Zaterdag 27/11/2021

Dirty,pretty things

De defilés in Milaan lopen op hun laatste benen, de modekaravaan maakt zich op om in Parijs neer te strijken. Anderhalve week geleden bevond ze zich nog in Londen, waar de Britse ontwerpers hun nieuwe zomercollectie voorstelden.

Door Cathérine Ongenae

Dirty, Pretty Things is niet alleen een film van Stephen Frears (met in de hoofdrol Audrey 'Amélie Poulain' Tatou), maar het was duidelijk ook het thema van de London Fashion Week. Knalroze jurken, bloemen, linten en strikken. Het klinkt misschien als Laura Ashley, maar het zag er eerder uit als Agent Provocateur: sexy en tegelijk lief. Nu hebben de Britten altijd al een fijn gevoel voor mode gehad dat balanceert tussen truttig, extravagant en stout. Echt verrassend waren de collecties dus niet. Laat ons zeggen dat de meeste ontwerpers aan de verwachtingen beantwoordden, en dat sommigen hun naam weer alle eer aandeden.

Over Paul Smith zou je kunnen zeggen dat zijn nieuwe collectie zowel zacht als sterk is, maar dat kun je ook over bepaalde merken toiletpapier beweren. De ontwerper doet in elk geval waar hij goed in is: stoute, lieve meisjes kleden in de essentie van 'Englishness': kleurige strepen, bollen, bloemen en als het moet een poëtische versie van de Union Jack.

Het koppel Clements Ribeiro, ook de ontwerpers achter Cacharel, inspireerden zich op Wallis Simpson, de flamboyante vrouw uit liefde voor wie de Britse koning Edward VIII in 1936 troonsafstand deed. Horizontaal gestreepte kasjmier cardigans (intussen hun handelsmerk) werden gecombineerd met chiffon jurken en broekpakken stijl jaren zeventig, bij voorkeur in een groot ruitenpatroon dat niet zou misstaan op de keukentafel. Helemaal wat de excentrieke en modebewuste Wallis Simpson zou kunnen hebben gedragen terwijl ze van de ene naar de andere jetsetparty hopte.

Ooit werd de Londense scène gekenmerkt door avant-gardisme, agressie en punk; vandaag is dit gevoel meestal ver te zoeken. Al blijven sommige ontwerpers hun roots trouw. Julien Macdonald bijvoorbeeld bracht blitse kleuren, microscopisch kleine jurken, hier en daar een visnet en slimfit broeken. Het geheel was opvallend, de jurken lieten weinig aan de verbeelding over, maar agressief? Nee, dat was het niet.

Het coolste designersduo uit de Britse modewereld, Eley Kishimoto, is bekend om de mooie en gewaagde kleurenprints op hun kleren. Volgende zomer maken ze geen uitzondering op die regel. De tekeningen op de stoffen waren kaleidoscopisch, met erg veel zwart en contrasterende kleuren: blauw en fuchsia, geel en bruin... Maar dé uitblinker was niet zozeer een stofje, maar wat ermee gedaan werd. Iedereen was het erover eens: met het silhouet van een rok, een strapless bikini en een parasol in bruin-geel, wist het duo het publiek opnieuw te laten ooh-en en aah-en.

Ook in New York voelden we al een verandering van era: de jaren vijftig blijven erg hot, maar de jaren twintig beginnen aan een opmars. De harlekijnen ruiten van het Schotse Pringle blijken meer dan ooit te werken, zeker als ze worden gepresenteerd met knalkleurige hotpants.

Misschien wel de duidelijkste boodschap van de week kwam van ontwerpster Katharine Hamnett. 'Use a condom', schreeuwden haar kleren op alle mogelijke manieren. In grote zwarte drukletters op oversized T-shirts (in fair trade katoen), of in blinkende kristallen op het topje dat Naomi Campbell showde. De rest van de boodschap was: 'Save Africa: Make Markets Fair'. Een onwetende omstaander zou kunnen denken dat het om een goedkope opvaltruc ging, maar neen: Katharine Hamnett staat al langer bekend als een politiek geëngageerd mens. Zo ging ze in 1984 in de clinch met Margaret Thatcher door anti-kernwapen-slogans te dragen. De huidige collectie werd ontwikkeld in samenwerking met Oxfam. Julie Verhoeven heet de jonge ontwerpster die sindse enkele seizoenen het Italiaanse merk Gibo een nieuw elan moet geven. Van opleiding is de jongedame graficus, en ze werd eerder al gevraagd door Louis Vuitton om handtassen te ontwerpen. Maar Verhoeven is in de eerste plaats een kunstenares met een vrije geest, en dat is misschien wel haar kracht. Gibo brengt deze zomer kleurige volumes, matrozennostalgie en zelfs een vleugje Magritte in de bedrukking van de jasjes. Zelf verscheen Verhoeven op het podium in een soort Maja de Bij-jurk. We zegden het al, ze heeft een vrije geest. n

Ook in New York voelden we het al: de jaren 1920 zijn in opmars

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234