Zaterdag 04/12/2021

‘Dit is een gedroomde anti-job’

De Nederlandse schrijver Oscar van den Boogaard (46) wordt de komende vijf jaar artistiek directeur van het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK) te Gent. Van den Boogaard is de opvolger van Hans Martens.

Wie het parcours kent van de schrijver, zal niet zo verbaasd opkijken van deze nieuwe stap. Van den Boogaard is allang in de weer met beeldende kunst. ‘Dit is een gedroomde anti-job voor mij’, zegt de auteur. ‘En het zal mijn schrijven alleen maar ten goede komen.’

Met Oscar van den Boogaard hoopt het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK) “een frisse kijk op het artistieke veld” in huis te halen, zo zegt zakelijk directeur Caroline Van der Donckt. De postacademische opleiding voor beeldende en audiovisuele kunstenaars, met hoofdkwartier in de voormalige Leopoldkazerne, biedt gemiddeld 25 jonge kunstenaars uit België en het buitenland een atelier aan voor twee jaar, evenals gerichte begeleiding. Het HISK is naast de Operastudio, Orpheus, P.A.R.T.S. en a.pass één van de vijf hogere kunstinstituten in Vlaanderen.

“In juni opteerden we ervoor om onze artistieke directie om de vijf jaar te laten rouleren. We hebben toen ook beslist om het contract met artistiek directeur Hans Martens niet te verlengen. We hebben een vacature uitschreven, waarop veel aanmeldingen binnenkwamen”, aldus Van der Donckt. De selectiecommissie koos uiteindelijk voor Oscar van den Boogaard. “En daar zijn we heel blij mee. De artistieke directeur en de zakelijke directeur werken hier samen als piloot en copiloot”, benadrukt ze. “Van den Boogaard kent bovendien het huis hier: hij was twee jaar gastdocent en cureerde in 2009 de expo van de HISK-laureaten La conquête de l’espace.”

Oscar van den Boogaard is bij het grote publiek vooral vermaard als romancier. Hij schreef onder meer De heerlijkheid van Julia, Het verticale strand en Meer dan een minnaar. Dat laatste boek prijkt nog op de shortlist van de AKO Literatuurprijs, die op 8 november wordt uitgereikt. Maar zelf vindt hij deze functie een logische stap, zeker omdat hij voortdurend bedrijvig is in de kunstwereld. “Na mijn studies rechten, koos ik in 1990 voor het fulltime schrijverschap. Al in 1995 richtte ik samen met mijn toenmalige vriend Jan Mot de galerie Mot & Van den Boogaard in Brussel op. Na 2000 heb ik me naast het schrijverschap steeds intensief met beeldende kunst beziggehouden en veel atelierbezoeken gedaan.” Toen de functie van artistiek directeur van het HISK vrijkwam, werd aan Van den Boogaard van alle kanten gesuggereerd om te solliciteren. “Wat me aantrok, was het interdisciplinaire karakter van de job: ik kan er al mijn passies in verenigen, van mode en beeldende kunst tot architectuur, noem maar op. Bovendien gaat het om een halftime functie. Je moet weten: behalve schrijven heb ik in mijn leven slechts twee maanden fulltime gewerkt. Op mijn 25ste als advocaat in Brussel. Ik had eigenlijk nog wat tijd over (lacht).” Van den Boogaard, die afwisselend in Berlijn en Sint-Martens-Latem woont, spreekt daarom van “een gedroomde anti-job”. “Het ligt compleet in het verlengde van wat ik al zolang doe. Bovendien zal het mijn schrijverschap niet in het gedrang brengen. Integendeel: het zal er door bevrucht worden. Het wordt een baan die me zowel structuur als vrijheid zal geven. Het komt er vooral op aan te zorgen dat de residerende kunstenaars in het HISK in alle rust kunnen werken én gestimuleerd worden.” Het HISK gaat zich trouwens nauwgezetter toeleggen op de ondersteuning en de begeleiding van doctoraten in de kunst.

Van den Boogaard vindt het geruststellend dat hij het HISK al van naaldje tot draadje kent, door zijn gastdocent- en curatorschap: “Ik voel me er zeer thuis. En ook het feit dat de functie precies vijf jaar omvat, neemt mijn angsten weg. Dan is het weer tijd voor iemand anders.” Toen Van den Boogaard met zijn vriend Steven Vanwatermeulen in Sint-Martens-Latem ging wonen, stak een andere vrees de kop op: “Raak ik hier niet geïsoleerd en afgesneden van de hedendaagse kunstwereld? Het tegendeel bleek waar. Met het HISK, Museum Dhondt-Dhaenens én het Smak en NTG in de nabijheid leef ik in het hart.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234