Zondag 06/12/2020

Media

Dit is het "gevaarlijkste Amerikaanse bedrijf" waar niemand ooit van gehoord heeft

Beeld AP

Het conservatieve mediabedrijf Sinclair heeft de meeste tv-zenders van de VS in handen. En binnenkort neemt het nog meer nieuwsbedrijven over. Volgens sommigen is het daarom het meest gevaarlijke bedrijf van de VS.

Veel Amerikanen weten niet eens dat Sinclair überhaupt bestaat. Anderen die het wel kennen, zoals mediamagnaat Rupert Murdoch, beschrijven het als een bedrijf dat bewust onder de radar wil blijven. "Het is het meest gevaarlijke bedrijf in de VS", zei het voormalige hoofd van de Amerikaanse mediaregulator Wheeler (FCC). Ook John Oliver zei in zijn wekelijkse satirische show dat het "misschien het meest invloedrijke mediabedrijf is. En niemand heeft er ooit van gehoord." 

Pro-Trump

Maar die onbekendheid lijkt te tanen. Sinclair heeft met zijn 173 tv-stations het grootste aantal tv-zenders in het land. En het kan in één klap nog veel groter worden. Zo wil het voor een slordige 3,5 miljard euro ruim 40 nieuwe tv-zenders van concurrent Tribune kopen. Die aankoop moet groen licht krijgen van de Amerikaanse mediaregulator (FCC). Enkele maanden geleden was zo'n overname nog volstrekt onmogelijk maar door de herinvoering van een omstreden wet kan het toch. Zo kan Sinclair tot driekwart van de volledige Amerikaanse bevolking bereiken. 

De bestaande en nieuwe markt van het mediabedrijf Sinclair. Na de overname kan ze tot driekwart van de volledige Amerikaanse bevolking bereiken.Beeld rv

"De nauwe banden met de Trump-administratie vormen het grootste gevaar", zegt Politico. Financiële uittreksels tonen aan dat Sinclair regelmatig heel wat geld schenkt aan de Republikeinse partij. Volgens de Washington Post sprak het bedrijf zich tijdens de laatste presidentsverkiezingen openlijk uit voor Trump. De Republikeinse kandidaat werd vijftien keer 'exclusief' aan het woord gelaten. Zijn Democratische tegenstander Hillary Clinton werd geen enkele keer geïnterviewd omdat ze 'niet beschikbaar was'. 

Volgens de site Politico heeft Trumps schoonzoon Jared Kushner aan een handvol zakenmannen verteld over een deal tussen Sinclair en de Trump-campagne. De Republikeinse kandidaat zou meer in de media komen in bepaalde 'swing states', de plaatsen waar dat het meeste nodig was. Zo werden lokale tv-zenders onder meer verplicht om op regelmatige basis 'pro-Trump-fragmenten' uit te zenden tijdens en na de presidentsverkiezingen. Het bedrijf ontkent die aantijgingen.

Fake news en 'covfefe'

Onlangs heeft Sinclair Trump TV gelanceerd. De wekelijkse show wordt gepresenteerd door voormalig CNN-medewerker Kayleigh McEnany en wordt opgenomen in de Trump Tower in New York. McEnany focust vooral op de verwezenlijkingen van de president. “Want er is zo véél fake news”, zei Lara Yunaska – de schoondochter van Trump – twee weken eerder in een poging tot nieuwsuitzending. De anderhalve minuut durende show wordt afgesloten met: "Bedankt om naar ons te kijken iedereen. Ik ben Kayleigh McEnany... en dit was het échte nieuws". 

Trump TV met Kayleigh McEnany.Beeld Trump TV

Het bedrijf wil niet mee met de 'progressieve media'. Dat zegt ook David Smith, de voormalige CEO van Sinclair: "99,99 procent van de media zijn links. We moeten ons daar tegen verzetten." Enkele maanden geleden werd Boris Epshteyn aangeworven, dit om fake news en 'negatieve pers covfefe' tegen te gaan. Hij is een ex-medewerker van president Trump en voormalig lid van de persdienst van het Witte Huis. Zijn analyses leunen dicht aan tegen Trump zijn standpunten en moeten onderstrepen wat ‘hij al allemaal had verwezenlijkt’. Volgens sommige nieuwssites worden veel van die tv-zenders daardoor platte propagandamachines.

Maar de 'politieke indoctrinatie' van Sinclair is niet beperkt tot de bijdragen van Epshteyn. Onlangs heeft Sinclair de website 'Circa' aan haar portfolio toegevoegd. 'Circa' wordt omschreven als het nieuwe extreemconservatieve Breitbart News. De site is populair bij heel wat Witte Huis-medewerkers die het nieuws graag via dat soort kanalen verspreidt. Een Amerikaanse site beschrijft het als volgt: "Wat als Breitbart en Fox News een paar baby's hadden? Wat als ze opgegroeid zijn om een coole versie te worden van hun ouders? Ontmoet Sinclair en Circa, Donald Trump zijn nieuwe beste vrienden."

Beeld AP

Nu de oppositie voor de overname groeit, wordt gevraagd om de aankoop uit te stellen. Zo willen enkele organisaties, waaronder de American Cable Association, eerst een grondig onderzoek. Ze vrezen oneerlijke concurrentie en willen meer duidelijkheid over de beweegredenen van Sinclair. Chris Ripley, de kersverse CEO van Sinclair, is er gerust in: "Gelukkig hebben we het FCC dat de moeite doet om het tv-landschap te hervormen", vertelde Ripley in juni. "Dat is een van de redenen waarom we optimistisch zijn dat de overname zal worden goedgekeurd."

Nu Sinclair mogelijks 42 tv-stations gaat overnemen, krijgt het bedrijf meer en meer aandacht. En dat betekent dat meer Amerikanen 'het gevaarlijkste bedrijf waar niemand ooit heeft van gehoord', leren kennen. Of de overname uiteindelijk doorgaat, weten we pas binnen enkele maanden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234