Woensdag 03/03/2021

Review

Disclosure dendert door Vorst: ravefeest, recht in de roos

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

"Onze beste show ooit in Brussel," jubelden de Londense broers Guy en Howard Lawrence na hun optreden in Vorst Nationaal. Klinkt een tikkeltje klef? Misschien. Maar Disclosure stak wel dégelijk een show af die grootser klonk en grandiozer oogde dan ooit tevoren.

"Bang that, till you pass out!

Shake that, till you pass out!

Freak that, till you pass out!

Work that, till you pass out!"

De kans dat Disclosure literaire prijzen wegkaapt met 'Bang That' schatten we gering. Een zo goed als afgeladen Vorst doen kolken met diezelfde feestgeboden, bleek dan wél weer tot de mogelijkheden te behoren.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Wàt een fabuleuze aanblik boden de parterre en balkons tijdens die floorfiller! Voortdurend zag je de dolle menigte méér ledematen losschudden dan een leproos op een trampoline.

'Bang That' manifesteerde zich in Brussel dan ook als een perfect meebrulbaar club-anthem: deels Berliner techno, deels pophit. Vorig jaar sloeg die single een brug tussen beide langspelers van de broers: stond hun debuut Settle nog tot aan de heupen in de clubcultuur, dan richtte Disclosure zich op Caracal meer dan ooit op de dansbare popsong. Daarvoor hoefden ze niet eens zo'n radicale uitwijkbeweging te maken: house is vandaag zo diep doorgedrongen in de popwereld, dat ze haast synoniem zijn geworden aan elkaar. Dat merkte je ook in Vorst Nationaal: tot aan de hoogste balkons werd gedanst en gesjanst op de zonovergoten hybride van soulvolle UK house en kwikzilveren pop.

Daarbij dwongen anthems als 'Latch', 'F For You' en 'White Noise' net zo goed tot massale koorzang als dat ze een frontale aanval ondernamen op je heupen.

Live keerden de Lawrence-broers hun songs ook al eens graag binnenstebuiten, door de nadruk te leggen op zang, percussieve ritmes en subbassen. De melodieuze synthriedels werden daarbij iétsje meer naar het achterplan verwezen. Geen bezwaar. 'When a fire starts to burn' klonk bijvoorbeeld nog altijd warm en aanstekelijk genoeg. Dat laatste verklaart ongetwijfeld mee waarom Disclosure opvallend veel dames naar Vorst Nationaal lokte: een machistische dictatuur van de beat nam geen moment de bovenhand in Brussel. Liever grepen beide jonge twintigers terug naar de traditionele, warme en sexy sound van house en UK Garage uit de nineties. Opmerkelijk eigenlijk: beide broers waren nog ukkepukken toen die genres de Londense clubs in lichterlaaie zetten. Met een update van die sound zetten ze vandaag wereldwijd arena's in de hens.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

In schril contrast met hun publiek bleken Guy en Howard Lawrence zélf twee houterige bleekneusjes. Tijdens 'Nocturnal' beslisten ze om allebei een mopje gitaar te spelen op een hydraulisch platform. Schutterig zag je beiden bewegen, alsof ze een knullig sixtiesgroepje van het zwart-wittijdperk imiteerden. Dat verklaart allicht waarom de twee zich liever gewoon verschansten achter een futuristisch ogende boeg van een ruimteschip. Die "boordcomputer" zag er overigens behoorlijk indrukwekkend uit, met een arsenaal aan drumpads, cimbalen, gitaren, sequencers en synths. Die live-aanpak zorgde bovendien dat de show ook echt lééfde. Op slag deerde het niet echt meer dat Sam Smith, Gregory Porter of Kwabs alleen op de backdrop hun opwachting maken - nu eens in silhouet, dan weer in afgetekende neonkleurige lijnen.

Howard Lawrence, die zich over basgitaar en synths boog, toonde zich overigens ook een verdienstelijk zanger in 'Jaded', 'F For You' of 'Echoes'. Toch zou gastzanger Brendan Reilly zijn klauwen achteraf nog dieper in je geheugen planten. Tijdens de bis mocht die laatste opdraven voor 'Moving Mountains', met een indrukwekkende falset.

En dàn moest het onbetwiste hoogtepunt nog volgen! Guy bedankt het publiek voor een elfendertigste keer en grinnikte dan met enige voorpret: "We doen niet aan verzoeknummers, maar we waren wel benieuwd wat jullie hiér van denken." Waarna de langverwachte "never"-sample van 'Latch' door de boîte galmde: een golf van schril gejuich overspoelde prompt de zaal en verdronk zelfs de eerste maten van die hit.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Twijfel stond Disclosure zaterdagnacht niet echt toe: met een fabuleus lichtspektakel, kunstige projecties en een larger than life-decor werkten de broers Lawrence zich op een paar jaar moeiteloos op van neo-house Nirvana tot overtuigende arena-act, die met elke song recht in de roos probeert te mikken.

U weet ook weer waarheen op de eerste dag van Rock Werchter.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234