Zondag 22/05/2022

Digg.com door het stof na revolte lezers

Hoe zou de voorpagina van De Morgen eruitzien als de lezers het voor het zeggen hadden? Heel anders, zoals een rel over de website Digg.com aantoont. Digg is de bekendste onder de websites waarop het collectief - in principe iedere geïnteresseerde internetter - bepaalt wat het belangrijkste nieuws is.

Door Peter van Ammelrooy

Nieuwsbrengers, bijvoorbeeld websites van kranten en tv-journaals, die zich laten 'diggen', plakken onder elk bericht een icoontje (een mannetje met een schep), waarop lezers kunnen klikken om hun waardering te laten blijken. De tijding die de meeste opgestoken duimen krijgt, komt bovenaan op de voorpagina van Digg te staan.

Eerder deze week was dat een kort bericht waarin de code werd onthuld die het mogelijk maakt om films te kopiëren die verschijnen op hd-dvd, een nieuw soort dvd. De filmmaatschappijen waren daar niet blij mee en stuurden advocaten op de eigenaren van Digg af. Die besloten dinsdag om berichten over de kraakmethode te verwijderen.

Hoon was daarop hun deel. Duizenden internetters schreven boze reacties op het besluit. Andere diggers protesteerden in stijl: ze publiceerden nieuwe berichten met de kraakcode op internet en riepen iedereen op die naar de voorpagina van Digg te stemmen. Binnen enkele uren was op de website niets anders meer te vinden dan de gewraakte boodschap.

De opstand miste zijn uitwerking niet. Amper een etmaal later maakte Kevin Rose, oprichter van Digg.com, bekend dat de website niet langer berichten met de kraakcode zou tegenhouden. "Het is zonneklaar", schrijft Rose, "jullie zien Digg liever vechtend ten onder gaan dan dat we buigen voor een groter bedrijf. We hebben jullie gehoord en zullen onmiddellijk ophouden met het wissen van berichten met de code. Als we de slag verliezen, verdomd jammer dan, maar at least we died trying."

De kans dat Digg het onderspit delft in het gevecht met Hollywood, is niet ondenkbaar. Eerder dit jaar klaagde het mediaconcern Viacom de website YouTube aan vanwege videobeelden die de gebruikers zonder toestemming op de website hadden gezet. Viacom eist een miljard dollar schadevergoeding van Google, dat YouTube vorig jaar opkocht. Diggs bezitters beschikken niet over zulke diepe zakken.

Controverse is Digg overigens niet vreemd. De website ligt al langer onder vuur. Zo zijn er aanwijzingen dat de honderd fanatiekste diggers de website in een houdgreep hebben en 56 procent van de inhoud van de voorpagina bepalen.

Ook zou er een bury brigade actief zijn die berichten als ongewenste reclame bestempelt en zo onwelgevallig nieuws (over Digg) uit het zicht weet te duwen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234