Dinsdag 13/04/2021

Die militaire vlieger gaat niet meer op

De nakende pensioenhervorming voor militairen dreigt velen van hen op de vlucht te jagen. 'Eén op de vier piloten die met een C-130 of passagiersvliegtuig vliegen, wil naar de privé overstappen', klinkt het op de basis van Melsbroek. Ook ander militair personeel wil andere oorden opzoeken.

Amper dertien dagen geleden protesteerden de militairen in Brussel tegen de geplande hervormingen. Midden oktober bevestigde de regering het plan om de pensioenleeftijd te verhogen van 56 naar minimum 63 jaar tegen 2030. "Het ongenoegen is zo groot dat velen van ons eieren voor hun geld kiezen", klinkt het op de luchtmachtbasis van Melsbroek. Maar liefst 20 van de 82 piloten die transportvluchten met C-130's uitvoeren of passagiersvliegtuigen zoals de Airbus 321, de Falcon 900B en de Embraer bemannen, plannen nu al hun overstap naar de private luchtvaart.

"Na twee maanden zijn ze klaar om burgervluchten uit te voeren, want ze hebben de juiste kwalificaties", klinkt het. "Het zijn dertigers, veertigers en vijftigers die zullen vertrekken." Na de vliegopleiding die het leger bekostigt, moet je verplicht dertien jaar bij defensie blijven. Die piloten hebben die periode achter de rug en kunnen de overstap maken. En zo'n overstap naar de privésector is voor veel militairen aanlokkelijk. De pensioenleeftijd ligt er na de hervorming haast even hoog, maar piloten krijgen er betere voorwaarden.

"Niet meer boven oorlogsgebied vliegen, niet meer elk moment van het jaar oproepbaar zijn en een vast rooster waarbij je de zekerheid hebt dat er meer tijd voor het gezinsleven overblijft. De vliegjaren in het leger telden vroeger ook dubbel voor je pensioen, maar dat lijkt nu ook weggevaagd te zijn in het huidige plan dat op tafel ligt."

Bovendien is er in de burgerluchtvaart meer keuzevrijheid: elke maatschappij bepaalt haar voorwaarden. Zo verdien je bij een firma als Emirates bijvoorbeeld vrij goed, maar werk je in een zwaarder schema - een maand werken, twee weken thuis. Andere maatschappijen betalen minder goed, maar zijn flexibeler qua uurrooster.

Bovendien denkt defensie erover na om het luchttransport uit te besteden. "Waardoor ook cabinepersoneel en ladingsverantwoordelijken stilaan uitkijken naar andere opties. Net als onze technici."

Er blijven dus veel onduidelijkheden waar ook de verantwoordelijken van de luchtmacht niet op kunnen antwoorden. "Zij zijn ook afhankelijk van de informatie die van de legertop komt. En die laat verstaan dat het probleem bij de politiek ligt, waardoor niemand weet waar hij aan toe is."

Dovemansoren

Volgens legervakbonden VSOA en ACV zal de leegloop niet beperkt blijven tot de 15de Wing in Melsbroek. "In het hele leger zijn er technische profielen en informatici die met hun kennis gewild zijn buiten het leger", zegt ACV-vakbondsman Walter Van Den Broeck. "Dat lijkt de regering te vergeten."

Edwin Lauwereins (VSOA) treedt zijn collega bij. "In het leger had je vroeger twee zekerheden: de garantie op werk en de garantie dat je op je 56ste - na al die jaren van opofferingen in je privéleven - met pensioen kunt. De op til staande veranderingen zijn een kaakslag voor onze militairen. Als vakbonden hoopten we de ministers de specificiteit van onze job te kunnen laten inzien, maar onze verzuchtingen lijken in dovemansoren te vallen."

Daarom hebben de bonden afgelopen week een brief gestuurd naar premier Charles Michel (MR) om een onderhoud te vragen. "Als de toekomst van ons leger in gevaar is, heeft dat ook gevolgen voor ons land", klinkt het bij de vakbonden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234