Vrijdag 22/11/2019

vacature.com

Digitalisering in de financiële sector: 17 procent minder jobs op 20 jaar tijd

Beeld Shutterstock

Is het vandaag nog wel slim om voor een financiële job te kiezen? Als je naar de cijfers kijkt zou je denken van niet. Meer dan één bank zet zijn medewerkers tegenwoordig met duizenden tegelijk bij het huisvuil. Accountant worden dan maar? Oké, maar je houdt er best rekening mee dat je takenpakket weldra in ruime mate geautomatiseerd wordt. En toch biedt de financiële sector volgens gezaghebbende stemmen nog altijd mooie perspectieven op een boeiende en lucratieve carrière.

Eerst de harde cijfers: het aantal jobs in de financiële sector in België daalde in 20 jaar van 144.200 naar 119.200 (Q2 2018). Dat is een inkrimping met 17,3 procent. Je zou op het eerste gezicht veronderstellen dat de financiële crisis een kantelpunt was. Maar de dalende trend was al in 2001 ingezet en zette zich na 2008 gewoon in hetzelfde tempo door. De daling van het aantal kantoren is nog scherper. Terwijl je in 2008 nog 8.259 bankkantoren in België telde, verschrompelde dat aantal volgens de jongste cijfers tot 5.896. Een daling van bijna 29 procent in 10 jaar.

Niets wijst erop dat de trend in de nabije toekomst zal ombuigen. Banken zetten momenteel zwaar de schaar in hun service centers en kantorennet. Technologische ontwikkelingen zoals robo advisors, automatisatie, blockchain, peer-to-peer lending, crowdfunding en artificiële intelligentie duwen de loketbedienden en adviseurs steeds vaker richting de uitgang. Puur uitvoerende jobs worden gedigitaliseerd. Aan de andere kant zie je wel een stijging van profielen als softwareontwikkelaars, specialisten in cybersecurity of expert in regelgeving.

Toon me alle jobs in finance

Menselijk kapitaal elders inzetten

Voor Vishal Marria, een Britse specialist in financiële dienstverlening, is het duidelijk dat de automatisering nefast zal zijn voor bepaalde traditionele functies. “Banken zullen steeds meer inzetten op virtuele assistenten en chatbots die aangestuurd worden door artificiële intelligentie”, schrijft hij in het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes. “Die zijn beter geschikt dan bankmedewerkers om vragen van klanten te beantwoorden en kunnen zelfs vlot anticiperen op hun toekomstige behoeftes. Hoe meer ze aan het werk worden gezet, hoe slimmer ze bovendien worden en hoe minder menselijke interactie er aan te pas moet komen. Je kan het jammer vinden dat er banen verloren gaan, maar je kan de evolutie nu eenmaal niet tegenhouden. En al zeker niet als het de operationele efficiëntie en de algemene customer experience ten goede komt. Bovendien komen daardoor weer middelen vrij om medewerkers in te zetten in domeinen waar ze wel nog een aanzienlijk verschil kunnen maken, zoals fraudebestrijding. Technologie kan ook nuttig zijn om iemands risicoprofiel verder te helpen verfijnen en hem zo nog beter te adviseren. Voor mij is de eindbalans dus toch wel positief.”

Dat de digitalisering van de financiële sector ook tot positieve en soms tot vreemde effecten leidt, kan je gratis verder lezen in het volledige artikel op www.vacature.com.

Lees ook:

Dit is het geheim van een sterk financieel team

Deze opleidingen helpen je om carrière te maken in de financiële wereld

Wil je van bij de start een topsalaris? Met deze studies in financiën zit je goed

Bronnenvacature.com, Febelfin, Nationale Bank van België

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234