Zaterdag 15/08/2020

'Dit is het meest geëngageerde dat ik ooit deed'

In Taboe gaat komiek Philippe Geubels, samen met reportagemaker Kat Steppe, op zoek naar het relativeringsvermogen van bepaalde minderheidsgroepen - meteen ook zijn comedypubliek. 'Geubels zal het niet vertellen, maar hij was bloednerveus.'

"Ik denk dat ik nog vaak sorry ga zeggen vanavond." Het is 12 december, iets na negenen. In de vertimmerde zaal van NTGent begint Philippe Geubels, sinds kort exclusief schermgezicht van Eén, aan de tweede opnamedag van Taboe, het nieuwe zondagavondprogramma van Tom Lenaerts' productiehuis Panenka. Een halfuurtje eerder is een parade aan rolstoelen door de Gentse stadsschouwburg gepasseerd: in de foyer heerst een ongelooflijke drukte en er zijn liftjes geïnstalleerd, om alle kijklustigen de trappen op te krijgen.

Bij wijze van introductie polst Geubels even naar het type beperkingen in de zaal. "Er zijn hier mensen in een rolstoel, mensen zonder benen... Zijn er ook mensen zonder armen?" Gelach - van de ietwat ongemakkelijke soort. En dan Geubels, goedlachs, voor de eerste keer: "Sorry."

De ongemakkelijkheid heeft hij zichzelf op de hals gehaald. In Taboe neemt Geubels doelbewust minderheidsgroepen als mikpunt van zijn grappen. Niet alleen aan mensen met een fysieke beperking, maar ook aan mensen met obesitas, holebi's, mensen in armoede, mensen met een andere huidskleur, mensen met een ongeneeslijke ziekte en psychisch kwetsbaren wordt een aflevering opgehangen. "Comedy is normaal anderhalf uur ongegeneerd lachen, en niet te veel nadenken", stelt Geubels. "Nu worden er ook problematieken aangekaart. Dit is toch het meest sociaal geëngageerde dat ik al heb gedaan."

Taboe gaat dus verder dan Geubels die van op een podium wat ongemakkelijke grappen maakt. Om zijn onderwerp beter te leren kennen, bracht de komiek afgelopen zomer telkens vijf dagen door in het gezelschap van vier mensen uit de 'doelgroep'. Kat Steppe, de tv-maakster achter Een kwestie van geluk, toont in een reportage hoe Geubels en zijn gasten hun grenzen aftasten en naar elkaar toegroeien. Pas daarna volgt het grappensalvo.

"Het was lang zoeken, maar we denken dat we uiteindelijk zo de juiste vorm hebben gevonden", vertelt komiek Bart Cannaerts, een van de voornaamste bezielers van Taboe. "We hebben nog altijd een beetje schrik, want comedy en human interest zijn twee heel uiteenlopende genres: als kijker word je eerst ontroerd, en dan kom je plots in een comedyshow terecht. Gelukkig heeft Kat een manier gevonden om dat in elkaar te laten overvloeien. De reportage is niet alleen kommer en kwel: er wordt ook al veel in gelachen."

De eerste montage toont inderdaad dat een fysieke beperking niet alleen bittere ernst hoeft te zijn. Vooral Ken, een voormalige turnleraar die vanaf de nek verlamd is, en Thibault, die na een val uit het raam een been verloor, hebben een vinnig gevoel voor humor. Wij onthouden vooral Thibault die op één been en met krukken door een Brico loopt en een klant aanraadt "om geen grasmachine te kopen".

Die reportages laten ook een andere kant van Geubels zien: iemand die zijn neiging tot moppen tappen even voor zich houdt, om de anderen hun verhaal te laten vertellen, op een oprechte manier. Hij helpt Ken bij het eten van spaghetti, laat de half verlamde Manon vertellen over het bewuste ongeval, en de impact ervan op haar leven. "Ik heb daar weinig zenuwen voor gehad", vertelt Geubels. "Dat was voor mij zelfs het gemakkelijke onderdeel. De grappen schrijven en brengen: dat was veel moeilijker."

Op het eerste gezicht lijkt de sfeer in NTGent nochtans op dan die van de gemiddelde comedyshow. Of de toeschouwers nu een beperking hebben of niet, ze weten waarvoor ze komen: moppen van Geubels. Maar in de coulissen lijkt de komiek zelf er toch niet helemaal gerust op. "De Geub zal het zelf niet vertellen, maar hij was bloednerveus", duidt Cannaerts achteraf.

Voor hij aan zijn show over mensen met een fysieke beperking begon, speelde Geubels nog een try-out van de blindenaflevering, voor een 'gewoon' publiek. Op de monitors konden we mee volgen hoe de ene grap toch gevoeliger ligt dan de andere. "Wij betalen voor een hond, en jullie krijgen die gratis. 't Is te zeggen: wij betalen voor sociale zekerheid, dus wij betalen eigenlijk ook voor jullie hond. Maar daar heeft een blinde mij nog nooit voor bedankt", grapt Geubels. Het blijft stil. "Die mop ga ik misschien nog knippen."

Lucht blazen

Als hij Geubels inleidt, brengt Cannaerts het publiek nog even op de hoogte van het opzet van Taboe. "De bedoeling is niet om zo hard mogelijke moppen te maken, wel om wat lucht te blazen in een heel zwaar thema." Volgens Geubels zelf is hij sowieso niet het type comedian dat de grenzen van humor opzoekt, al merkt hij wel dat veel mensen gevoeliger worden voor gedurfde humor - of het lijkt toch zo. Denk maar aan de minicontroverse na de zuurgooier-grappen van Jonas Geirnaert. Geubels: "Die sfeer heerst er nu wel, maar of dat terecht is? Ik denk dat er nu gewoon meer wordt geroepen dan vroeger, vooral op sociale media, en dat er meer wordt opgeklopt door de media. Ik trek me daar niet te veel van aan."

Er sneuvelden wel moppen op de schrijftafel. "Maar of dat was omdat ze te grof te waren? Eerder omdat ze niet grappig genoeg waren", stelt Geubels. Voor Cannaerts was het vooral een kwestie van niet in de val van te gemakkelijke moppen te trappen. "Bij de zwaarste thema's was dat niet zo'n groot probleem. Maar voor de show rond holebi's was het moeilijker om de grens te vinden. Daar hebben we veel moppen over hun seksleven uitgehaald."

Maar het blijft spannend, vindt de kale komiek. "De mensen waar je mee lacht, zitten nu plots op de eerste rij." Het leidt ertoe dat de spanning soms te snijden is. Dat voel je ook aan Geubels, die halverwege plots even zijn opluchting kwijt moet.

"Oef. Tot hier toe gaat het goed."

Taboe, vanaf 21 januari op Eén.

Morgen: het beste uit de wereld van de beeldende kunst.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234