Maandag 06/12/2021

Dirk Roofthooft leest!

Zoals een wielerkampioen niet noodzakelijk een goeie hardloper is, zo is ook een goeie acteur niet noodzakelijk een goeie vertolker van poëzie. Acteurs willen wel eens vergeten dat in poëzie niet de lezer, wel de taal zelf haar kunsten toont. Gelukkig zijn er ook hier uitzonderingen. Zoals sportman van het jaar Luc Van Lierde zowel uitblinkt in fietsen als lopen, zo beheerst Dirk Roofthooft de kunst van het acteren én depoëzievoordracht. Dat hij een begenadigd acteur is, moet ik u, die hem wellicht allen zag schitteren in de tv-serie Terug naar Oosterdonk, de bejubelde bioscoopfilm Rosie of het toneelstuk De keizer van het verlies, niet meer vertellen. Minder geruchtmakend, maar daarom niet minder overrompelend, was zijn bijdrage aan het jaarlijkse zomerfestival voor poëzie en beeldende kunst in Watou. Zijn schijnbaar achteloze en tegelijkertijd buitengewoon intense lezing van een twintigtal gedichten, zorgde er voor op z'n minst enkele hectaren kippenvel.

Het geheim van de goeie poëzievoordracht schuilt volgens Roofthooft vooral in de poëzie zelf. "Poëzie reken ik al van toen ik nog jong was tot het allerhoogste. Als ik ze moet voorlezen, tracht ik me in de eerste plaats te concentreren op wat er staat. Ik denk dat veel poëzielezingen mislukken omdat de vertolkers niet begrijpen wat ze lezen. In poëzie is elk woord en elke stilte van belang. Poëzie heeft tijd nodig. Ze geeft haar geheimen nooit helemaal prijs en dat is precies haar grote kracht. Ik lees ze bij voorkeur heel traag. Dat ga ik ook zondag doen. Als het publiek dat wenst, wil ik een gedicht ook graag een tweede keer lezen. Welke gedichten ik ga lezen weet ik nog niet precies. Wat er zeker bij zal zijn is het gedicht 'Neither' van Samuel Beckett, in een vertaling van Stefan Hertmans. Misschien lees ik ook iets van Brodsky. Ik zag hem onlangs nog lezen op de televisie, in het Russisch. Ik verstond er geen woord van, en toch was het aangrijpend, ik ging er bijna van huilen. Iets van die chemie wil ik zondagmorgen tot stand brengen. Ik wil een intieme, misschien wel erotische band met het publiek smeden."

Poëzie op zondagmorgen, zondag 5 maart, 10.30 uur in Kasteel Walburg, Sint-Niklaas. Info 03/780.36.83. De toegang is gratis.

Turn-Out-City-Nights

De breinen achter Turn-Out-City-Nights, een cultuurfestival in Turnhout, deinzen niet terug voor een modewoord meer of minder. Zo zou het hier gaan om een programma met "hoog vinger-aan-de-pols gehalte", bestemd voor lieden die weliswaar niets tegen poëzie hebben, en deze bij voorkeur genieten "in combinatie met een confronterend filmpje". Ook wie 'kickt' op beeldende kunst, "zij het in een freaky beatbox-decor", komt dit weekend in Turnhout aan zijn trekken. De aantredende artiesten, "een verrassende bende jonge talenten", hokkend in "stoffige repetitiehokken en vochtige ateliers", zullen niets minder dan "het beste uit verschillende kunstzinnige disciplines ten uitvoer brengen onder het mom 'wat u niet wist, weten wij beter'." Als wij er iets van begrepen hebben, dan wordt Turn-Out-City-Nights zoiets als De Nachten, maar dan met artiesten die nog niet rijk of beroemd zijn, en uit nog veel meer verschillende disciplines komen. Behalve film, dans, beeldende kunst, toneel en muziek krijgt ook het woord in deze tweedaagse een belangrijke plaats. De eerste dag krijgen enkele nog niet zo bekende auteurs een kans. Sabien Jagers, Marianne Van Remoortel,... Werk van deze jonge dichteressen werd gebloemleesd in Kruimels op de vloer (Bakermat), een poëziebundel voor jongeren. Pieter Van Dyck en Steven Ceuppens zijn van een ander slag. Zij zoeken heil in videopoëzie.

Voor de beelden werd samengewerkt met studenten van het Rits. Van Dyck en Ceuppens noemen zich maatschappijkritisch. Dirk Van Bastelaere en Jeroen Olyslaegers hebben hen beïnvloed, al voegen ze eraan toe dat ze "toch heel anders" zijn. Michaël en Filip Vandebril, "broeders in crime", zullen, aldus de persnota, "uit de spotlights van Hoboken-City (treden) om op TOCN V en dit woordgewijs, de plattelandsethiek met een bloeddorstige contrabas de boksring in sturen." Wij houden ons hart vast.

Zaterdag ziet er, althans wat literatuur betreft, wat rustiger uit. Op het programma staat onder andere Wim Geysen, die tot nu toe twee niet onopgemerkt gebleven romans schreef. Met zijn debuut Lek ('97), en het vorig jaar verschenen Vuur, bewees hij dat geëngageerde literatuur in 2000 nog (of opnieuw) kan. Vuur is ook de naam van de theatermonoloog waarmee Geysen op dit ogenblik door Vlaanderen trekt. Over Koenraad Goudeseune wordt in de persnota verteld dat zijn werk "het literaire wereldje uit haar sluimerende coma rukte". De waarheid is dat 'het literaire wereldje', overigens zeer ten onrechte, nog nauwelijks aandacht aan zijn werk schenkt. Zijn collega en stadsgenoot Dimitri Verhulst mag de tweede avond van Turn-out-City-Nights afsluiten. Verhulst debuteerde vorig jaar met De kamer hiernaast, een bundeling van negen verhalen over de liefde die, gelijk het gras, altijd groener is hiernaast.

Turn-Out-City-Nights V: zaterdag 3 en zondag 4 maart, vanaf 19 uur in de Warande, Turnhout. Tickets kosten 400 frank per dag, 600 voor het hele weekend. Reservering: 014/41.69.91. Info: 0477/82.66.17.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234