Zaterdag 28/05/2022

'Dit heeft niets meer met verkeer op zich te maken'

In het gerechtsgebouw van Nijvel is deze week het eerste assisenproces begonnen over een geval van verkeersagressie. Daders verschenen totnogtoe enkel voor correctionele rechtbanken, waar beroepsrechters zich uitspreken over de strafmaat. Een 42-jarige warenhuisbediende die een vrouw met haar wagen van de weg 'duwde', waarbij ze om het leven kwam, moet zich nu verantwoorden voor een volksjury. Een belangrijke wending, menen verkeersdeskundigen. 'Het betekent dat verkeersagressie niet langer als een inbreuk op de verkeerswetgeving wordt gezien maar als een zware misdaad.'

Brussel

Eigen berichtgeving

Cathy Galle

Het was de eerste keer dat een kamer van inbeschuldigingstelling een geval van verkeersagressie doorverwees naar het hof van assisen. De feiten die beklaagde Marc Wynincx pleegde, zijn dan ook niet de minste.

Op 25 januari 2000 reed het slachtoffer, de 56-jarige weduwe Gaby Van Hamme, in haar rode Toyota Starlet via de Brusselse ring naar haar huis in Watermaal-Bosvoorde. Getuigen zagen hoe een witte VW Golf plots met een hoge snelheid kwam aangereden op de rechterrijstrook, daarbij agressief met de lichten knipperend naar zijn voorligger, de Starlet van Gaby Van Hamme. Toen de vrouw geschrokken aanstalten maakte om naar links uit te wijken, gaf Wynincx gas, remde vervolgens en botste lichtjes met zijn rechtervoorzijde tegen haar linkerachterzijde.

Die tik was voldoende om de Toyota links over de berm te laten schieten, waardoor de wagen op de andere rijrichting terechtkwam. Daar raakte hij eerst twee tegenliggers en botste dan frontaal op een Audi. De vrouw overleed ter plekke. De bestuurder van de Audi raakte zwaargewond. De man zat drie uur lang gekneld in zijn wagen en liep breuken op aan de knie en de rechterarm.

De dader zelf was ondertussen gewoon doorgereden. Getuigen hadden wel zijn nummerplaat genoteerd, waardoor hij diezelfde avond nog uit zijn bed werd gelicht door de politie. De man stelde dat hij "geïrriteerd was geraakt nadat een wagen hem had afgecoupeerd en dat hij daarna hetzelfde had willen doen". Hij verklaarde ook dat hij voor hij de ring op reed eerst nog "enkele" Leffes had gedronken. Na een maand in voorhechtenis verklaarde hij echter dat hij meer had gedronken dan hij eerst had gezegd en volledig versuft naar huis was gereden, zonder enig besef van wat er onderweg was gebeurd. Aan dat laatste hechtte de assisenvoorzitter maandag maar weinig geloof.

Wynincx wordt nu beschuldigd van 'moedwillige verkeersbelemmering met de dood tot gevolg', met als bezwarende omstandigheden: rijden onder invloed en vluchtmisdrijf. De man zelf geeft overigens toe dat hij aan de basis ligt van het ongeval, maar voert aan dat hij dat "onvrijwillig" veroorzaakte. Een volksjury zal zich vrijdag uitspreken over zijn lot.

Een belangrijk precedent, vindt Ludo Kluppels van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), die zich al enkele jaren bezighoudt met de juridische aanpak van verkeersagressie. Het fenomeen werd lange tijd gewoon als een inbreuk op de verkeerswetgeving gezien, die dan met een administratieve procedure werd afgehandeld. De dader kreeg een boete en daarmee was de kous af.

"De meeste gevallen van verkeersagressie gaan over mensen die elkaar op het gezicht slaan nadat ze zich geërgerd hebben over een bepaalde verkeerssituatie", stelt Kluppels. "Door een verstrenging van de aanpak van dat fenomeen worden die gevallen de jongste tijd onder de noemer 'opzettelijke slagen en verwondingen' gevat, wat afgehandeld wordt voor een correctionele rechtbank. Een logisch gevolg is dat bewust agressieve daden die de dood tot gevolg hebben voor een assisenhof komen. Dit heeft namelijk niets meer met verkeer op zich te maken. Het gaat om een ernstig misdrijf dat gelijkstaat met poging tot moord."

Desalniettemin is het een zware beslissing van de kamer van inbeschuldigingstelling om een verkeersagressor naar assisen te verwijzen, meent Kluppels. "Er zijn zelden mensen die bewust aan verkeersagressie doen met de bedoeling iemand te doden. Zeker het rijden onder invloed kan bijdragen tot dergelijke daden. De rem is met alcohol in het bloed altijd verderaf. Maar de ernst van de feiten in dit dossier kan een assisenzaak wel rechtvaardigen."

Precieze cijfers over het aantal dodelijke gevallen van verkeersagressie zijn er overigens niet. "Het probleem is dat er voor dergelijke misdrijven nog altijd geen aparte categorie is in het strafrecht. Maar we hebben sterk de indruk dat de agressie in het verkeer nog toegenomen is. Dat er ook dodelijke slachtoffers kunnen vallen, is duidelijk."

Dader verklaarde 'geïrriteerd te zijn nadat een wagen hem de weg had afgesneden', en besloot daarop hetzelfde te doen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234