Vrijdag 23/10/2020

‘Dit festival heeft opvoedende waarde’

De Lokerse Feesten begonnen 36 jaar geleden als een Vlaamse kermis, maar sindsdien is er veel veranderd. Niet alleen trekt de tiendaagse elk jaar meer publiek, ook de affiche oogt zomer na zomer weer een stukje internationaler.

Programmator Peter Daeninck over Lokerse Feestendie vrijdag voor 36ste keer van start gaan

Dit jaar heeft programmator Peter Daeninck met Roxy Music, M.I.A. en The Cranberries een paar opvallende publiekstrekkers gehaald, naast - zoals altijd - de beste Belgische acts van het moment. ‘Ons grote voordeel is dan we een formule hebben die ons toelaat erg eclectisch te zijn.’

Eén pronostiekje is alvast niet uitgekomen dit jaar: niet het traditioneel erg onbetrouwbare Babyshambles van notoire junk Pete Doherty, maar reggaester Eddy Grant is de eerste artiest die zijn komst naar de Lokerse Feesten moet annuleren. “Kennelijk raakten de visa van een aantal groepsleden niet in orde, wat nogal vreemd is aangezien we hem zes maanden geleden al geboekt hebben. Maar goed: inmiddels hebben we Daan als vervanger en ik merk aan de reacties dat ons publiek daar zeer tevreden mee is.”

Belgen doen het traditioneel altijd goed op de Lokerse Feesten en vaak komen acts ook zelf vragen of ze er het podium op mogen. Geen toeval, bijgevolg, dat Arsenal net Lokeren uitkiest voor haar enige concert dit jaar. “In alle bescheidenheid denk ik dat we onze artiesten een goed kader kunnen bieden, zodat ze zichzelf in de beste omstandigheden aan het publiek kunnen presenteren”, stelt Daeninck. “Bovendien besteden we veel aandacht aan de manier waarop we onze festivaldagen opbouwen: Arid, K’s Choice en The Cranberries: dat zijn drie acts die een soortgelijk publiek aanspreken, dus als je die samen zet overstijgt het geheel de som der delen.”

In het verleden kreeg Daeninck wel eens kritiek omdat hij té veelzijdig programmeerde. Milk Inc. en de Sex Pistols op één affiche, dat kon niet. “Onzin”, vind hij zelf. “We hebben tien dagen in te vullen, en die trekken lang niet allemaal hetzelfde publiek aan. Wie zondag een ticket koopt voor de metaldag, heeft niet per definitie een boodschap aan de hiphop van Dizzee Rascal of Wu-Tang Clan. Maar die twee lopen elkaar nooit voor de voeten.

“Trouwens: soms werken die uitersten wel. De dj’s van The Glimmers hebben bijvoorbeeld zelf gevraagd of ze op dezelfde dag als Mötley Crüe mochten draaien. Kennelijk zijn het grote fans. En ik garandeer je dat die combinatie zal werken. Tussen die twee acts hebben we overigens Golden Earring staan, een acts die we al bijna dertig jaar proberen te strikken. Tot nog toe was dat nooit gelukt, maar blijkbaar stopt de groep volgend jaar en wilden ze toch nog een paar goede festivals doen.”

Sinds vorig jaar ruimt Daeninck ook plaats in voor een heuse metaldag. Deels omdat er in die periode nog een buitenlandse festivals zijn waar hardrock de toon aangeeft, maar ook omdat het genre een erg trouw publiek heeft. “Hiphoppers kopen hun tickets pas op het allerlaatste moment, terwijl hardrockers wat voorzieniger zijn. Bovendien is metal een van de weinige stromingen waar echt aan monumentenzorg wordt gedaan. Er heerst een diep respect voor de grondleggers en niemand wordt een oude zak genoemd. De tieners die naar Papa Roach komen kijken, blijven achteraf net zo goed staan om Alice Cooper te zien, iemand die al platen maakte voor ze zelf geboren waren. Ik ben er trots op dat we verschillende generaties samenbrengen.”

In die zin vindt Daeninck overigens dat hij nog wel een zekere verantwoordelijkheid draagt. “Met namen als Leftfield en Roxy Music willen toch altijd enkele acts die een belangrijke bijdrage aan de geschiedenis van de popmuziek hebben geleverd. We zouden het ons erg gemakkelijk kunnen maken door alleen jonge, populaire acts te boeken. Maar de Lokerse Feesten moeten toch ook een beetje een opvoedende waarde hebben, vind ik. Dat lukt. Vorig jaar kende niemand onder de twintig Ray Davies, maar ze herkenden wel de helft van zijn nummers. Hetzelfde met Brian Wilson van The Beach Boys: een icoon, al stond het plein hooguit halfvol. En bij elk nieuwe classic zag je een blik van herkenning. Zolang we een mooi evenwicht kunnen aanbieden van jonge, hippe acts en oudere, gevestigde waarden, heeft een festival als het onze zijn functie.”

De vijf tips van Peter Daeninck

Leftfield

(vrijdag 30 juli)

“Leftism is wat mij betreft de beste dance-plaat van de voorbije 25 jaar.

Met die cd heeft Leftfield, voor The Prodigy en Chemical Brothers, dance geïntroduceerd bij een breed publiek. Ik herinner me hun concert nog in de Vooruit destijds. Ze speelden zo luid dat de kalk letterlijk van de muren viel. Legendarisch.”

Public Enemy

(dinsdag 3 augustus)

“Hiphopacts durven wel eens tegenvallen, maar The Game daargelaten hebben we daar bij ons altijd al enorm veel geluk mee gehad. Dat we Public Enemy boeken is vanzelfsprekend: veel grotere mijlpalen dan It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back zijn er in de hiphop niet gemaakt. Een heel veelzijdige groep ook. Ze werken net zo goed met Portishead samen als met Sonic Youth.”

M.I.A.

(vrijdag 6 augustus)

“Een van de hipste namen van het moment en wellicht ook het concert waar door de meeste mensen wordt naar uitgekeken. Vreselijke goeie nieuwe cd, uiteraard. Ontzettend trots dat we haar op de affiche hebben. Het zou al erg moeten tegenvallen mocht dit niet een van de concerten van de zomer worden.”

The Horrors

(zaterdag 7 augustus)

“Een band met een uitstekende livereputatie. Donker en opzwepend, en in hetzelfde straatje als Bauhaus en My Bloody Valentine. De context - met verder ook The Van Jets, Paul Weller en Babyshambles - klopt ook helemaal.”

Roxy Music

(zaterdag 8 augustus)

“Bryan Ferry hadden we hier een paar jaar geleden al, maar Roxy Music is een levende legende. De perfecte afsluiter voor ons festival, wegens een repertoire dat echt niet kapot is te krijgen. Zonder Roxy Music had de helft van onze affiche wellicht niet eens bestaan.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234