Woensdag 25/05/2022

Diefstal in museum Félicien Rops pas na drie jaar ontdekt

Uit het provinciaal museum Félicien Rops in Namen zijn 14 werken gestolen. Het gaat om tien boeken waarvoor Rops erotische illustraties maakte, en vier brieven van de beroemde Belgische graficus en schilder. Mogelijk dateert de diefstal al van 2007.

De vermissing van de werken werd pas onlangs vastgesteld bij een inventarisatie, in februari jongstleden. Toen deze vergeleken werd met de meest recente inventaris (2007), bleek dat er 14 stukken ontbraken. “Goed mogelijk dus dat de diefstal al bijna drie jaar oud is”, zeggen speurders van de sectie Kunstroof van de federale politie Brussel, die de zaak onderzoeken. Volgens hen is dat niet uitzonderlijk. “Soms wordt een kunstroof pas na 20 jaar vastgesteld.” Het museum zelf wilde gisteren geen enkel commentaar geven op de diefstal.

Volgens de speurders zijn er tien boeken ontvreemd waarvoor Rops de illustraties verzorgde, en vier brieven van de kunstenaar. De 14 werken dateren uit de periode 1866-1901. De gestolen werken lagen in een grote vitrinekast die normaal op slot zit. Of dat het geval was, is onduidelijk.

Félicien Rops (1833-1898) was een Belgische graficus, schilder en karikaturist, die in zijn tijd veelvuldig werd gevraagd om literaire werken te illustreren. Zijn werk was meestal licht pornografisch van aard. Dit geldt ook voor de illustraties die hij maakte in de nu gestolen boeken. Volgens de krant La Dernière Heure gaat het onder meer om een exemplaar van Les treize sonnets du doigts dedans van de Belgische schilder en dichter Théodore Hannon. Het origineel hiervan verscheen in 1882 bij uitgeverij Kistemaeckers in een oplage van slechts 69 exemplaren. Ook worden twee werken van Théophile Gautier vermist: Les Jeunes France (Amsterdam, 1866) en de bekendere Lettres à la présidente, waarin Gautier de Italiaanse bordelen beschrijft.

Verder zouden zijn gestolen: L’Escole des Filles van Michel Milot, Les Diaboliques van Barbey d’Aurevilly (foto), Le Morgate van Rodolphe Darzens, Contes choisis van Guy de Maupassant, Lesbas-fonds de la société van Henri Monnier, Trois artistes étrangers van Rebell, L’Akédysseril van Villiers de l’Isle d’Adam, La femme et la mode van Octave Uzanne en L’Anandria ou Confessions de Mademoiselle Lesbos van Vivant Denon.

De gestolen werken zouden volgens schattingen gezamenlijk zo’n 32.000 euro waard zijn. Volgens de politie zijn ze waarschijnlijk goed verkoopbaar. “Want er circuleert heel wat materiaal van Félicien Rops op veilingzalen”. Voorlopig ontbreekt elk spoor, maar het onderzoek is pas vrij recent opgestart.

Dat de 14 werken uit een vitrinekast zijn ontvreemd (en dus klaarblijkelijk niet uit een depot), en dat de diefstal mogelijk jarenlang onopgemerkt bleef, zou te maken kunnen hebben met de kleinschaligheid van het museum. De instelling heeft slechts enkele medewerkers, van wie er één verantwoordelijk zou zijn voor het dagelijks beheer. Voormalig speurder en onafhankelijk art consultant Janpiet Callens spreekt niettemin van een blunder: “Je hoeft echt niet iedere dag een inventarisatie te maken, maar wel vaker dan eens in de drie jaar.”

Ook Ropskenner en regelmatig bezoeker van het museum Eric Min verbaast zich over de diefstal. “Ik vind het zeer vreemd dat het nu gebeurt. Een jaar of tien geleden was het museum echt een duiventil. Maar sindsdien had ik juist de indruk dat men zijn zaakjes wel op orde had.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234