Dinsdag 17/09/2019

Disney

Disney koopt om te streamen

Walt Disney-CEO Bob Iger (l.) en Fox-eigenaar Rupert Murdoch. Beeld EPA

Walt Disney heeft een van de grootste mediaovernames van de laatste tien jaar bekendgemaakt: het neemt een groot deel van het media- en filmbedrijf 21st Century Fox over, voor 44 miljard euro. Dat heeft mogelijk ingrijpende gevolgen voor tv-kijkers en liefhebbers van series en films.

De overname past in een wereldwijde trend. Grote film-, media- en techbedrijven kiezen er steeds vaker voor hun films, series en sportwedstrijden zelf te tonen aan de kijker. Ze volgen het voorbeeld van Netflix, dat zijn publiek bereikt via internet en geen kabelaanbieder nodig heeft.

Hoewel voorlopig nog veel Disney-films en -kinderseries te zien zij op Netflix, trekt Disney zijn materiaal terug in de loop van 2018, wanneer de contracten aflopenDe schaalvergroting van Disney is dan ook nodig om de concurrentie met Netflix te kunnen aangaan. 

Het jaar daarop wil Disney namelijk met een eigen streamingplatform komen en daardoor heeft het zijn oog laten vallen op de grote filmstudio’s, tv-series en films die Fox nu bezit. Fox is bijvoorbeeld eigenaar is van grote blockbusterfilms als Avatar en X-Men en ook op het gebied van sport heeft het bedrijf veel te bieden. Dat Disney nu ook een meerderheidsaandeel heeft in de streamingdienst Hulu is mooi meegenomen. 

Volgens analisten kunnen Disney en Fox samen een film- en seriepakket samenstellen dat misschien wel groter en aantrekkelijker is dan dat van Netflix. Het enige probleem is echter wel dat Disney relatief laat actief wordt op deze markt en dat sommige concurrenten langlopende contracten met Fox hebben.

Tv-industrie ontregeld

"Dit is een megadeal die onderdeel is van een megaspel", zegt Niels Baas, directeur van de Nederlandse streamingdienst NLziet. Volgens hem wordt de tv-industrie ontregeld, net zoals eerder de muziekindustrie is opgeschud door diensten als Spotify. Hij voorspelt dat het traditionele tv-aanbod op termijn plaatsmaakt voor "een aantal bundels met video on demand", zoals Amazon Prime, Netflix, HBO en allerlei sportpakketten. 

Door de grote keuze in het aanbod van streamingdiensten, zeggen in Amerika steeds meer kijkers hun kabelabonnement op. Wat deze deal voor ons in België betekent, is op de korte termijn vrij moelijk in te schatten, zegt Jo Caudron, een nieuwemediaconsultant. Bij ons lijkt het momenteel nog niet zo’n vaart te lopen maar de vraag is wel hoe wij in de toekomst tv gaan kijken. 

"De markt zal ook hier verder gefragmenteerd geraken", denkt Caudron. "Maar daarin ligt ook weer een kans voor de traditionele kabelproviders. Momenteel denkt men bij Proximus en Telenet al na over partnerschappen om bundels aan te bieden waarmee je verschillende streamingdiensten kan bekijken."

Globaal is het ook nog zo dat veel mediabedrijven tegenwoordig met een diepe crisis kampen. "Zowel Fox als Disney zijn eigenlijk klassieke spelers in het veld", zegt Caudron. "Voor hen komt het erop aan om in een moeilijke markt steeds meer te consolideren, groter te worden."

Concurrentie techbedrijven

Dat is vooral nodig om de concurrentie met techbedrijven aan te gaan. Zo gaat een aanzienlijk deel van hun advertentie-inkomsten tegenwoordig naar Facebook en Google. Om videoplatforms als Facebook Watch en YouTube Red onder de aandacht te brengen, kopen die ook rechten op sportevenementen en produceren ze eigen series. 

De filmindustrie zal er door deze deal ook niet meer hetzelfde uitzien, denken analisten. Het aantal grote Hollywoodstudio's daalt hiermee van zes naar vijf. En door de overname krijgt Disney meer macht om de filmzalen onder druk te zetten, niet alleen qua aanbod maar ook qua prijszetting. 

Maar net omdat Disney door de overname een nog dominantere positie in de filmindustrie krijgt, is het nu nog onzeker of de deal helemaal doorgaat; daarover moeten de mededingingsautoriteiten nog oordelen. Een andere grote overname, die van mediabedrijf Time Warner door telecomgigant AT&T, stuit vooralsnog op bezwaren. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234