Dieselschandaal
Dieselgate kan bom leggen onder Uplace en Oosterweel
De fraude met de uitstootgegevens van dieselwagens kan verstrekkende gevolgen hebben voor grote infrastructuurprojecten zoals de Oosterweelverbinding of Uplace. Minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) sluit niet uit dat er een nieuwe berekening moet komen van de milieueffectenrapporten. Dat staat in De Standaard en Het Nieuwsblad. Uplace spreekt tegen dat het Volkswagenschandaal een impact zou hebben. Ook minister Weyts benadrukt dat de milieueffectenrapporten gebaseerd zijn op reële metingen.
Vlaams Parlementslid Hermes Sanctorum (Groen) vraagt de Vlaamse regering om de milieueffectenrapporten (MER) van procedures zoals Uplace, de Oosterweelverbinding en de verbreding van de Brusselse Grote Ring te herberekenen. Dat is volgens hem nodig omdat in die rapporten geen rekening werd gehouden met de veel hogere uitstoot van schadelijke stoffen door dieselwagens.
"Het klopt dat we momenteel niet kunnen inschatten wat de gevolgen zullen zijn, ook niet voor de rapporten. We werden bewust bedrogen. Ook wij vragen ons af of er geen herberekeningen nodig zijn", antwoordt Schauvliege, die wel benadrukt dat in de MER's nog veel andere factoren meespelen.
Straten-Generaaal, de actiegroep tegen de Oosterweelverbinding, dreigt met juridische stappen als de Vlaamse regering de cijfers niet zal herbekijken.
Uplace: "Gebaseerd op reële uitstoot"
Uplace reageert dat het Volkswagenschandaal geen impact heeft op de relevantie van de milieueffectenrapporten (MER). "Het milieueffectenrapport is uiteraard niet gebaseerd op cijfers van autoconstructeurs of op testresultaten die mogelijk niet met de realiteit overeenstemmen", zegt het. "Zoals iedere ernstige milieueffectrapportage is het milieueffectenrapport van Uplace gebaseerd op reële metingen van uitstoot."
Het bedrijf benadrukt ook nogmaals dat het het belangrijk vindt het milieu niet te belasten. "Daarom worden er heel wat mobiliteitsmaatregelen genomen om er alles aan te doen om de mobiliteit van en naar ons project zo vlot mogelijk te houden, de files te vermijden en dus de luchtkwaliteit niet te belasten. Het Volkswagenschandaal verandert daar niets aan heeft geen enkele impact op het project."
Minister van Mobiliteit Ben Weyts benadrukt eveneens dat de milieueffectenrapporten gebaseerd zijn op reële metingen. "De rapporten houden rekening met de reële uitstoot. Ze zijn niet gebaseerd op de folder van Volkswagen", klinkt het.