Dinsdag 30/11/2021

VW-schandaal

Dieselgate, et alors?

Een DS3 rolt van de band in de fabriek van PSA Peugeot Citroen in Poissy, nabij Parijs. De autoindustrie is een van Frankrijks kroonjuwelen. Beeld Reuters
Een DS3 rolt van de band in de fabriek van PSA Peugeot Citroen in Poissy, nabij Parijs. De autoindustrie is een van Frankrijks kroonjuwelen.Beeld Reuters

Frankrijk lijkt allesbehalve onder de indruk van Dieselgate. Van Parijs mogen de uitstootnormen voor stikstofoxide nog jaren overschreden worden, zo blijkt uit een vertrouwelijk standpunt. En dat terwijl president François Hollande in december de gastheer is van de VN-klimaattop.

Realpolitik is voortaan ook een Frans woord. Terwijl Dieselgate de Duitse autoreus Volkswagen aan het wankelen brengt, trekt Frankrijk zich weinig aan van de publieke ophef rond het schandaal. Van de Fransen mogen de uitstootnormen voor stikstofoxide (NOx) nog jarenlang overschreden worden, zo blijkt uit een vertrouwelijk standpunt dat Frankrijk in Brussel neerlegde. En dat terwijl president Hollande binnenkort in Parijs de VN-klimaattop ontvangt, waar heel wat van verwacht wordt.

Gaat Hollande met de billen bloot? Of is het normaal dat een land dat drie grote automerken telt zijn economische belangen boven gezondheid en milieu plaatst? Over dat laatste valt wat te zeggen. De autosector is een belangrijke steunpilaar van de Franse economie. Nog maar dit jaar trok de Franse overheid 1 miljard euro uit om zijn controle op autobouwer Renault te behouden. Met die kapitaalinjectie voerde de Franse staat haar aandeel in Renault op van 15 naar 20 procent.

Diesels duurder

Vic Heylen van Flander's Centre for Automotive Research: "Dat Frankrijk de uitstootnormen niet wil aanpassen, heeft te maken met de invloed van de auto-industrie. Frankrijk is een groot leverancier van dieselwagens. Peugeot is een leider in dieselmotoren." Centen boven milieu dus, als het erop aan komt? Ja, al moet daar een flinke nuance bij.

Dat de uitstootnormen in de toekomst niet gerespecteerd worden, is bijna onvermijdelijk, zegt een Europese bron. "De Europese NOx-testen zullen binnenkort veranderen. Vanaf januari komen er veel preciezere wegtesten, waarmee het onmogelijk is om de huidige uitstootnormen te halen. Die normen zijn gebaseerd op de veel zwakkere laboratoriumtests. Door die nieuwe testen zullen de uitstootnormen onvermijdelijk eerst de hoogte in gaan. Pas daarna kunnen ze weer naar beneden."

Vic Heylen plaatst daarbovenop nog een kanttekening: "Als je de uitstootnormen voor NOx strenger maakt, maak je diesels ook een stuk duurder. Per wagen gaat dat om zo'n 1.500 euro voor extra filters en katalysatoren. Bovendien hangen NOx- en CO2-uitstoot ook met elkaar samen. Verlaag je de norm voor NOx-uitstoot dan verhoog je de CO2-uitstoot. Nu moet je weten dat autoconstructeurs en overheden al lang afgesproken hebben dat ze niet meer raken aan de norm van 95 gram CO2-uitstoot tegen 2020. Dat geeft dus weinig speelruimte.

"En nog een heikele zaak: uitstoot van NOx is een lokaal probleem, terwijl CO2-uitstoot een globale impact heeft. Het is een hele delicate zaak waar we de nadruk op willen leggen."

Wat is het standpunt van België? "Te vroeg om te zeggen", antwoordt dezelfde Europese bron. "De discussie is intern nog bezig. We overleggen op verschillende niveaus. België zit traditioneel bij de landen die ambitieus zijn als het over luchtkwaliteit gaat. Maar er zijn ook andere elementen die meespelen, zoals de aanwezigheid van de auto-industrie en de jobs die ze creëert."

Vic Heylen: "Ons land hangt minder af van de auto-industrie dan Frankrijk en Duitsland. We hebben bijna alleen assemblage. Dat bepaalt mee ons standpunt. Bij Frankrijk en Duitsland weegt het argument jobs veel zwaarder."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234