Dinsdag 01/12/2020

Die ene amour in een mensenleven

literatuur / muziek

perfect onvolmaakte première van elvis peeters 'la maison bleue'

Elvis Peeters, de ex-zanger en -tekstschrijver van de inmiddels ontbonden rockgroep Aroma di Amore, trekt dezer dagen rond met La Maison Bleue. Hij beloofde 'literatuur met de kracht van een concert, een concert met de subtiliteit van literatuur'. Hij houdt woord.

Brussel

Van onze medewerkster

Jelle Van Riet

Iedereen mag mee het podium op. Het doet er denken aan grootmoeders keuken, een zolder, een vervlogen speelgoedkamer. Belast met die twijfel zijn de jenever, het bloemetjeskleed dat over de vier tafeltjes hangt, de speelgoedinstrumenten en de twee oude platendraaiers. De 'tourne-disques', om het geheel in de juiste sfeer te plaatsen. In gedachten lopen we immers door het Brussel van de late jaren vijftig. La Maison Bleue, de legendarische platen- annex elektriciteitszaak, heeft haar deuren geopend, Toni Rossi doet de hoofdstad aan, noord en zuid worden met elkaar verbonden, de Marollen worden kaalgeplukt, maar ook dat dient de vooruitgang. Dat alles echter maar ter zijde, want Elvis Peeters' nieuwe voorstelling gaat over de liefde. De Grote Liefde.

"Het is mooi geweest", berust de verteller die niet meer onder ons is. In het anderhalf uur dat daarop volgt, legt hij uit waarom en we begrijpen hem. Nochtans moet een loutere opsomming van de gebeurtenissen een nuchter mens doen twijfelen: hij hield van Irma, Irma hield van Fernand. Wie niet beter weet en de onbaatzuchtige liefde niet kent, moet zelfs besluiten dat het vooral zielig is geweest. Want terwijl hij jaren als een onnozele verliefde zot achter haar aanliep, had zij haar grote liefde al gehad. Dat moet zeer doen, maar Peeters brengt het verhaal op zo'n zoete, karige manier dat het iets moois krijgt. Iets om te vertellen, terwijl de naald krakend over de stoffige platen glijdt en de muzikanten Gerrit Valckenaers en Koen Van Roy voor doorleefd geluid zorgen.

Het woord muziek is voor een keertje niet toereikend. Wat Valckenaers en Van Roy maken met hun basklarinet en sopraansax, een oud speelgoedorgel, een klokkenspel, een sampler, een minitrompet, een banjo, een trommelend speelgoedbeertje en een percussiestel van een kapotte elpee, een kop en twee kommetjes, is meer dan dat. Het is de regen, een dans met de wangen tegen elkaar, een hand onder een rok, een Brussel waar de romantiek over de straatstenen rent, een kus van Edith Piaf, een café waar te veel gedronken wordt. Het is het rouge op de lippen van Irma. Zij is de "koningin op laarsjes" die de verteller drie dagen lang met een paraplu voor zich uit volgt opdat de gutsende regen haar niet zou treffen. Zes weken later trouwen ze, maar nooit nog zou hij anders naar haar kijken dan in die eerste dagen. De schim van Fernand neemt hij erbij. Fernand is de getrouwde patron van La Maison Bleue, met wie Irma een hartstochtelijke liefdesverhouding heeft gehad vooraleer ie met zijn vrouw en zoon naar Kongo is vertrokken. Sindsdien zijn "je t'aime woorden waarvoor Irma haar schouders ophaalt", want de kleine liefde blijkt niet te bestaan. La Maison Bleue is geenszins volmaakt. Peeters struikelt al eens over een woord en onder het decor staat geen kunstenaarshandtekening, maar dat stoort niet. Straffer nog, het hoort zo. De muziekfragmenten moeten elkaar schijnbaar lukraak opvolgen, terwijl Valckenaers en Van Roy erop geoefend hebben om elke plaat, sample en tune op de juiste tijd vrij te geven. Samen met Peeters laten ze de toeschouwer binnen in de intimiteit van hun zolderkamer, waar ze wat jammen, spelen, een plaatje draaien, een verhaal vertellen. De kleur, de geur en het geluid bulken van de nostalgie, maar het is er prettig toeven. We moeten niets, we missen niets, want buiten regent het. We krijgen anderhalf uur luie tijd. Wat ons betreft, is dat op zich al volmaakt genoeg.

WIE en wat: La Maison Bleue met Elvis Peeters, Gerrit Valckenaers en Koen Van Roy WAAR EN WANNEER: CC Strombeek, 15 januari. Tournee: Wagehuys Leuven 21/1, CC De Werft Geel 23/1, CC De Kern Wilrijk 30/1, De Biekorf Brugge 31/1. Verdere info: 03/235.04.90 (Thassos) ONS OORDEEL: Een perfect onvolmaakt literair concert.

Voorstelling over het Brussel van de late jaren vijftig. En De Grote Liefde

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234