Zondag 20/06/2021

Discountdrogist Schlecker wil België veroveren

Duitse keten voert hetzelfde repressieve personeelsbeleid als Aldi

Brussel

Eigen berichtgeving

Janine Meijer

Schlecker gaat vijfhonderd nieuwe winkels openen in België. Daarmee breidt de Duitse discountdrogisterij haar imperium in Europa verder uit. Maar voor een leuke job moet je niet bij Schlecker zijn, zo weet men in Nederland.

Naast Kruidvat en Di krijgt ons land binnenkort een derde drogisterijdiscounter. Het Duitse bedrijf Schlecker is van plan de komende vijf jaar in elke Belgische woonkern van minstens tweeduizend inwoners een Schlecker-drogisterij te openen. Dat betekent dat er de komende jaren vijfhonderd Schlecker-winkels bijkomen. De eerste vijftien panden zijn al gehuurd. Die zullen in de loop van het voorjaar hun deuren openen. Schlecker zal bekende merken tegen een lagere prijs dan elders aanbieden.

De Duitse discounter begint vanuit West-Vlaanderen en het Duitstalige gebied aan zijn verovering van België. De eerste winkels in Eupen en Sankt Vith zijn al geopend. Binnenkort volgen ook Poperinge, Meulebeke, Tielt, Peer en Heusden-Zolder. Ook in de grote steden als Brussel, Gent en Antwerpen komen filialen. In Antwerpen heeft het Duitse concern al een pand op het oog. De bedoeling is zowel in als buiten de stadskernen aanwezig te zijn.

De winkel verkoopt allerlei drogisterijartikelen, maar ook wasmiddelen en producten om schoon te maken. Daarnaast heeft het Duitse concern ook een ruim assortiment andere producten. Zo biedt de winkel ook snoep, huisdierenvoeding, speelgoed, inktpatronen, babyvoeding en contactlenzen aan. Er is tevens een fotoservice.

Of Schlecker ook een aanwinst is voor de arbeidsmarkt valt te betwijfelen. Elke nieuwe vestiging zal ten minste vier mensen tewerkstellen. Een snelle rekensom leert dat vijfhonderd nieuwe Schlecker-winkels zeker goed zijn voor tweeduizend nieuwe arbeidsplaatsen in ons land. Maar echt leuk werken is het niet bij Schlecker. In Nederland is Schlecker al langer actief en volgens de Nederlandse vakbond FNV Bondgenoten voert het bedrijf hetzelfde repressieve personeelsbeleid als zijn Duitse grote broer Aldi. "Wij hebben in Nederland zes jaar moeten procederen voor Schlecker werknemers een CAO-conform loon kregen", zegt vakbondsbestuurder Maria Sigmund. "Schlecker riep steeds dat het geen drogisterij en geen supermarkt was en dus zelf de hoogte van de lonen kon bepalen. Uiteindelijk hebben wij de rechtszaak gewonnen. Maar er zijn altijd problemen: de lonen worden te laat gestort of er wordt te weinig overgemaakt." Volgens Sigmund zorgt het Duitse bedrijf ook niet goed voor de veiligheid van het personeel. "Meisjes staan vaak alleen in een winkel en de kassa's zijn van slechte kwaliteit. Als ze vijf eurocent kunnen uitsparen, zullen ze dat doen. Kritiek wordt niet geduld. Als het personeel te veel in opstand komt, stuurt Schlecker een groep heren uit Duitsland die de medewerkers te verstaan geven dat ze niet te hoog van de toren moeten blazen." Volgens Sigmund zijn medewerkers verplicht zelf hun koffie of thee te kopen. Dat moet in een Schlecker-winkel gebeuren. In de vestigingen hangt een voorgeprogrammeerde telefoon waar alleen mee naar de politie of de directeur gebeld kan worden. Sigmund: "Het bedrijf is net als Aldi groot geworden door overal op te bezuinigen. Het personeel betaalt de prijs."

Schlecker is een oud familiebedrijf. In 1973 bouwden Anton en Christa Schlecker de slagerij van hun vader om tot een drogisterij. Dertig jaar later telt het concern 12.500 vestigingen met in totaal 50.000 medewerkers verspreid over zeven Europese landen. In het moederland Duitsland telt de keten 10.000 winkels. Dat betekent dat er om de paar kilometer een Schlecker-drogisterij in het straatbeeld opduikt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234