Zaterdag 28/03/2020

Digitale wonderkinderen

First world problems zijn ook problemen, leerde we de afgelopen weken. Vandaag: de slotaflevering.

De tech boys van Silicon Valley zijn zonder twijfel de grootste bestrijders van first world problems. Noem een luxeprobleempje en ze hebben er een oplossing voor bedacht.

Geen zin om de was te doen? Met de Washio-app convoceer je iemand die bij jou thuis de was ophaalt en hem wat later in een walm van Dash-geuren terugbrengt. De verlichting in je huis past niet altijd even goed bij je stemming? Met LIFX - een veelkleurige gloeilamp die je met je smartphone kunt bedienen - stem je de kleur en de intensiteit van de lichtstralen af op je humeur. Je valt nog liever dood dan in de rij te gaan staan om de nieuwste iPhone te kunnen kopen? TaskRabbit doet het in jouw plaats en dropt de factuur in een app op je telefoon.

Sprig levert maaltijden aan huis die niet meer dan 700 calorieën bevatten, BloomThat brengt 'a special someone' een ruiker exotische bloemen en de jongens van Luxe parkeren in jouw plaats je auto, in welke wijk van San Francisco je je ook bevindt.

Alleen een app waarmee je online kunt scheiden en een digitale tool waarmee je kunt beslissen op welke van je vijf Segways je 's ochtends naar je werk gaat zoemen, ontbreken nog. Maar dat is wellicht een kwestie van maanden.

In de analoge wereld krijgen de technologiehipsters wel eens het verwijt dat ze alleen hun eigen first world problems oplossen. Dat ze hun creativiteit beter zouden gebruiken om problemen van planetaire omvang aan te pakken. De klimaatverandering, bijvoorbeeld. Of kanker.

In een opiniestuk met de licht tendentieuze titel 'De Grote Disruptive-Start-up-Out-Of-The-Box-Co-Creation-In- The-Cloud-Bullshit-Bingo' vraagt de Nederlandse journalist Rutger Bregman zich af hoe het komt dat zoveel slimme mensen zoveel treurige ideeën najagen. "Het woord innovatie is gekaapt door mensen die pizza's, vliegtickets en goedkope brillen willen verkopen", stelt hij ontgoocheld vast. Zelfs Peter Thiel, een van de oprichters van PayPal en de grootste investeerder in San Francisco en omstreken, vindt dat de start-ups van vandaag bijlange niet hoog genoeg mikken: "We want flying cars, but all we get is 140 characters."

De tech boys hebben die kritiek in de eerste plaats aan zichzelf te danken. Wie zich voortdurend verliest in 'technology will save the world'-praatjes, moet niet raar opkijken wanneer mensen zich afvragen hoe een app waarmee je niets anders kunt doen dan aan je vrienden 'Yo!' zeggen (ik verzin niets), bijdraagt tot wereldvrede en economische stabiliteit.

En toch is de kritiek op de start-upscene bijzonder dwaas. Ten eerste is het maar zeer de vraag of de problemen waar de Verenigde Naties over vergaderen, wel met softwareprogramma's kunnen worden opgelost.

Ten tweede zijn er voldoende start-ups die er wél op uit zijn om met technologie een stukje van de wereld te verbeteren. Bright Funds, bijvoorbeeld: een digitaal platform dat het doneren van geld aan liefdadigheidsprojecten vergemakkelijkt en je toelaat om je 'investeringen' via allerhande data op te volgen. Of, hier in België: zembro.com: een bedrijf dat een intelligente armband heeft ontwikkeld waarmee senioren in geval van nood hun familie kunnen waarschuwen.

En ten derde is het unfair om van start-ups het soort maatschappelijk engagement te verlangen dat we van geen enkele andere sector eisen. Of hebt u de CEO van een bouwbedrijf al eens gevraagd wat hij gisteren precies gedaan heeft om de spreiding van de vluchtelingen in Europa te optimaliseren? Nee, dus.

De gretigheid waarmee de digitale wonderkinderen zich op schijnbaar triviale problemen focussen, bewijst allicht dat de start-upscene veel minder van andere sectoren verschilt dan de start-uppers zélf u willen doen geloven. Ook in Silicon Valley heb je verschillende soorten ondernemers: the good, the bad and the ugly.

Waarmee u alweer van een knoert van een first world problem verlost bent: "Werkte ik maar in een hippe start-up in Palo Alto, dan was mijn leven volmaakt."

Ik stuur u de factuur wel via Dropbox.

First world problems zijn ook problemen, leerde we de afgelopen weken. Vandaag: de slotaflevering.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234