Maandag 30/11/2020

Dior volgens Raf Simons: back to basics

Beeld GETTY

De Belgische ontwerper Raf Simons presenteerde gisteren zijn eerste collectie voor modehuis Dior. Zoals voorspeld greep hij terug naar de beginjaren van het label met een uitzonderlijk sobere collectie.

Om 14. 30 uur waren alle ogen in de modewereld op één man gericht: Raf Simons. Een vuurdoop om u tegen te zeggen, want Simons mocht meteen de haute-couturecollectie tekenen, de meest prestigieuze en duurste lijn.

De Belg werd een paar maanden geleden aangesteld als hoofdontwerper van het merk. Hij kondigde aan dat hij in de archieven wilde duiken om terug te keren naar de basis van Dior. De speculaties konden beginnen. De laatste vrouwenlijn die hij voor zijn vorige werkgever Jil Sander tekende, deden de verwachtingen hoog oplopen.

De ontwerper komt zijn belofte na. Zijn silhouetten doen denken aan het Dior van 1946, toen het huis zijn befaamde new look lanceerde. De designer neemt de enkel- of knielange roklengte en de ingesnoerde taille van toen over, maar interpreteert de collectie op zijn manier. Een zachtroze avondjurk heeft zichtbare zakken, een bustier krijgt een hedendaagse snit mee. Lange avondjurken in veelal donkere kleuren worden afgewisseld met korte, opstaande jurkjes met een zwarte broek eronder.

De Belg kiest voor een sober pallet van donkerblauw, grijs, zwart en zachtroze. Waar zijn collega-designers hun meest decadente ontwerpen voor de couture-collecties bewaren, blijft Simons zijn bescheiden zelf. De modellen dragen sobere, zwarte pumps. De jurken staan centraal en ze dragen geen hoeden of opvallende accessoires.

Een grotere clash met zijn voorganger Galliano, de bad boy van de modewereld, is er niet. De Spaans-Britse ontwerper schreef een spannend en opvallend stukje modegeschiedenis toen hij in 1996 ging ontwerpen voor het Franse Dior. Elke show was luider dan de andere, de hoeden nog groter, de constructies die de enorme jurken in model hielden nog ingewikkelder.

Toch ligt Simons' aanpak een stuk dichter bij de essentie van Dior dan de glitter en show van Galliano. Christian Diors ontwerpen van destijds ogen nu bombastisch, maar in de jaren veertig waren ze erg minimalistisch. De grafische lijnen en donkere kleuren waren vernieuwend, net als Simons' collectie nu.

Ook de decoratie van de modeshow was vintage Dior: wanden bekleed met duizenden verse bloemen. De belangrijkste gasten zaten in een decor van blauwe rozen, de anderen in een ruimte met roze en gele bloemen. Onder hen een hele hoop bekende collega's van Simons. Donatella Versace nam haar dochter en opvolgster Allegra mee, Marc Jacobs zat in het publiek en ook Alber Elbaz, ontwerper van Lanvin, kwam naar Simons' debuut kijken.

Dior pakte niet alleen uit met een nieuwe ontwerper. Voor het eerst konden fans de collectie ook online en live volgen. Het online publiek reageerde verdeeld op de nieuwe wind die door Dior waait. Sommigen missen de extravagantie van Simons' voorganger Galliano, anderen zijn verrukt door de terugkeer naar de basics. De meest gehoorde kritiek is dat Simons niet genoeg fantasie heeft voor Dior.

Over één ding was het modeminnend volkje het eens: gisteren brak een nieuw tijdperk voor Dior aan. Nu is het uitkijken naar wat Simons met de prêt-à-porterlijn zal doen.

Beeld GETTY
Beeld GETTY
Beeld GETTY
Beeld GETTY
Beeld GETTY
Beeld GETTY
Beeld GETTY
Beeld GETTY
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234