Maandag 30/11/2020

Dikke vrouwen gelieve zich te onthouden

Grote operazangers die letterlijk 'groter' zijn dan de werkelijkheid vormen een deel van de operatraditie. Lang voor de extra large-stem van Luciano Pavarotti, die in de categorie van gewichtig talent een goede beurt maakt, was er Luisa Tetrazzini, een vroeg-twintigste-eeuwse diva die op beroemde wijze een lege ruimte opvulde met een enorme, elektronisch onversterkte stem uit een barok lijf. Haar honger naar calorierijk voedsel was zo bekend dat er een pasta-, een kipgerecht en een roomsaus naar haar werden genoemd.

Als de naam van de Amerikaanse sopraan Deborah Voigt met iets verbonden is, dan is het wel met het titelpersonage uit Ariadne auf Naxos, van Richard Strauss. Het is haar rol waarmee ze op slag beroemd werd toen ze die dertien jaar geleden voor het eerst zong in Boston.

Haar Ariadne bij de Metropolitan Opera vorig jaar werd door The Times-criticus Anthony Tommasini gelauwerd wegens de "lyrische schoonheid", en hij voegde eraan toe: "Ze was tegelijk werkelijk groots maar met een amusante zelfspot en neemt met een uitgestreken gezicht poses aan waarop elke Broadway-acteur jaloers mag zijn."

Dat maakt klaarblijkelijk allemaal weinig uit voor The Royal Opera House in Londen, die de Strauss-opera in juni produceert. Zij vervingen la Voigt, een dikke vrouw, hoewel haar gewicht aan het zakken is, door een slankere en minder bekende sopraan die niet enkel past in de visie van de casting director van Ariadne, maar ook in de kleine zwarte cocktailjurk die werd gekozen voor het personage.

Operafans zijn het gewend om verder te zien dan het lichaam op het podium, dat maar één onderdeel is in de processie. Het is de muzikaliteit die telt.

Maar terwijl het operapubliek grijzer wordt, zoeken huizen naar een manier om het jongere volk te lokken. Casting directors die opera hip willen maken verliezen hun interesse voor grote heupen, zoals Voigt toegeeft te hebben.

In dit geval zal het Europese publiek de kans mislopen om een artiest te horen en te zien die op de piek van haar kunnen is. Haar stem mag dan perfect zijn, voor Covent Garden is ze van een te zwaar kaliber.

The New York Times

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234