Maandag 27/09/2021

De Wei, De Wereld

Die kwalijke reputatie van Dour? Stérk overdreven

null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck

Vijf dagen, 220.000 bezoekers, zeven podia, duizend blauwe en 130 wit-rode pakken om de chaos op een veilige manier te laten zegevieren. Een waterzon piepte gisteren tussen de terrils door - na een dag plensbuien - en zo gaven wij ons op de eerste dag zachtjesaan over aan Dour.

Een verstandig mens kan zich de vraag stellen waarom je zo’n zwijnenstal vijf dagen lang zou laten plaatsvinden. Wel, ten eerste heeft het festival uiteraard meer om het lijf dan de camping en de Cara-pils. Tussen de 285 acts zijn ook dit jaar weer tal van ruwe diamanten te ontginnen. Vergeet even de Foo Fighters en de Radioheads van deze wereld: op Dour kom je voor de bands die enkel in de verste verte een belletje doen rinkelen. En om Bazart even uit zijn natuurlijke habitat te zien optreden, natuurlijk.

Zo zagen we gisteren alvast het Nederlandse Binkbeats (★★★★✩) de feestelijkheden openen. De muzikale duizendpoot stond vroeger vooral bekend om zijn live covers van J-Dilla en konsoorten, maar op het podium brengt hij tegenwoordig uitsluitend eigen werk. Een typische Dour-attractie: Binkbeats, een naam die weinigen iets zegt, blies het dan nog nuchtere publiek compleet omver. Met zijn vijftig instrumenten doet de man wat Ableton niet kan: genialiteit vinden in de ruimte tussen 0 en 1.

Een mens kan zich ook afvragen of Dour niet gewoon zo’n zwijnenstal wordt omdat het feest vijf dagen duurt. Welaan dan, Dour is altíjd een beetje onwelriekend feest geweest, ook toen het nog geen vijf dagen duurde. En zijn we nu niet een béétje aan het overdrijven, als we Dour telkens weer als het 'vuilste festival' omschrijven? Heeft de netheid op festivals als Best Kept Secret ons intussen niet gewoon misvormd? En uiteindelijk is Rock Werchter ook gewoon een stortplaats waar de roesmiddelen naar keuze toevallig wel legaal zijn, toch? Ach, die kwalijke reputatie, stérk overdreven.

null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck

Al op de eerste dag werd een en ander duidelijk over de aard van het Dour-beestje. Nog niet eens de helft van de podia stond geprogrammeerd, en toch schoot het volk al alle kanten uit. Dat maakte dat je gisteren redelijk moeiteloos tot helemaal vooraan bij hoofdact M.I.A. kon lopen, om haar stoere, kleurrijke crew van dichtbij te bewonderen. Niet dat het geen spetterend feest was, maar om de Dour-bezoeker op het hoofdpodium een set lang aan je vast te klampen, moet je héél vroeg opstaan.

Ook in de dubcorner was het hek toen al helemaal van de dam. En niemand die ook daar écht geïnteresseerd leek te zijn in DJ Vadim, de headliner van die avond. De neuzen (en de ogen, toen al afzonderlijk functionerend) stonden naar alle kanten gericht tijdens de set van de vrij legendarische Britse dj.

In de Dub Corner was het gisteren al meteen feest. Beeld Illias Teirlinck
In de Dub Corner was het gisteren al meteen feest.Beeld Illias Teirlinck

Niemand anders dan de weinige nuchtere zielen (en wij) kunnen nog navertellen dat de aftrap van Dour muzikaal geen grand cru was. Maar geestig was het wel, dachten we toen we op een nog zedig uur – het festival begint pas écht vandaag – naar onze kribbe trokken. En we dachten aan die ene Nederlandse percussionist die die avond symbool stond voor het potentieel van Dour: een man die alleen op het podium stond met vijftig instrumenten en daarmee geluid produceerde als stond hij er met nog 49 andere muzikanten.

Op dag één schiep Dour een wereld. Het bracht licht voort, en duisternis. En dus al zeker ook één ster aan het firmament: Binkbeats.

null Beeld Illias Teirlinck
Beeld Illias Teirlinck
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234