Woensdag 05/08/2020

Directie Janssen Pharmaceutica schrijft open brief aan personeel

Beeld UNKNOWN

Dat de aangekondigde herstructurering ook de directie van Janssen Pharmaceutica niet onbewogen laat, proberen de twee kopmannen van het farmaceutische bedrijf vandaag in een open brief aan hun personeel duidelijk te maken. "Het nieuws veroorzaakt begrijpelijkerwijze binnen en buiten ons bedrijf grote bezorgdheid. Met deze bijdrage willen we ingaan op de achtergrond van de reorganisatie, maar ook een perspectief bieden op de toekomst", stellen Ajit Shetty en Paul Stoffels, respectievelijk afgevaardigd bestuurder en bestuurder, in hun brief.

In het vier pagina's tellende document noemen ze de wereldwijde crisis in de farmaceutische sector een storm waarin ze op koers moeten blijven om er door te geraken. "We zijn ons bewust van de schok. Dit is de moeilijkste periode uit onze bedrijfsgeschiedenis, voor de medewerkers des te meer. We hebben echter geen keuze. Willen we onze internationale positie behouden, is ingrijpen in de kostenstructuur echt nodig", stellen ze.

Een vervijfvoudiging van onderzoekskosten, het aantal goedgekeurde geneesmiddelen dat op jaarbasis gehalveerd is, de patentenproblematiek en het almaar langere proces tot ontwikkeling en registratie worden aangehaald, alsook de verantwoordelijkheid van Janssen België als belangrijke en grote onderneming binnen de Johnson & Johnson-groep. "De farmasector wordt niet onterecht het Belgische economische vlaggenschip genoemd en het is onze intentie dat te blijven."

Het duo stelt dat de toekomst van Janssen volledig afhangt van innovatie. "Ondanks het verwachte verlies zijn we verplicht, gigantische bedragen te blijven investeren in innovatief onderzoek. Tegelijk moeten we aantrekkelijk blijven voor investeerders en hen degelijke vergoedingen bieden voor investeringsrisico's. Voor ons als management een zeer moeilijke evenwichtsoefening."

Beide heren stellen duidelijk dat de af te stoten ondersteunende diensten, wel nodig blijven en dat ze alles in het werk stellen de getroffen medewerkers bij externen te kunnen hertewerkstellen, in vol overleg met vakbonden en personeel. "Ons bedrijf is altijd gestoeld geweest op sociale waarden, en we blijven die waarden hanteren", besluiten ze. (belga/dm)