Zaterdag 18/09/2021

AchtergrondPretparken

Directeur Efteling over miljoenenverlies: ‘We zetten twee stappen terug’

De Efteling in het Nederlandse Kaatsheuvel.  Beeld ANP
De Efteling in het Nederlandse Kaatsheuvel.Beeld ANP

De Efteling zag het aantal bezoekers vorig jaar halveren en moet nu een geschat verlies van 17 miljoen euro incasseren. Dat lukt, maar niet zonder gevolgen. ‘Alle plannen zijn uitgesteld’, zegt Directeur Fons Jurgens.

Eigenlijk stond de teller op minus 35 miljoen euro. Maar dankzij de steun van de overheid en de stichting van de Efteling tekende het attractiepark vorig jaar aan het einde van de streep voor een verlies van 17 miljoen.

Wat betekent dat voor een park als de Efteling? Een park dat al 68 jaar bestaat. Dat de laatste jaren winst na winst boekte en steeds groter werd. “Er zullen geen gedwongen ontslagen vallen, maar grote nieuwe attracties zoals Symbolica en Max en Moritz zitten er voorlopig niet in”, zegt directeur Fons Jurgens. Alleen noodzakelijke investeringen werden er vorig jaar gedaan: zo’n 20 miljoen. Maar dat hadden er 80 moeten zijn. Ook voor 2021 wordt er hard op de rem getrapt. “Bij alle plannen die we hadden, hebben we nu twee stappen terug moeten zetten”, stelt Jurgens.

Minimale, noodzakelijke uitgaven

De nieuwe inclusieve speeltuin Nest komt er wel. De bouw van dat speelbos start woensdag en zou in de zomer klaar moeten zijn. Daarnaast worden zo’n honderd kamers en badkamers in het Efteling-hotel opgeknapt en zal eind dit jaar het nieuwe restaurant naast de Max en Moritz-achtbaan opengaan. “Maar daar houdt het op”, vertelt Jurgens. Meer hoeven bezoekers voor dit jaar niet te verwachten.

“Dat betekent dus geen grote nieuwe attractie”, legt Jurgens uit. “We doen alleen wat écht moet. Dat hotel moest eigenlijk vorig jaar al opgeknapt worden. En die speeltuin en het nieuwe restaurant staan ook al even op de planning.”

Noodzakelijke uitgaven, volgens Jurgens, om het park aantrekkelijk te houden. Want stilstaan is nog altijd, ook in coronatijd, geen optie. “Sommige mensen denken misschien: hoezo een nieuw restaurant?. Maar ook in deze moeilijke fase moeten we als park naar de toekomst blijven kijken.”

Wat betekent dat voor het personeel? Wel een nieuwe speeltuin, maar geen salaris? “Iedereen krijgt nog steeds alle contracturen uitbetaald, ook als ze thuis zitten.” Toch werden in november twintig mensen van de zakelijke evenementenploeg ontslagen. Door corona stond de zalenverhuur volledig stil. “Maar een ontslagronde van dat formaat gaat zich op korte termijn niet herhalen”, verzekert Jurgens. “Die evenemententak wilden we sowieso afbouwen. Corona versnelde het proces alleen.”

Helpen in de zorg

De bijna drieduizend medewerkers kunnen dus opgelucht ademhalen? “Wel, het is nog altijd sturen in de mist. Maar het staat nu niet in het scenario. Wel hebben we moeten communiceren dat voor dit jaar een dertiende maand niet vanzelfsprekend is, en we vragen veel meer flexibiliteit van onze werknemers.”

Efteling-personeel wordt gevraagd te helpen in de zorg, zolang het park nog dicht is. Gaat de deur weer open? Dan zou horecapersoneel bijvoorbeeld ook moeten kunnen werken bij de attracties of de verblijven. Bijscholing van het personeel is dan ook in volle gang. “De toekomst blijft onzeker, maar op deze manier proberen we nu medewerkers binnenboord te houden.”

Grote nieuwe attracties komen er voorlopig niet. Beeld ANP
Grote nieuwe attracties komen er voorlopig niet.Beeld ANP

Het klinkt best in orde. Toch ligt Jurgens er weleens wakker van. “We hebben de afgelopen jaren winst gemaakt. Maar we hebben ook forse investeringen gedaan. Symbolica in 2017 kostte 35 miljoen. Max en Moritz vorig jaar was 15 miljoen euro. Dat slepen we wel allemaal achter ons aan. Ook al hebben we nul bezoekers, we hebben dus nog steeds een enorme afschrijving. En drieduizend medewerkers het jaar rond, dat kost ook ontzettend veel. We kunnen het verlies dragen, maar we kijken nog steeds met angst naar de komende maanden. Een avondklok, die Britse variant..., het maakt het allemaal onzeker. Maar op een gegeven moment móeten we echt open.”

Drukste maand

Vooral december, de drukste maand in de winterperiode, deed zeer voor de Efteling. Het park, het hotel én het Loonsche Land waren dicht. Bosrijk bleef open, maar de animo was gering. Voor bijna een miljoen euro werd er nieuwe Winter Eftelingdecoratie opgehangen. Vrijwel niemand die het zag.

“Deze maanden zijn daarentegen laagseizoen. Sluiting doet nu iets minder pijn.”

Corona maakte dat het aantal bezoekers over het jaar 2020 halveerde. En dat zijn verontrustende cijfers. “We hebben zo’n vijf miljoen bezoekers nodig om te kunnen blijven bestaan. Om mee te kunnen doen in Europa en relevant te blijven.”

Jurgens wil daarom in april opengaan. Om daar wat kracht bij te zetten is deze week een gesprek gepland met staatssecretaris voor Economische Zaken Mona Keijzer. “Met de burgemeesters en de zes grote dagrecreaties in Nederland gaan we om de tafel om nog maar eens uit te leggen hoe wij ervoor staan. Want die 17 miljoen kunnen we dragen, maar dan moeten we echt wel snel weer open.”

Fors omzetverlies in Belgische parken

Vanwege de coronacrisis zagen de pretparken de bezoekersaantallen en dus de omzet drastisch dalen. Zowel Walibi, Plopsa als Bobbejaanland moest het in de zomermaanden met slechts de helft van de bezoekers of minder doen. Terwijl de voorbije jaren de meeste pretparken de deuren in maart of april openden, moesten ze in 2020 door de pandemie wachten tot 1 juli. Tijdens de zomermaanden, het hoogseizoen, werd de bezoekerscapaciteit bovendien nog beperkt omwille van de hygiënemaatregelen. Steve Van den Kerkhof, de grote baas van de Plopsa-parken in ons land en secretaris bij sectorvereniging Belgoparks, zegt dat alle Belgische pretparken hun omzet met ruim de helft zagen terugvallen. De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen (KMDA), de moedermaatschappij van Zoo Antwerpen en Planckendael, leed inmiddels een omzetverlies van 17 miljoen euro. Deze zomer moest de organisatie 24 mensen laten gaan. (LID)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234