Woensdag 19/05/2021

Dierlijke aantrekkingskracht

'I've been away for too long!', schreeuwt Chris Cornell als King Animal uit de startblokken schiet. Liefst vijftien jaar na de laatste stuiptrekking vond Soundgarden de moed om weer een plaat te maken. Een groeiplaat, maar een goeie groeier.

King Animal van Soundgarden is verschenen bij 74 Entertainment / Republic Records

Sinds de split in 1997 bracht Cornell nochtans drie huiveringwekkende soloplaten uit en sloot hij een halfbakken verbond met Audioslave. Bassist Ben Shepherd zocht dan weer de schaduw van Mark Lanegan en Josh Homme op voor hij zich bankroet liet verklaren. Ook snarendrijver Kim Thayil bleef jarenlang opmerkelijk low profile, al vormde hij wél voor de lol een supergroep met Jello Biafra en Krist Novoselic. Matt Cameron kwam het voordeligst uit de breuk. Hij sloot de rangen met Pearl Jam. Met andere woorden: op dit ogenblik verdeelt deze drummer zijn tijd tussen twee legendarische grungebands. Sterk!

Dat Soundgarden meer dan een decennium buiten westen lag, dwong de groep gelukkig genoeg niet tot een starre blik over de schouder, zoals dat vaker gaat bij comebacks. King Animal klinkt dan ook niet als een pijnlijk anachronisme, al wordt het DNA van de groep geen moment verloochend.

Luister maar naar de vlijmscherpe, gedetailleerde gitaarriffs van Thayil. Of de monsterkracht van de drums en de orkaanstrot van Cornell: alle vertrouwde smaakmakers zorgen opnieuw voor afkruiding. Zelfs aan het midtempo huwelijk van metal, hardrock en dwingende grooves - dé formule van Soundgarden - werd nauwelijks gemorreld. Het verbaast dan ook niet dat psychedelische rock ('Non-State Actor') weer broederlijk belandt naast stonerrock ('By Crooked Steps') of epische passages ('Bones of Bird').

Retro noch roestig

Dat de bloedeloze comebacksingle 'Live to Rise' in geen velden of wegen te bespeuren is op deze plaat, is een meesterzet. Maar dat het kwartet de platte recyclage van vroegere triomfen mijdt, is nog beter nieuws. King Animal is eerder een logisch vervolg op die mijlpalen.

Het resultaat klinkt daarmee retro noch roestig. Of rustig: pas in de tweede helft wordt voor het eerst gas teruggenomen, met het akoestische 'Black Saturday'. Die song dreigt na de eerste maten te verzanden in kampvuur-gezeur, maar overtuigt uiteindelijk als heimelijke hommage aan Alice in Chains. Kippenvel wanneer Cornell "Promise me you'll kill me right away if I start to get slow" zingt. Het blijkt wel een riskante belofte, want het dreinerige 'Halfway There' dat volgt op dat nummer, lonkt wel érg gretig naar de suffe solocarrière van de zanger. Gelukkig trekt 'Worse Dreams' veel recht: een nonchalant basloopje wordt ingezet, waarna Cameron losjes tegendraadse ritmes uit zijn vellen begint te meppen, en het refrein een kat-en-muisspelletje speelt met je humeur.

Toch mag er onkruid gewied worden in deze Soundgarden. De punkuitbarsting 'Attrition' werpt zich op als een achterneefje van hun eigen 'Kickstand', maar werd zo strak in het pak gegoten dat je er niets van gelooft.

Niettemin straalt Soundgarden door de bank genomen een rauwe dierlijke aantrekkingskracht uit op King Animal, net als de classics Badmotorfinger (1991) of Superunknown (1994). De laatste plaat past trouwens naadloos in dat rijtje van eigenaardige cd-titels. Ook nu zou de naam niets betekenen: "But just because it's free of meaning, it doesn't mean it's meaningless", bezweert Cornell. Hetzelfde gaat op voor deze plaat. Een nieuwe Soundgarden heeft vandaag misschien nog weinig betekenis. Maar zinloos klinkt deze comeback allerminst.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234