Maandag 28/11/2022

Discounters openen slag om hobbytuinier

De lente hangt in de lucht en de paasvakantie staat voor de deur. Het ideale moment om je gazon uit te kammen of het mos van je terras weg te spoelen. De hard discounters Aldi en Lidl openen deze week de slag om de hobbytuinier door respectievelijk verticuteermachines en hogedrukreinigers in de aanbieding te zetten. De speciaalzaken zien dat niet graag gebeuren.

Brussel

Eigen berichtgeving

Emmanuel Vanbrussel

De Duitse discountketen Aldi heeft vanaf vandaag een elektrische verticuteermachine in promotie en aartsrivaal Lidl biedt vanaf morgen een professionele hogedrukreiniger en bijbehorende terrasreiniger aan. "Iedereen begint alles te verkopen", zucht Bertrand Verheyen, inkoopdirecteur bij de doe-het-zelfketen Freetime en voorzitter van Fedoz, de federatie van zelfstandige doe-het-zelfwinkels. "Lidl verkocht onlangs zelfs golfstokken. Dat Lidl hogedrukreinigers verkoopt, zien wij niet graag gebeuren."

Volgens Peter Van Roy, verkoopverantwoordelijke van Kärcher voor België en Luxemburg, gaan de discounters 20 tot 30 procent onder de prijs van een gelijkaardig merkproduct, maar een prijsverschil met merkloze producten is er nauwelijks. Kärcher is veruit de belangrijkste producent van hogedrukreinigers met naar eigen zeggen 80 tot 85 procent van de Belgische markt. Er worden elk jaar ongeveer 160.000 hogedrukreinigers verkocht in ons land, schat Van Roy. De maanden maart-april-mei zijn goed voor 45 procent van de jaaromzet.

"Wij hebben last van de discounters, net zoals alle merkproducenten", zegt hij. Verheyen wijst erop dat bij de discounter de keuze beperkt is. "We kunnen de klant verschillende mogelijkheden presenteren en het juiste product tegen de juiste prijs aanbieden. Bij Lidl heb je niet te kiezen. Het is die hogedrukreiniger of niets", zegt hij.

De aantrekkingskracht van Aldi en Lidl op koopjesjagers wordt almaar groter. Volgens Verheyen gaan te veel consumenten er automatisch van uit dat een product goedkoop is als het in de rekken van een hard discounter wordt aangeboden. "Men heeft het idee dat het product goedkoop is omdat het in de Lidl staat, maar daarom is het nog niet zo", zegt hij. Van Roy van Kärcher: "Het is een beetje hetzelfde als met meubelketen Ikea, die ik goed ken omdat ik vroeger in die sector actief was. Ook daar worden sommige producten duurder aangeboden dan in de markt, terwijl de consumenten denken dat Ikea altijd de goedkoopste is. Zo ook worden er in andere winkels dan Lidl merkloze hogedrukreinigers van een vergelijkbare kwaliteit aangeboden tegen een lagere prijs."

Hoewel Aldi en Lidl erg discrete bedrijven zijn die zelden in hun kaarten laten kijken, heeft de sector een goed beeld van hun aankoopstrategie. Ze spelen verscheidene fabrikanten, die overigens almaar vaker uit China komen, tegen elkaar uit. Dat gaat soms gepaard met bikkelharde onderhandelingen. In ruil voor een gigantische bestellingen eisen de discounters messcherpe prijzen. De producten krijgen dan het eigen merk van de hard discounter opgekleefd. Zo verkoopt Aldi zijn hogedrukreinigers, boortoestellen en bandschuurmachines onder het merk TopCraft.

Voor de zelfstandige doe-het-zelfhandelaars is het duidelijk: een merkfabrikant kan niet tegelijk aan hen en aan Aldi of Lidl leveren. "Een A-merk dat ook aan een discounter als Lidl levert, wordt meteen op het matje geroepen. Maar ja. Hoe zwakker ze staan, hoe groter de verleiding om het toch te doen", zegt Verheyen. Bij Kärcher beseffen ze maar al te goed dat leveren aan een hard discounter problemen met hun traditionele distributeurs oplevert. "Ook ketens als Hubo en Brico zien niet graag dat een merkfabrikant aan de discountketens levert. Winkeliers die volledig zelfstandig werken, zijn daar natuurlijk nog gevoeliger voor", zegt Van Roy.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234