Vrijdag 25/09/2020

Exclusief

Dít is het geheim van Pixar

Beeld AP

Wat maakt Pixar anders en beter dan andere animatiestudio's? Het verhaal is koning bij Pixar, en dat is nooit anders geweest. Maar dat verhaal legt naar goede gewoonte een bijzonder lange weg af. Kijk maar naar 'Brave', waar het maar liefst zeven jaar duurde vooraleer de verhaallijn over de rebelse Schotse prinses Merida definitief werd vastgelegd. Daar komt heel wat bloed, zweet en tranen bij kijken, maar ook een pak denkwerk, een hoop wiskunde en massa's research. In de hoogvlakten van Schotland.

Het team van 'Up' trok naar de jungle van Venezuela. Die van 'Toy Story 3' mochten een uitstapje maken naar de vuilnisbelt om de hoek. De groep achter 'Brave' stak de plas over en belandde in het betoverende Schotland. Honderden kilometers legden ze af, op zoek naar inspiratie. Ze maakten duizenden foto's en schetsen van het landschap, snoven de cultuur, folklore en de fauna en flora op van het land. Ze praatten met mensen en luisterden naar hun muziek.

"Ik ben geboren en getogen in LA", steekt story artist Louis Gonzales van wal. "Ik was nog nooit in een ander land geweest. Dat ik dan plots naar een Schots kasteel mocht gaan dat ergens in 906 na Christus werd gebouwd, was in mijn ogen onwerkelijk. Het enige kasteel dat ik ooit in mijn leven had gezien, staat in Disneyland. Zielig hè, I know. Mijn taak was om alles wat ik te weten kwam over kastelen, om te zetten in tekeningen."

Mastodont van een paard
Gonzales geeft ons een uitgebreide beschrijving over wat hij tijdens zijn tiendaagse reis doorheen Schotland te zien kreeg. Hij vertelt ons over de Lanarkshire Highland Games, de historische huisjes in Blackhouse en de kastelen, die in de verste verte op dat van Disneyland lijken, die hij onderweg tegen kwam. "We trokken naar een ranch om Clydesdale-paarden te bekijken. We wilden gigantische paarden in de film. Grote, sterke exemplaren." Dat Merida door de Schotse hoogvlakten op een mastodont van een paard rondrijdt, mag dan ook geen toeval zijn.

Alles wat het team tijdens de studiereis uitstak, stond in het teken van de film. "Ik vierde mijn verjaardag op de zesde dag van de trip", gaat Gonzales verder. "We kwamen tijdens het avondeten te weten dat onze dienster een gevierde Gaelic-zangeres was. We overtuigden haar om een nummer te zingen voor ons, en dat heeft ze ook gedaan. Dat was het mooiste wat ik in heel mijn leven heb gehoord. We hebben dat liedje uiteindelijk in de film gestopt, het is zelfs een sleutelscène geworden tussen Merida (die de stem van Kelly MacDonald kreeg) en haar moeder (Emma Thompson). Dit was een ervaring die we onmogelijk op voorhand konden plannen, maar die ons gewoon is overkomen."

Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld AP

'Brave' begint met het verhaal van prinses Merida, de dochter van koning Fergus (Billy Connolly) en koningin Elinor (Emma Thompson), die een zorgeloos leventje leidt. Samen met haar gigantisch paard Angus rijdt ze door de bossen rond het kasteel, laat ze het volk zien dat ze de beste boogschutster is en drukt ze haar moeder op het hart dat ze zich in geen elk geval de les laat spellen. Aan dat mooie liedje komt een einde wanneer koningin Elinor haar vertelt dat, nog lang voordat zij geboren was, ze met de leider van een rivaliserende clan moest trouwen. Dat is nodig om de rust en vrede te behouden in het koninkrijk. Merida springt op haar paard en vlucht naar het bos. Het is daar waar het plots allemaal vreselijk fout loopt.

Oorlog veroorzaken
"Ik vond het voor het verhaal belangrijk dat Merida uit een koninklijke familie kwam", zegt producer Katherine Sarafian. "Zo konden we focussen op de grote druk die op haar schouders ligt. De impact van jouw beslissingen zijn nu eenmaal groter wanneer je blauw bloed hebt. Ik stuur mijn kinderen naar hun kamer wanneer ze kattenkwaad hebben uitgehaald, en daar is de kous mee af. Maar Merida, die kan een heuse oorlog veroorzaken."

Het verhaal mag dan wel over een prinses gaan, toch wil Sarafian benadrukken dat het niet enkel en alleen een sprookje is: "Ja, het heeft kastelen en een prinses en een vleugje magie, maar het is zo veel meer dan dat. 'Brave' gaat over een familie, en dat is wat het verhaal zo herkenbaar maakt voor iedereen. Of je nu tot een grote of een kleine familie behoort, of je nu een hechte familie hebt of je vrienden als jouw familie beschouwt: iedereen wéét hoe het is om deel uit te maken van een familie. Er is één ding wat we allemaal gemeen hebben met elkaar, en dat is dat we willen gezien worden zoals we zijn. Heel wat mensen begrijpen Merida, omdat ze iets gelijkaardigs hebben meegemaakt."

Het is de eerste keer dat Pixar een animatiefilm maakt met een vrouwelijk personage in de hoofdrol. En ook al staat het verhaal van een prinses centraal, toch heeft de roodharige Merida een bijzonder laag Disneygehalte: "Merida is stoer en ze speelt liever buiten dan alsmaar binnen te zitten. Toch zie ik haar niet als een tomboy, want ze vindt het bijvoorbeeld helemaal niet zo erg om jurken te dragen. Ze is bovendien intelligent, goed bij de pinken en een papa's kindje. Ze is niet 'bang' om een meisje te zijn. Het enige wat ze niet zo leuk vindt is wat ze van haar als prinses verwachten."

Billy Connolly.Beeld EPA
Producer Katherine Sarafian.Beeld AFP
Beeld AP

Wat 'Brave' onderscheidt van alle andere Pixarfilms, is de moeilijke weg die het aflegde. Brenda Chapman, die met het verhaal van Merida op de proppen kwam, werd in 2004 aangesteld tot de regisseur van de animatiefilm. Het was Chapman die zes jaar lang haar hart en ziel stak in 'Brave', om in oktober 2010 te horen te krijgen dat ze ontslagen werd. Chapman was regisseur af, maar mocht wel haar job bij Pixar behouden. Het feit dat een regisseur de laan uitgestuurd werd, is niet ongewoon bij Pixar. Zo werd Jan Pikava bij 'Ratatouille' vervangen door Brad Bird en werd er bij 'Toy Story 2' ook van regisseur gewisseld . Maar wat wel opvallend is, is dat Chapman - de eerste vrouw die bij Pixar een film mocht regisseren - het verhaal baseerde op haar eigen dochtertje van twaalf jaar. Het verhaal had dus een bijzonder emotionele betekenis voor Chapman, die zag hoe Mark Andrews de fakkel mocht, nee 'moest', overnemen.

Creatieve meningsverschillen
"'Creatieve meningsverschillen lagen aan de basis van haar ontslag", legt Sarafian haast verontschuldigend uit. "Soms heeft een verhaal dat echt nodig, die 'final push'. En Mark Andrews was de geknipte persoon om de film over de eindmeet te krijgen, en dat is waarom we van regisseur zijn veranderd. We kregen uiteindelijk wat de film precies nodig had: Brenda's geweldige idee om een film te maken over het leven van een Schotse prinses en Marks nieuwe inbreng. Ik zie dat als een schitterende combinatie van hun talenten."

Hoe lang of hoe moeilijk de weg ook was die het team moest afleggen, het eindresultaat is verbluffend. Van wat we in april tijdens de eerste dertig minuten van de film te zien kregen in de Pixarstudio in San Francisco, kunnen we alvast het volgende zeggen: 'Brave' toont ons als het ware hoe het voelt om ín Schotland te zijn. Het is alsof je de heide kan ruiken, het mos onder je voeten voelt en het adembenemende landschap je kippenvel bezorgt. Of om het met de woorden van de regisseur te zeggen: "When you watch 'Brave', you're not just going to see a movie, you're going to be in Scotland."

'Brave' draait vanaf 18 juli in de Belgische bioscoopzalen.

Regisseur Brenda Chapman werd in 2010 wegens 'creatieve meningsverschillen' vervangen door Mark Andrews.Beeld GETTY
Mark Andrews.Beeld GETTY
Beeld AP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234