Zaterdag 20/04/2019

Dieselgate

Dieselgate krijgt alweer staartje

Beeld RV

Dieselgate breidt opnieuw uit. Het Environmental Protection Agency (EPA), het milieuagentschap van de Amerikaanse overheid, heeft vastgesteld dat Volkswagen zijn sjoemelsoftware ook in drie-literdieselmotoren van VW, Audi en Porsche installeerde.

In Wolfsburg houden ze hun hart vast. Volkswagen heeft zijn intussen beruchte sjoemelsoftware in nog meer wagens geïnstalleerd, maakt de milieuautoriteit van de federale Amerikaanse overheid bekend. Ook de zwaardere drie-literdieselmotoren zijn er mee uitgerust.

Op de lijst die EPA publiceerde staan nu ook de VW Touareg (2014), de Porsche Cayenne (2015) en Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L en Q5 (2016), de meer luxueuze wagens in het gamma van de Volkswagen-groep. Dat betekent dat er nog eens minstens 10.000 wagens vanaf modeljaar 2014 in de VS bij het schandaal betrokken zijn. Het is voor het eerst dat ook Porsches bij Dieselgate betrokken zijn.

De sjoemelsoftware is in staat te detecteren wanneer er een officiële test gebeurt, om vervolgens een lagere stikstofoxide-uitstoot (NOx) aan te geven, zo staat te lezen in het rapport van het milieuagentschap. Eens het detecteert dat er geen test bezig is, schakelt ze over naar de gewone NOx-uitstoot. Die loopt in de gewone modus op tot negen keer de standaardwaarden voor de uitstoot van stikstofoxide.

Wellicht zal de mededeling van de Amerikaanse milieu-autoriteit ook repercussies hebben voor de Europese markt, zoals dat eerder ook gebeurde. Al is het uiteraard afwachten wat Europa doet met de officiële mededeling vanuit de VS.

Volkswagen wilde geen commentaar geven op de nieuwe beschuldigingen van de Amerikaanse autoriteiten. Een topman van Volkswagen AG in de VS gaf toe dat het jaren kan duren om alle wagens weer helemaal in orde te krijgen, meldt persagentschap Bloomberg.

Dieselgate ging in september aan het rollen toen EPA en de California Air Resources Board aankondigden dat ze een onderzoek startten naar gesjoemel met de uitstootsystemen van dieselwagens. De onthulling deed Volkswagen op zijn grondvesten daveren en bracht zelfs het onverwoestbaar geachte imago van Duitse degelijkheid aan het wankelen.

Het schandaal kostte de kop van CEO Martin Winterkorn en de terugroep- en herstellingsactie kost het bedrijf zo'n 6,5 miljard euro. Daar zal wellicht nog een groot bedrag bijkomen. In de VS kan Volkswagen een boete krijgen die kan oplopen tot 18 miljard dollar.

In verschillende landen bereidden klanten van Volkswagen ook een rechtszaak voor. In Australië startten maar liefst 91.000 Volkswagen-eigenaars en collectieve rechtszaak, die de autofabrikant tot 5 miljard dollar aan terugbetalingen alleen al zou kunnen kosten.

Volgens sommigen moet Volkswagen vrezen voor zijn voortbestaan, maar in de verkoopcijfers in ons land merkt het bedrijf (voorlopig?) helemaal niets van het wereldwijde schandaal. Het Duitse automerk was ook in oktober het op één na populairste in België, met 3.864 inschrijvingen van nieuwe personenwagens, een daling met 1,85 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

Audi, luxewagendochter van het VW-concern, kende zelfs een toename van het aantal inschrijvingen met 14,87 procent, tot 2.703. Daarmee was Audi in oktober het op drie na populairste merk in België. Dat blijkt uit cijfers van automobielfederatie Febiac.

Van het grootschalige gesjoemel is ook in de VS nog niets te merken in de verkoopcijfers. In september steeg de verkoop 0,6 procent, terwijl analisten een daling van zowat 7 procent hadden voorspeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.