Zondag 25/10/2020

'Discothèque' is dunner dan dun

Kung Fu is niet klaar voor de ABHoewel de affiche anders doet vermoeden, is Discothèque saai en ongevaarlijk theater. (Foto RV)

Brussel / Van onze medewerkster

Sally De Kunst

In Best of stonden ze op een catwalk, deze keer is het podium de dansvloer van een discotheek. Het Gentse collectief Kung Fu wil in Discothèque de grenzen tussen theater en het nachtleven aftasten. Ambitieus, zo bleek afgelopen vrijdag op de première in de Brusselse AB. De vonk sloeg van het podium nauwelijks over op de zaal. Het hippe, jonge volkje van Kung Fu was vree braaf, de enscenering saai en ongevaarlijk. Een gemiste kans.

De concertzaal van de Ancienne Belgique zat nokvol voor de première van Discothèque. Hier zou het gebeuren. Hier zou Kung Fu de rollen omdraaien, zouden theater en fuif naadloos in elkaar overlopen, zouden we overweldigd worden door een aparte, vree wijze ambiance.

Niets van dat alles. De discotheek bevond zich op het podium, en daar alleen. Het publiek stond, de armen over elkaar, naar het schouwspel te kijken. De typische black box-opstelling, heel klassiek, weinig opzienbarend. Zonde van het potentieel van een concertzaal als de AB. De balkons waren voor de gelegenheid afgesloten en ook de rest van de zaal werd onbenut gelaten. Geen zwevende dansvloeren, platforms of projecties. Geen uitgestippeld parcours in de zaal of verrassende interacties met het publiek.

Het podium dan maar, compleet met dansvloer, bar en DJ. Op de achterwand een reuzengroot scherm waarop vooraf opgenomen beelden met livebeelden van dialogen op het podium werden gemixt. Een mini-sociologisch onderzoek ging hieraan vooraf, Jambers achterna: wat bespreekt een doorsneetiener zoal op een fuif? Met verborgen camera's en microfoontjes schuimde de artistieke kern van Kung Fu maanden aan een stuk het Gentse nachtleven af. Het basismateriaal werd gesampled, verwerkt tot fragmentarische dialogen. Wat oorspronkelijk werd opgenomen was zogenaamd wreed, niet bestemd voor de oren en ogen van onschuldige toeschouwers. Dat prikkelt natuurlijk de nieuwsgierigheid.

Wat nergens voor nodig is. De livedialogen van Discothèque zijn dunner dan flinterdun. De Kung Fu-boys en girls zeurden tegen elkaar over kotsen, klaarkomen, vakantie en verliefd zijn. Af en toe was er een oneliner van formaat: "Ge kunt pas zweven als g'in de lucht hangt."

De waakzame toeschouwer kon bovendien nog een aantal versiertrucs opsteken: "Denkte gij dat op elk potje een dekseltje past?" Waarna er weer een hit uit de boxen schalde, en het hip jong volk op het podium een doorschijnende choreografie ten beste gaf, zoals we die kennen van het betere schoolfeest.

Dat alles zou in het beste geval geïnterpreteerd kunnen worden als een gezonde dosis zelfrelativering van het Kung Fu-team. Het doorprikken van hun eigen ballon vol hete lucht. In het slechtste geval is dit gewoon flauw en ongeïnspireerd theater, dat de zeshonderd frank entree niet waard is.

De ingrediënten zijn er nochtans: drieëndertig vlotte jonge mensen - die toch onmogelijk zo saai kunnen zijn als nu wordt voorgesteld? -, de noodzakelijke technische snufjes en een geoliede soundtrack met aanstekelijke hitjes. Hoewel Kung Fu in het kielzog van andere Victoria-producties niet bijster origineel uit de hoek komt met het basisconcept 'jongeren in hun biotoop - aflevering 2: de discotheek', heeft deze productie voldoende mogelijkheden om te groeien. Maar er moet nog serieus gesleuteld worden. Aan de dialogen moeten beslist wat scherpe kantjes gevijld worden en er moeten keuzes gemaakt worden wat de indeling van de ruimte betreft. Zoals die nu gebruikt wordt, werkt Discothèque totaal niet. Er is een te grote discrepantie tussen theater en publiek. Zelfs op de eerste rijen was er vrijdag geen spoor van de ambiance op het podium.

WAT: Discothèque WIE: Kung Fu WAAR EN WANNEER: Gezien op vrijdag 19 januari in de AB, Brussel. Op tournee in maart en april in Frankrijk en Nederland. Info: 09/234.12.12., Frans Brood Productions.ONS OORDEEL: Een gemiste kans.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234