Zondag 15/12/2019

Disney maakt computer-spellen voor volwassenen

Met de overname van een Amerikaanse ontwikkelaarsstudio en de investering in een nieuw ontwikkelaarshuis in Canada wil mediaconcern Disney meer computerspelletjes voor een volwassener publiek maken. Disney verkocht al games via zijn dochteronderneming Buena Vista Games, maar dat waren spelletjes voor kinderen, gebaseerd op de filmfranchises van de groep. Meestal ging het om de verkoop van een licentie op de Disney-film, waarna een andere spellenmaker het spel maakte.

Met een internationale computerspelletjesmarkt die jaarlijks 19 miljard euro waard is en binnen de komende jaren dreigt te verdubbelen, wil Disney nu

ook games voor volwassenen maken.

De Entertainment Software Association, een koepelgroep van spelletjesmakers, zegt dat de gemiddelde consument van computerspelletjes 29 jaar oud is. Spelers uit die leeftijdsgroep malen niet om wat bloed of bloot vlees in hun games, elementen die het gezinsgeoriënteerde Disney tot nu toe zo veel mogelijk meed.

Meer dan 90 procent van alle games die Disney verkoopt, zijn gericht op kinderen. Die verhouding moet omslaan. Het bedrijf heeft een apart label opgericht voor volwassenengames (Buena Vista Interactive), maar dat heeft voorlopig slechts twee titels op de markt gezet. Dankzij de twee eigen ontwikkelaarsstudio's kan daar in de nabije toekomst eigen werk bijkomen. Volgens de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal had Disney er eventjes aan gedacht om grotere spellenmakers als Activision of THQ over te nemen, maar bleek dat te duur. (RMe)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234