Zaterdag 21/09/2019

Vrijwilligers

Dit Gents techbedrijf laat zijn werknemers een dag vrijwilligerswerk doen

Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere van Showpad wilden iets terugdoen voor de stad waar alles begon. Ze sturen hun werknemers een dagje als vrijwilliger naar een Gents sociaal initiatief. Beeld Thomas Sweertvaegher

Het Gentse techbedrijf Showpad laat zijn 150 werknemers een dag per jaar als vrijwilliger werken bij een Gents sociaal initiatief. Het lanceert ook een online platform waarbij het andere bedrijven oproept hetzelfde te doen.

Showpad, in 2011 gestart als kleine Gentse start-up en uitgegroeid tot internationale techspeler met afdelingen in onder andere Londen, Chicago en San Francisco, wil op deze manier naar eigen zeggen iets terugdoen voor de stad waar alles begon.

De oprichters van Showpad beten vandaag de spits af en gingen een dag meehelpen in de Sint-Antoniuskring. Ze hielpen er mee met de voorbereiding van de voedselpakketten. “Een dag is misschien symbolisch, maar het is de bedoeling om mensen aan te zetten dit te blijven doen”, stelt Pieterjan Bouten, oprichter van Showpad.

Het bedrijf wil ook andere Gentse bedrijven aanzetten om hetzelfde te doen. En dus hun werknemers voor één dag, op kosten van de werkgever, in te zetten voor een goed doel.

Online platform

Showpad werkt daarvoor nauw samen met het Vrijwilligerspunt Gent. “Showpad heeft een online platform gemaakt, eendagvoorgent.be, waar alle geïnteresseerde bedrijven zich kunnen inschrijven”, legt schepen van Welzijn en  Gelijke Kansen Resul Tapmaz (sp.a) uit. “Die bedrijven kunnen aangeven hoeveel mensen ze een dag vrijwilligerswerk geven en welk werk die graag zouden doen. Het Vrijwilligerspunt verwerkt dan de aanvragen en matcht het bedrijf met één of meerdere sociale organisaties die op zoek zijn naar helpende handen.”

Voor de stad Gent is dit een belangrijk initiatief, meent Tapmaz. “De zelforganisaties zijn de sociale ruggengraat van de stad. En zowat allemaal werken ze met vrijwilligers. Gent heeft al 33.000 vrijwilligers, maar veel verenigingen zijn nog steeds op zoek naar mensen die kunnen bijspringen. Een actie zoals deze is meer dan welkom.”

Op dit ogenblik doen al  negen Gentse bedrijven mee, de meeste net als Showpad uit de techsector. En dat is niet zo verwonderlijk, meent Ludo Struyven, hoofd van de onderzoeksgroep onderwijs en arbeidsmarkt bij het HIVA, het onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving (KU Leuven). "Techbedrijven zijn vaak voorloper. Of het nu gaat om sociaal weefsel of duurzaamheid. Bij Google bijvoorbeeld krijgt het personeel de kans om mee te helpen in publieke parken. Boompjes helpen aanplanten en dergelijke."

Nieuwjaarsetentje

Een van de deelnemende bedrijven in Gent is Traject Mobility Management, een adviesbureau in verkeer en mobiliteit. Volgens general manager Vincent Meerschaert kwam de vraag om mee te doen vanuit het team. "We zijn een bedrijf met vrij jonge medewerkers, die begaan zijn met duurzaamheid", vertelt hij. "We vroegen ons of we als nieuwjaarsevent niet eens iets dynamischers konden doen dan het obligate etentje met partners. We kozen dit voorjaar om een fietstocht te maken met mensen met een handicap en dat beviel het team heel erg."

Toen ze hoorden van de plannen van Showpad was het hele team enthousiast om mee te doen, stelt Meerschaert. "Dit past helemaal binnen de waarden van ons bedrijf. Het zijn allemaal hardwerkende en geëngageerde mensen die met beide voeten in de maatschappij willen staan."

Ook onderzoeker Ludo Struyven ziet de aantrekkingskracht. "Werknemers kunnen wel degelijk een meerwaarde halen uit een dagje vrijwilligerswerk doen bij een sociale organisatie. Zo'n platform als in Gent is vrij uniek, maar je ziet hier en daar al bedrijven die op individuele basis duurzame of sociale activiteiten aanbieden aan hun werknemers. Dit leeft heel erg."

Dat dergelijke acties meteen goed zijn voor het imago van die bedrijven, mag geen bezwaar zijn, vindt Struyven. "Zolang het op vrijwillige basis gebeurt en er geen grote sociale druk op de werknemer komt te liggen waardoor die zich verplicht voelt, is er niets mis mee. Het komt zowel het sociaal weefsel als de bedrijven zelf ten goede."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234