Donderdag 13/08/2020

Voeding

Dit is hoe de moderne Belg eet

We willen minder tijd in de keuken doorbrengen, en dus gaan we massaal aan het wokken.Beeld Thinkstock

Hypes als milkshakes, sapbars en pop-uprestaurants zijn doorgaans geen lang leven beschoren. Maar onder invloed van ons drukke leven, verre reizen en onze nieuwshonger is de manier waarop we eten de afgelopen jaren wel degelijk veranderd. Dat zegt voedingstrendwatcher Nathalie Bekx, die onderzoek doet rond voeding en bedrijven adviseert. "We willen alsmaar minder tijd in de keuken doorbrengen, en meer aan tafel."

Hawaïaanse rauwe vissalade, groentenyoghurts en watermeloensap. Volgens een jaarlijks onderzoek van de Britse supermarktketen Waitrose zijn dat de producten die de Britten in 2017 massaal op hun menu zullen zetten. In België gebeurt er geen dergelijk onderzoek naar de hypes van het jaar, maar volgens Nathalie Bekx van Trendhuis is de kans klein dat deze bizarre hypes het Kanaal zullen overwaaien.

Toch bepaalt de mondialisering, maar ook onze veranderende levensstijl, mee wat we op ons bord krijgen. Vaak leidt dat tot kortstondige rages, die snel weer passeren. "Milkshakes zijn bij ons bijvoorbeeld een tijdlang hip geweest", zegt Bekx. "We hebben de sapbars gehad, de schuimpjes, en op dit moment zijn pop-uprestaurants, mede door de invloed van TV-programma’s, erg in trek. Maar dat gaat allemaal voorbij."

Soms vindt zo’n hype zijn weg naar het grote publiek, en kunnen we spreken van een blijvende trend. Een onderzoek van Trendhuis bij 4.000 Belgen wijst uit welke evoluties er de jongste decennia hebben plaatsgevonden in ons eetgedrag. Dit is hoe de moderne Belg eet:

Soep: gemakkelijk, vers en gezond.Beeld Thinkstock

1. De klassieke maaltijd heeft afgedaan

Hoe vaak staat er bij u nog een klassieke maaltijd met aardappelen, vlees en groenten op tafel? Steeds minder, wellicht. "De klassieke maaltijd gaat achteruit", zegt Nathalie Bekx. "We willen alsmaar minder tijd in de keuken doorbrengen, en meer aan tafel. Dus gaan we op zoek naar manieren om snel en gemakkelijk te koken."

Een daarvan is de 'almost ready to eat'-trend. "We gaan bewust op zoek naar producten waar we nog maar één ingrediënt aan toe moeten voegen. Zo heb je snel een maaltijd klaar, en heb je toch het gevoel dat je zelf gekookt hebt."

Dat verklaart volgens Bekx het grote succes van soep. "Soep past perfect in dat plaatje. Je koopt voorgesneden groenten, bouillonblokjes, vooraf bereide balletjes, en je hebt verse soep." Ook populair, vooral bij de jongere generatie, zijn wok- en eenpansgerechten.

Vlees, groenten en aardappelen: we eten het steeds minder.Beeld Thinkstock

Daarnaast ziet de CEO van Trendhuis de vlees- en broodconsumptie achteruit gaan. Ethische overwegingen en milieubewustzijn zetten steeds meer Belgen aan om minder of geen vlees meer te eten. Al blijven vegetariërs in de minderheid: in Vlaanderen zijn er bijvoorbeeld meer mensen die halal eten dan vegetarisch.

In het geval van brood spelen bezorgdheden over de gezondheid wellicht mee een rol, al ontbreekt goed wetenschappelijk bewijs over klachten als buikpijn en een opgeblazen gevoel, die vaak op internet opduiken.

2. Elke dag koken is passé

Als u nog elke dag in uw keuken staat, bent u een uitzondering. "Hoe chiquer onze keukens, hoe minder er gekookt wordt", zegt Bekx. Enerzijds komt dat door onze 'knabbelmaatschappij'. "We knabbelen de hele dag door: we eten aan ons bureau, tijdens vergaderingen zijn er koekjes, …" Het duidelijke patroon van drie maaltijden per dag verdwijnt.

Maar ook de destructurering van het klassieke gezin speelt een rol. Zo is het aantal alleenstaande ouders in Vlaanderen de afgelopen vijf jaar met vijf procent gestegen. Ook het aantal singles neemt toe, en dat heeft, samen met onze flexibele werkuren, tot gevolg dat vier op de tien Belgen vandaag minstens eenmaal per week alleen eten. Kant-en-klare maaltijden zijn dan bijzonder handig.

Het succes van voedingsleveranciers als HelloFresh en Smartmat zou u nochtans doen vermoeden dat zelf koken net weer hip is. Maar volgens Bekx zijn dergelijke diensten maar in trek bij een relatief klein publiek, en zullen ze geen grote groei meer kennen. "Voor diensten als HelloFresh moet je een heel geregeld leven hebben. Je moet thuis zijn wanneer de maaltijden geleverd worden, en elke dag tijd doorbrengen in de keuken." En dat past nu eenmaal niet binnen onze moderne levensstijl.

Dagelijks koken doen we niet meer, maar in het weekend trekken we wel alle registers open.Beeld Thinkstock

3. In het weekend: alle registers open

Enkel tijdens de weekends gaat de Belg nog uitgebreid aan tafel, zo blijkt uit het onderzoek. "En dan trekken we meteen alle registers open", zegt Bekx. "In het weekend spelen we met familie of vrienden restaurantje. Samen kokerellen, is dan niet alleen bedoeld om lekker te eten maar wordt meer gezien als een evenement."

En wat we dan wel koken? Alvast geen traditionele gerechten die werden overgeleverd van moeder op dochter. “Thuis hebben we niet meer leren koken", zegt Bekx. "Dus zoeken we inspiratie bij vrienden, kookprogramma’s, blogs en websites."

4. We zijn geobsedeerd door gezonde voeding

We haalden het al even aan: door de bezorgdheid om onze gezondheid neemt de broodconsumptie af. Brood is echter maar een van de slachtoffers van onze voedselparanoia. "Hoewel we nog nooit zo gezond hebben gegeten als vandaag, is er nog nooit zo veel angst geweest", zegt Bekx. "In de tijd van mijn grootouders wist niemand wat er in zijn voeding zat en bestonden er geen vervaldata. Vandaag is er vooral angst voor koolhydraten en suikers, mede door de vele boeken die over het onderwerp verschijnen."

Vele mensen weten niet meer wat gezond is, en dat is een probleem, meent Bekx. "Als je de nieuwsberichten leest, mag je vandaag geen vetten meer eten, en morgen geen koolhydraten. Mensen weten het gewoon niet meer."

Wie daar vooral van profiteert, zijn de superfoods (denk aan gojibessen, cacaobonen, hennepzaad) en functionele voedingsmiddelen (zoals Benecol en Becel ProActiv). Uit de studie van Trendhuis blijkt dat liefst 45 procent van de Vlamingen tussen 50 en 65 regelmatig dergelijke functionele voedingsmiddelen gebruikt.

5. Met z’n allen aan de 'vergrijsde' voeding

Traditionele maaltijden mogen dan wel achteruitgaan, toch is het de oudere generatie die bepaalt wat u eet. "Hoe ouder je wordt, hoe minder je smaakpapillen werken", legt Bekx uit. "De voedingsindustrie speelt daarop in. Wil de vijftigplusser zoutarme en suikervrije, maar wel rijk gekruide voeding? Dan krijgt hij dat, want de vijftiger geeft het meeste geld uit voor zijn voeding. En de rest van de bevolking moet mee eten."

Sushi, Chinees of Italiaans: de wereldkeuken heeft nog amper geheimen voor ons.Beeld Thinkstock

6. We willen veel betalen voor kwaliteit

De Belg heeft veel geld over voor kwaliteit. "En kwaliteit, dat draait in de eerste plaats om de smaak", zegt Nathalie Bekx. “Ook de oorsprong, traditie en gezondheid spelen een rol. Duurzaamheid vindt de consument belangrijk, maar daarvoor wil hij niet extra betalen."

7. Onze voeding wordt steeds exotischer

Hawaïaanse rauwe salade mag dan niet meteen een trend worden, feit is wel dat we steeds exotischer eten. "Hoe meer we reizen, hoe meer we meebrengen", zegt Bekx. "In de jaren 60 was Italiaanse voeding al exotisch, intussen zijn we wel wat meer gewoon. De Chinese keuken en sushi zijn ons niet meer vreemd."

En dat doet ons experimenteren: "Van alle ingrediënten die we lekker vinden uit alle hoeken van de wereld, gaan we eigen combinaties maken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234