Maandag 23/11/2020

Sociale media

Dit is het spel dat kwetsbare meisjes sterker maakt

'Bij dit spel is er geen winnaar. Iedereen wint erbij: het thema is besproken. De ervaringen zijn gedeeld', zegt bedenkster Silke Verhulst.Beeld Tim Dirven

Social Girls: het ziet eruit als een smartphone, maar het is een spelbord dat kwetsbare meisjes de gevaren van sociale media moet bijbrengen. Bedenkster Silke Verhulst (21), genomineerd voor de Bachelorprijs, oogst nu al bijval. Ook Sensoa is enthousiast: "Jongeren laten nadenken heeft veel meer effect dan een waslijst aan risico's opsommen."

Stel, je wordt op Instagram aangesproken door iemand van een modellenbureau. Jij...

a) stuurt meteen verschillende foto's naar die persoon, why not?

b) praat er eerst over met vrienden en volwassenen.

c) gelooft er niks van en klikt het weg.

Het is maar een van de vele dilemma's en cases uit het gezelschapsspel Social Girls, recht uit de koker van Silke Verhulst, pas afgestudeerd in de sociale readaptatiewetenschappen aan de University Colleges Leuven-Limburg (UCLL). Met haar proefschrift haalde ze een nominatie binnen voor de Bachelorprijs, onderdeel van de Vlaamse Scriptieprijs. Op 20 december weten we welke gelukkige met de som van 1.500 euro en exposure gaat lopen.

Een scriptie waar een spelbord, een dobbelsteen en meer dan tweehonderd speelkaarten bij horen: je ziet het niet elke dag. Social Girls, dat pubermeisjes wil sensibiliseren over grensoverschrijdend gedrag op sociale media, is nu al in verschillende leefgroepen een schot in de roos. Ook leerkrachten in het Brusselse tonen interesse om de speldoos naar hun klas te halen.

Valse profielen

Het voorlopig enige spelbord ligt bij Espero, een organisatie in Brussel voor bijzondere jeugdzorg. Precies daar kwam Verhulst op het idee. "Toen ik er stage liep, merkte ik dat heel wat problemen van de meisjes te maken hadden met sociale media. Haast elke dag gebeurde er wel iets, dikwijls door contact met onbekenden. De meisjes hadden in hun leefgroep amper interactie met elkaar, ze zaten elk op hun eigen scherm te kijken. Daar hadden ze dan opmerkelijk veel vrienden: vaak valse profielen, mensen die ze van haar noch pluim kenden. Als ze dan ingingen op de vraag om naaktfoto's te sturen, waren de problemen niet veraf."

Beeld Tim Dirven

Zelf is ze "hard bezig" met Facebook, Twitter en Instagram. En na tien jaar bij de Chiro is een spel bedenken een tweede natuur. Verhulst: "Voor mijn bachelorproef kon ik kiezen tussen kennis of een product. Ik wilde iets tastbaars afleveren, iets bruikbaars. Thema's als loverboys, naakt voor de webcam zitten, sexting: dat is erg gevoelig. Begeleiders in de jeugdzorg hadden nood aan een spel om dat bespreekbaar te maken. Om het er op een ontspannen manier over te hebben, zonder met het vingertje te zwaaien."

Bedenkster Silke Verhulst.Beeld ID/ Andreas Van Esbroeck

Bij Sensoa, het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid, reageren ze enthousiast. Ook zij zouden graag één of twee speldozen in hun leermiddelenbank stoppen, die leraars dan gratis kunnen ontlenen. "De sterkte van het spel is dat het recht vanuit de leefwereld van de meisjes vertrekt", meent educatief medewerker Wannes Magits. "Het legt net links naar websites waar ze vaak op zitten, eerder dan die media te schuwen. Met de duidelijke boodschap: pas toch op voor wie aan de andere kant zit."

'Sexting is onuitwisbaar', zo signaleert een van de speelkaarten. Twee jaar geleden legde onderzoek nog bloot dat 47 procent van de Vlaamse jongeren (15-21 jaar) een tekstbericht over seks had verstuurd. Acht procent had een webcamgesprek in onderbroek gevoerd.

Grote kuis

Sexting is dezer dagen een hot topic. Getuige een recente lezing van Sensoa, waar de zaal afgeladen vol zat. Magits: "Leerkrachten zeggen ons ook: 'Wij moeten toch meer kunnen vertellen dan enkel 'doe het niet'. Jongeren er zelf over laten nadenken en praten, met zo'n gezelschapsspel, heeft dan ook veel meer effect dan een waslijst van gevaren opsommen. Dat is een aanpak die loont."

Sensibiliseren tijdens het spelen, Silke Verhulst zag het al gebeuren. "Die gedragsverandering merk je al snel op. Veel meisjes zeiden me: 'Ik ga meteen grote kuis houden op Facebook.' Zo kwetsbaar als ze achter hun eigen schermpje zitten, zoveel sterker komen ze uit het spel, als ze horen hoe anderen in dezelfde situatie reageren."

Wie als eerste bij de home-knop is, wint. "Al is er geen echte winnaar. Iedereen wint erbij: het thema is besproken. De ervaringen zijn gedeeld."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234