Maandag 18/11/2019

'Die stoel van Rietveld lijkt op Playmobil'

De tentoonstelling D.E.S.I.G.N. Van A(alto) tot Z(ieta) neemt het jonge volkje op sleeptouw doorheen een parade van designklassiekers. Zes jongens en meisjes van 4 tot 10 jaar keurden de ontwerpen met kritische blik voor ons. Charlotte Van Hacht

"Dat is toch niet goed gemaakt?" De 9-jarige Dauw kijkt fronsend naar een rode stoel die ontwerper Arne Jacobsen Myren of 'Mier' doopte. "Die lijkt helemaal niet op een mier! Je moet al erg goed naar de tekening kijken om de vorm te herkennen." Zijn blonde zus Jade, hun 4-jarige broertje Eden en nichten en neef Lotte, Fien en Thomas staan rond een rij kleurrijke stoelen die aan dieren doen denken. De rode Eames Elephant rust loom achter een gele kat van Javier Mariscal. Het zestal gaat op de bankjes en stoelen zitten of zet ze op de juiste plek.

Bonte wanden en sokkels met stoelen, zetels, lampen en kasten omringen hen in het Gentse Designmuseum. Kleurrijke illustraties en tekst uit het kinderboek D.E.S.I.G.N. (zie kader) wijzen jonge bezoekers en hun ouders een weg doorheen de gangen tussen designklassiekers.

Bij sommige ontwerpen hoort een opdracht. Aan de wanden die de lamp Zettel'Z 5 omkaderen hangen bijvoorbeeld kleine papiertjes klaar. De luchter van Ingo Maurer bestaat immers uit metalen draden en klemmen waar eigenaars kattebelletjes, liefdesbrieven of tekeningen aan mogen hangen. De achtjarige Fien gaat op haar tenen staan om haar briefje aan de lichtkroon vast te klemmen. "Wel leuk zo'n lamp, als die in je kamer hangt, heb je geen dagboek nodig." Thomas kijkt bedenkelijk. "Dat is toch stom, als je daar je geheimen aan vastmaakt, kan iedereen ze lezen. Die lamp is trouwens veel te groot voor mijn kamer."

De twee Mayday-lampen met handvaten van Konstantin Grcic waarmee het viertal schaterlachend in een donkere ruimte verdwijnt zijn wel een succes, maar sommige iconische stukken gunnen de zes amper een blik. De Thonet-stoel lopen ze haastig voorbij. "Dat is een gewone stoel, een beetje ouderwets ook", of "Die doet me aan oma en opa denken." En ook een ontwerp door Maarten Van Severen kan op weinig enthousiasme rekenen. "Die stoel staat bij ons thuis", zeggen Fien en Lotte. "Misschien zijn we hem daarom al gewoon." Ook de wereldberoemde Barcelona-stoel met ruitmotief of de metalen Diamond worden op een snelle blik na overgeslagen.

De suppoost wordt wat onrustig wanneer zes neuzen zich tegen het glas van een vitrinekastje duwen. De Savoy-vaas met zijn kenmerkende grillige vorm staat er uitgestald. Designer Alvar Aalto vindt dat zijn klanten zelf mochten beslissen hoe ze hun exemplaar gebruikten. "Ik zou er een goudvis in laten zwemmen", zegt Lotte. Ze is tien en dus de oudste van het gezelschap. "Voor vissen is zo'n vaas interessanter dan een gewone bokaal, wanneer ze daar in zwemmen, zien ze niet de hele tijd hetzelfde."

Na een vluchtige blik op Rietvelds hommage aan Piet Mondriaan, The Red and Blue Chair - "het lijkt net Playmobil" -, lonkt de vuurrode Woontoren van Verner Panton. "Wauw, die is echt cool. Die wil ik wel in mijn speelkamer." Het zachte meubel doet denken aan een luxueuze krabpaal voor verwende katten. De toren telt drie niveaus en op de panelen wijzen tekeningen hoe een gezin erop kan zitten, hangen of liggen. "Ik heb zin om mijn schoenen uit te trekken en erop te gaan liggen", zucht Fien. "Het lijkt wel een speelhok voor een hamster". De suppoost draait onrustig rondjes rond het groepje. Ook Patrone, een erg ongewone zetel die lijkt op een grasveld, wekt frustratie op. "Waarom mogen we er niet gaan in liggen?", pruilt Fien.

Achter een hoek staat de rode Bocca-zetel van Studio 65 uitnodigend te wachten. Het team ontwerpers tekende het meubel met de volle lippen van Marilyn Monroe in het achterhoofd. Vooral de meisjes zijn in de wolken over het ontwerp. "Zou die zetel zacht zijn?", vraagt Jade zich af. Dauw duwt met zijn wijsvinger tegen zijn eigen lip. "Als hij even zacht is als echte lippen, dan wel."

Hij en Thomas vinden de Joe-zetel veel interessanter. Wie het bruine leder van op de juiste afstand bekijkt, ziet dat het meubel geïnspireerd werd op een baseballhandschoen. Thomas wil het stuk erg graag in zijn kamer zetten. Een zetel uit metaaldraad en een creatie uit lappen leer van de broers Campa worden fronsend gekeurd.

Naast Juicy Salif van Philippe Starck houdt het groepje halt. Het vreemde voorwerp met kromme pootjes lijkt wel een raket of een insect. "Het is een fruitpers!", roept Dauw, die stiekem het bord achter de glazen kast aan het lezen is. Ook Starcks creatie is voorzien van een opdracht.

Even is het rustig in het museum. De kinderen zitten neer en tekenen raketten, spinnen en marsmannetjes. Al snel stijgt er echter gegiechel op vanuit de volgende ruimte. Thomas en Dauw lachen om Fabio Novembres Him & Her Chair, met een zitvlak in de vorm van mannen- of vrouwenbillen. "Die is wel cool."

Een kleurrijk hokje verder hangen, liggen en staan verschillende zitmeubels. Het Plopp-krukje, een grijze zetel in de vorm van een rotsblok en de Sacco of zitzak worden uitgebreid getest en bepoteld, want aanraken is toegelaten.

"We houden de interactieve ruimtes bewust gescheiden van de museale presentatie", legt directrice Bernadette De Loose uit. "Zo leren kinderen ook om respectvol met sommige ontwerpen om te gaan. Daarnaast willen we graag dat de bezoekers verschillende aspecten van vormgeven ontdekken. Sommige ontwerpers inspireren zich op de natuur, anderen kijken dan weer naar hun materialen en dus bouwden we de expositie op die manier op. Die aanpak slaat aan, ook bij volwassenen, want ik heb bezoekers nog nooit op zo'n intense manier zien lezen." Via deze tentoonstelling hoopt De Loose het jonge volkje bewust te maken van het concept design.

Rest de vraag of de zes gastrecensenten een definitie kunnen geven van de term design. "Design ziet er raar uit", denkt Lotte luidop. "Maar als je zelf een ontwerp koopt, raak je er snel aan gewend. Het is meestal kleurrijk en anders dan een gewoon meubel."

Jade vult aan dat veel designobjecten er vaak erg creatief uitzien. "De meeste designmeubels zijn niet echt comfortabel", vindt Dauw. "Stom eigenlijk, wie geeft nu zo veel geld uit aan een stoel of zetel die niet goed zit? Je kunt zoiets toch niet in je huis zetten om dan gewoon naar te kijken. Mocht ik een designzetel kopen, ik zou naar de winkel gaan en vragen: 'Kunnen jullie dit stuk ook in comfortabele versie maken?'"

D.E.S.I.G.N. Van A(alto) tot Z(ieta), tot 9/6 in Design Museum, Jan Breydelstraat 5, Gent. www.designmuseumgent.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234