Zaterdag 30/05/2020

directeur nationale bank marcia de wachter trekt van leer tegen bepaalde reclame voor beleggingsproducten

'Het gaat verkeerd

'Sommige banken misleiden hun klanten'

De overheid gaat strenger optreden tegen banken die zich niet houden aan de reclameregels voor beleggingsproducten.Volgens de directeur van de Nationale Bank Marcia De Wachter is er te vaak sprake van een ongelijke machtsverhouding tussen banken en de consument.

Brussel

Eigen berichtgeving

Janine Meijer

Banken hebben soms de neiging het rendement op beleggingsproducten wat al te rooskleurig voor te stellen. "Sommige banken gaan te ver", zegt De Wachter, directeur van de Nationale Bank en lid van de commissie voor bank, financie- en assurantiewezen (CBFA). "Ze communiceren niet altijd even zorgvuldig. De CBFA zal er strenger op toezien dat de regels worden nageleefd."

Vorige maand bekritiseerde consumentenorganisatie Test-Aankoop vier banken omdat ze met reclame over torenhoge rendementen voor beleggingsproducten klanten op het verkeerde been hadden gezet. Twee banken, Dexia en CBC, hadden zich volgens CBFA inderdaad niet helemaal aan de regels gehouden en hadden bepaalde vormen van publiciteit niet aan de bankcommissie voorgelegd. Onder aansporing van de CBFA kregen klanten de mogelijkheid om gratis uit het product te stappen.

Ondanks dat incident vindt De Wachter niet dat banken alsmaar brutaler worden in hun communicatie. "De consument wil op een directe manier aangesproken worden. Er is een verschil tussen een publiciteitscampagne en voorlichting. Ieder merk probeert in de publiciteitscampagne de voordelen wat extra in de verf te zetten."

"Mensen hebben veel middelen en het rendement op de meeste beleggingen is laag", aldus De Wachter. "Dat zorgt voor een jacht op goed rendement door de klant, maar ook een toenemende concurrentie tussen de financiële instellingen. Het ene lokt het andere uit. Alleen is er sprake van een ongelijke machtsverhouding ten voordele van de banken. Het gaat verkeerd als het verleiden van de banken overgaat in misleiden en er te weinig informatie wordt gegeven over de financiële risico's die de klanten lopen." Volgens De Wachter is het de plicht van de banken om het risicoprofiel van de klant goed in te schatten en de aangeboden beleggingsproducten daaraan aan te passen.

Wat betreft de beleggingsfondsen zijn er duidelijke regels opgesteld over hoe er gecommuniceerd moet worden. Verzekeringscontracten die gekoppeld zijn aan beleggingen worden niet systematisch door de CBFA gecontroleerd. De bankcommissie onderzoekt nu op vraag van voormalig minister van Consumentenzaken Freya Van Den Bossche (SP.A) de publiciteit van tien banken en verzekeraars. "We gaan analyseren of de publiciteit voldoet aan de afgesproken regels dat banken en verzekeringen het risicoprofiel van de klant moeten respecteren. Het onderzoek moet uitwijzen of er extra maatregelen nodig zijn."

Wat de CBFA ook zorgen baart, zijn de talrijke pogingen tot phishing, waarbij consumenten via internet worden opgelicht. De Nigeriaanse maffia (zie kader) gebruikt bijvoorbeeld het logo van financiële instellingen om mails te versturen en mensen geld te ontfutselen. De Wachter: "Als het voorstel te mooi is om waar te zijn, dan is het meestal ook niet waar."

Als de CBFA een klassiek geval van phishing, waarbij sites worden nagebouwd, op het spoor komt, schrijft ze de instelling of persoon aan en vraagt ze de praktijk te stoppen. Als dat niet gebeurt, dient ze een klacht in bij het parket. "Maar het is vechten tegen de bierkaai. We verfijnen onze methodes om die vormen van fraude op te sporen en te bestrijden, maar tegelijk vinden de fraudeurs steeds nieuwe wegen. Zodra er ergens geld mee gemoeid is, komen er cowboys op af."

als het verleiden van de banken overgaat in misleiden'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234