personage hebben geschapen: hij is niet van steen, de dingen die hij meemaakt veranderen hem."

null Beeld sony playstation
Beeld sony playstation
null Beeld sony playstation
Beeld sony playstation
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234