Zaterdag 26/09/2020

Getuigenissen

‘Die auto in combinatie met de nummerplaat, dat schept een beeld hè’: de chauffeurs achter de gepersonaliseerde nummerplaten

Cédric Vanrafelghem, auto- en Star Wars-fanaat. ‘Mocht iedereen met een gepersonaliseerde nummerplaat rondrijden, dat zou toch de max zijn?’Beeld Thomas Sweertvaegher

In verdeelde tijden ging deze week Vanity Plates van start op VTM 2, een programma dat zich buigt over een van de beter bewaarde maatschappelijke mysteries: de gepersonaliseerde nummerplaat. Verguisd door de een, het ideale visitekaartje in rode blokletters voor de ander. ‘Als ik een fout maak in het verkeer, zié je ze denken: het is er weer zo een met een speciale nummerplaat.’

Sarah Wautier. ‘Die nummerplaat is elke keer weer een aanleiding om het over haar te hebben.'Beeld Thomas Sweertvaegher

Sarah Wautier (44), werkt in de evenementensector: ‘Ik wil dat mijn dochter nooit vergeten wordt’

Zes jaar geleden overleed Sarahs zesjarige dochtertje Julie aan een hersentumor. “Bij haar geboorte had ik net een nieuwe auto gekocht, en na haar dood kreeg ik het niet over mijn hart om die wagen weg te doen. Na al die jaren zaten er zoveel herinneringen aan vast; van alle ritten naar school, tot zelfs de ontelbare keren dat we er samen mee naar het ziekenhuis in Leuven zijn gereden. Het was echt onze auto. Om haar bij mij te houden, bleef ik maar kosten doen aan die wagen, tot ik er begin dit jaar zelfs het Antwerpse stadscentrum niet meer mee binnen mocht. Uit pure noodzaak heb ik me dan maar laten overtuigen om een nieuwe Hyundai te kopen.

“Mijn vorige wagen heb ik met pijn in het hart achtergelaten. Tot mijn moeder voorstelde om een gepersonaliseerde nummerplaat te kopen om Julie er op die manier toch een beetje bij te houden. Eerst probeerden we JULIE te strikken, maar die naam was natuurlijk al bezet. Zo zijn we op het idee gekomen om haar koosnaam op de nummerplaat te laten drukken en is het dan ONS JUL geworden, iets wat ik vroeger vaak tegen haar zei. Het is niet de meest opvallende gepersonaliseerde nummerplaat, maar ik weet waarvoor hij staat, net als de mensen die ons goed kennen. Zo is het toch weer een beetje onze auto.

“Die nummerplaat gaan afhalen, was eigenlijk best leuk. Ik denk natuurlijk constant aan Julie, maar die plaat maakt me toch elke keer weer gelukkig als ik in de wagen ga zitten. Als Julie er nog steeds zou zijn, zou geen haar op mijn hoofd eraan denken om zo’n nummerplaat te kopen, want ik vind het belachelijk veel geld. In de file begin ik soms te rekenen. Oké, denk ik dan: hier staat voor 5.000 euro aan nummerplaten bij elkaar. Maar ik vertel zo graag over ‘ons Jul’, en elke keer is die nummerplaat weer een aanleiding om het over haar te hebben.

“Ik krijg er ook heel regelmatig reacties op, vaak uit onverwachte hoek. Een tijd geleden hoorde ik op de parking van de supermarkt plots iemand ‘ons Jul’ zeggen. Toen ik me omdraaide, zag ik dat ze naar mijn nummerplaat stonden te kijken. ‘Hoe kom je daarop?’, vroegen die mensen. Ik heb hen toen verteld over mijn dochter, en meestal zie je dat mensen meteen spijt hebben dat ze die vraag hebben gesteld. Niemand wil graag een triest verhaal horen, maar ik ga er ook niet over liegen. Mensen voelen zich snel ongemakkelijk, hè; de dood van een kind blijft een immens taboe. Maar mij doet het ongelooflijk veel plezier om het over haar te hebben. Ik wil vooral dat ze nooit vergeten wordt.”

Byron Soulopoulos: ‘In de Tesla Club hebben we iemand die met ‘BE HAPPY’ rondrijdt, en iemand die ‘NO OIL’ koos.’ Beeld Thomas Sweertvaegher

Byron Soulopoulos (44), CEO van EngineerX: ‘Heel praktisch om mijn wagen tussen de andere Tesla’s terug te vinden’

“In 2011 startte ik de Tesla Owners Club Belgium op. Wat aanvankelijk begon als een clubje van een honderdtal Tesla-eigenaars, werd al snel een grote bende van 7.500 leden. We zijn daarmee de grootste Tesla-club ter wereld, na Noorwegen. Ik rijd rond met een gepersonaliseerde nummerplaat met mijn voornaam, die ik vooral koos uit praktische overwegingen. Tesla’s komen maar in vijf kleuren, en als we met al die Tesla-bestuurders samenkwamen, vond ik mijn eigen auto niet meer terug. (lacht) Op sommige evenementen zijn meer dan tweehonderd Tesla’s aanwezig: je auto daartussen terugvinden, doe het maar.

“Op 31 maart 2014 zijn de voorwaarden waaraan gepersonaliseerde nummerplaten moeten voldoen sterk versoepeld, en ik was ook een van de eersten die toen zo’n plaat lieten maken. Voordien kon je ook al een soort gepersonaliseerde plaat bestellen, maar die moest nog uit een heel afgelijnde structuur bestaan: vooraan een 9, en dan een combinatie van drie letters en drie cijfers.” Tegenwoordig is er meer mogelijk, en duiken online regelmatig foto’s op van de vernuftigste vondsten. De Vlaming blijkt een dichter te zijn: zo rijdt iemand rond met SEX-069 op zijn grill, en een tuinaannemer uit Wetteren liet COVID-19 vereeuwigen op zijn bumper. Hele Facebook-pagina’s hebben zich intussen toegelegd op het spotten van de meest originele nummerplaten: PINT, CHEEESE of TYGER: het kan allemaal.“Naar personal branding toe is het toch iets heel unieks, hè.

“In de Tesla Club zijn er mensen die de naam van hun bedrijf op de nummerplaat hebben staan, maar anderen gebruiken die ruimte ook om een statement te maken. We hebben iemand die met ‘BE HAPPY’ rondrijdt, en iemand die ‘NO OIL’ koos. Er zit zelfs een koppel in de club waarvan de man ‘HIS’ op zijn nummerplaat liet zetten, en zijn vrouw ‘HERS’.

Bij Byron werd het, ondanks alle exotische mogelijkheden, toch gewoon zijn naam. “Binnen de Tesla Owners Club is de naam Byron best bekend, omdat ik de voorzitter ben. Maar ik heb ook plannen om allemaal gepersonaliseerde nummerplaten aan de bedrijfswagens te hangen, met de bedrijfs­naam. De extra marketing is mooi meegenomen.

“Als ik op de baan andere mensen met een gepersonaliseerde nummerplaat passeer, wissel je toch een blik. Soms krijg ik zelfs berichtjes van kennissen die langs­rijden, dat ze me net hebben gezien. Met een gewone nummerplaat heb je zoiets nooit voor. In die zin offer je een stukje privacy op, maar daar maal ik niet om. Het is niet zo dat ik naar de hoeren ga en dat mensen mijn auto daar dan zouden zien staan. Daar moet ik me geen zorgen over maken.” (lacht)

Aaike Bosmans: ‘Een urne, dat staat daar maar op de schouw, maar zo’n nummerplaat neem je toch echt mee de baan op.'Beeld Thomas Sweertvaegher

Aaike Bosmans (34), tijdelijk werkonbekwaam: ‘Een eerbetoon aan mijn hondje Gucci’

“Enkele jaren geleden werd mijn puppy Gucci, een vijf maanden oude American Bully, doodgebeten. Ik was er kapot van. Vroeger deed ik regelmatig mee aan honden­shows, en de weinige wedstrijden waaraan Gucci meedeed, heeft ze allemaal gewonnen. Dat maakte haar dood net iets pijnlijker, omdat ze toch een beetje mijn kampioen was.

“Een half jaar na haar dood deed ons mama me deze nummerplaat cadeau om me te troosten, omdat ze ook zag dat het heel gevoelig bleef liggen. Die nummerplaat in handen nemen was erg emotioneel, ik heb een hele dag zitten huilen. Enerzijds van verdriet, maar ook van blijdschap, omdat ik het zo’n mooie manier vond om aan haar terug te denken. Een urne, dat staat daar maar op de schouw, maar zo’n nummerplaat neem je toch echt mee de baan op. Eigenlijk is deze hele auto een eerbetoon aan mijn hond: aan de binnenkant van de auto werd op de gordels ook het Gucci-logo gestikt, en op de motorkap staat het Gucci-embleem gedrukt.

“Ook mijn vrienden en familie vonden het een leuk idee om mijn hondje op die manier te herdenken. Al denken mensen die me niet kennen natuurlijk meteen dat ik met het mode­merk Gucci aan het pronken ben. (lacht) Die verwarring is er eigenlijk constant, waardoor ik de hele tijd de betekenis van mijn nummerplaat moet uitleggen. Maar dat vind ik niet erg. Mensen vragen me ook vaak waarvoor de x in mijn nummerplaat staat. Dat is gewoon het symbool voor een kusje, zoals je ook je berichten afsluit door er een x achter te zetten.

“Op straat valt het me op hoeveel mensen hun camera bovenhalen als ze me voorbij zien rijden, om mijn nummerplaat vast te leggen. Op de snelweg komen er soms ook mensen naast me rijden om te kijken wie er achter het stuur zit. Als mensen de link met het huisdier niet begrijpen, denken ze waarschijnlijk dat er iemand extravagant in de wagen zit. Zeker omdat ik dan ook nog eens geblindeerde ruiten heb. (lacht) Als ze me dan passeren, zie ik toch vaak dat ze een beetje teleurgesteld zijn.

“Als ik ooit een andere auto koop, zou ik deze nummerplaat gewoon meenemen. Ik heb deze auto nu een jaar, en ik heb de nummerplaat gewoon overgezet van mijn vorige wagen. Zelfs als ik nog twintig keer van auto verander, blijft deze nummerplaat met me meereizen.”

Jonathan Metdepenninghen: ‘Ik vraag me af waarom we destijds zoveel geld hebben uitgegeven aan een nutteloze plaat.’ Beeld Thomas Sweertvaegher

Jonathan Metdepenninghen (20), student sportjournalistiek aan Howest: ‘Je ziet de mensen denken: het is er weer zo een’

“Toen ik vijftien was, kocht mijn vader een blauwe Mini met witte strepen, omdat ik een enorme fan was van KAA Gent. Het idee was dat we met die auto telkens naar het stadion zouden rijden om naar de wedstrijden te gaan kijken. Om hem extra te branden, heeft hij er nog een gepersonaliseerde nummerplaat tegen geplakt waarop MDP staat, een afkorting van onze familienaam. (lacht)

“Natuurlijk is dat nu een beetje belachelijk, maar als kind vond ik het gewéldig om met die nummerplaat naar mijn eigen voetbalmatchen gebracht te worden. Je zag zoiets helemaal niet vaak, het was een stukje identiteit waarmee je op je bumper rondreed. Maar nu ik wat ouder ben, moet ik er ook zélf mee rondrijden, hè. Dat is toch wat anders. (lacht) Pas op: het is zeker niet zo dat ik me schaam voor die nummerplaat, maar er hangt wel een disclaimer aan vast.

“Mijn vader kocht die Mini met de bedoeling om er al zijn kinderen in te leren autorijden, in die zin zou het een beetje een doorgeefauto worden. Voor de nummerplaat heeft hij destijds 1.000 euro betaald. Nadien kostte zoiets een tijdje 2.000 euro, maar dat zou hij er sowieso niet aan gegeven hebben.

“Als ik in de achteruitkijkspiegel kijk wanneer ik voor een rood licht sta, zie ik de mensen af en toe wel kijken, ja. Mijn auto ziet er sowieso al wat komiek uit, met die witte strepen. En als ik iets fout doe in het verkeer, zie je de mensen denken: het is er weer zo een met een speciale nummerplaat. (lacht) Mocht ik me zorgen maken over mijn rijkunsten, zou het allemaal veel pijnlijker zijn, denk ik.”

Let je als eigenaar van een gepersonaliseerde nummerplaat ook meer op de andere ludieke vondsten die in rode blokletters op de straat passeren? Is er, met andere woorden, een samenhorigheidsgevoel tussen hen? “Dat kan eigenlijk wel zo zijn. (lacht) Het is niet zo dat we onze hand opsteken wanneer we elkaar kruisen, maar je zit toch allemaal in hetzelfde schuitje.

“Als ik iemand anders met een gepersonaliseerde nummerplaat zie rondrijden, betrap ik mezelf toch af en toe op de gedachte: ‘Jij hebt veel geld over voor een plakkaatje met een paar letters op.’ Wij zijn thuis totaal niet superrijk of zo, dus ik vraag me wel af waarom we destijds zoveel geld hebben uitgegeven aan een nutteloze nummerplaat. Ik denk dat het vooral een heel impulsieve keuze is geweest, die ons niet veel meer heeft opgeleverd dan wat blikken en inside jokes.”

Mady Willems: ‘Die plaat is een echte blikvanger, en voordeliger dan het logo van de zaak op je wagen laten zetten.'Beeld Thomas Sweertvaegher

Mady Willems (41), medezaakvoerder van KVL Dakwerken: ‘Mensen die met de naam van hun hond rondrijden, leuk toch?’

Mady Willems runt samen met haar man Kris het Kempense dakwerkbedrijf KVL Dakwerken, en rijdt rond met KVLDAK-1 op de bumper. “Deze nummerplaat is voor ons echt bedoeld als een rondrijdend reclamepaneel. Eerst overwogen we nog om onze auto te laten bedrukken met het logo van onze zaak, maar zo’n nummerplaat vonden we toch origineler. Het is ook nog eens voordeliger: reclame op je auto laten zetten kost al snel drie keer zo veel als een gepersonaliseerde nummerplaat.

“Die plaat is een echte blikvanger, dat merk je wanneer je ermee rondrijdt. Ooit kregen we eens een berichtje op Instagram van een architect die op de weg achter ons had gereden, en die onze nummerplaat zo leuk vond. Een sticker op een auto zijn mensen veel meer gewend, hé. Die nummerplaten zijn in vergelijking toch nog best nieuw.”

Willems is ervan overtuigd dat de nummerplaat ook effectief helpt om hun klantenbestand aan te dikken. “Als je op sociale media naar de statistieken kijkt, merk ik toch dat er veel op onze naam wordt gezocht. Ik heb het gevoel dat die nummerplaat daar iets mee te maken heeft. Als je KVLDAK googelt, kom je snel bij ons terecht.”

Willems is bovendien niet de enige ondernemer die in de nummerplaat toch vooral marketingmogelijkheden ziet. Zo rijdt in Ardooie de uitbater van rendez-voushotel De Wachtzaal rond met W-8-ZAAL op de nummerplaat. En een psychiater uit Beernem doopte zijn auto GOD, verwijzend naar een door hem bedachte therapievorm die mensen moet aansporen om meer in zichzelf te geloven.

“De kostprijs heeft ons helemaal niet tegengehouden. Duizend euro hebben we ervoor betaald, maar als je ziet hoeveel ze vragen voor wat reclame in een boekje, vonden we dit echt wel te verantwoorden. Als bedrijf kan je die kosten bovendien gewoon inbrengen, hé. Enkele jaren geleden zei ondernemer Willy Naessens in The Sky is the Limit dat je als ondernemer vooral moet opvallen. Die opmerking is ons altijd bijgebleven. Dat hoeft niet altijd in de vorm van een groot spandoek te zijn, het kan ook subtieler. In de vorm van een nummerplaat, bijvoorbeeld.

“Onze vrienden waren in het begin minder enthousiast. Toen we hen vertelden dat we met een gepersonaliseerde nummerplaat zouden rondrijden, dachten ze eerst dat we een grap maakten. (lacht) ‘Dat méén je niet?’, zeiden ze. Maar nu die plaat op die auto hangt, vinden ze het wel leuk. Je ziet dus wel dat sommige mensen hun mening over het fenomeen herzien.

Cédric Vanrafelghem: 'Mijn auto is een van de belangrijkste drijfveren in mijn leven.'Beeld Thomas Sweertvaegher

Cédric Vanrafelghem (33), IT-specialist: ‘Naast auto’s is Star Wars mijn grote passie’

“Ik heb eigenlijk drie gepersonaliseerde nummerplaten”, grinnikt IT-specialist Cédric Vanrafelghem. “De basis van mijn liefde voor auto’s ligt in het tuningmilieu, waarin ik heel actief was. Ik ging daar ver in: er was geen vijs origineel aan de auto’s waarin ik rondreed. Maar toen ik mijn droom­auto kocht, een Ford Mustang Shelby, wilde ik het minder extreem aanpakken. Ik heb er enkel mooie velgen onder gestoken, en er een gepersonaliseerde plaat tegen gehangen waarop DRTH VDR staat.

“Naast auto’s is Star Wars mijn grote passie. Ik vond het belangrijk dat andere mensen zouden glimlachen als ze me met die plaat zagen rond­rijden. Zo van: ‘Darth Vader, ha! Dat is goed gevonden!’ Vorige maand heb ik nog een pick-up gekocht waarop nu de nummerplaat SKY WLKR hangt. (lacht) Mijn zoon Sky vindt dat geweldig: hij ziet het op die manier een beetje als zíjn auto. (lacht)

“Ik denk telkens goed na over welke nummerplaat ik wil laten maken. Zo was SITHLORD even een kanshebber, maar daarvoor moet je toch al een echte Star Wars-kenner zijn. Ook over R2-D2 heb ik getwijfeld, maar die bleek al bezet. Meestal begin ik met een honderdtal opties. Veel daarvan zijn gebaseerd op Star Wars, maar er zitten ook andere tussen, hoor. Iedere dag doorstreep je er een paar, tot je uitkomt bij de winnende plaat. Met dat hele proces ben ik al snel een maand bezig.

“Mijn auto is een van de belangrijkste drijfveren in mijn leven. Elke maand moet ik 10 procent van mijn loon opzijzetten om de autotaks te kunnen betalen. Maar voor mij is het dat waard.”

Cédric krijgt veel reacties op zijn nummerplaat. “Soms wijzen mensen echt naar de plaat en steken ze hun duim op. Ooit stopte iemand naast me aan een rood licht en zei: ‘Je hebt je masker niet op!’ (lacht) Ze zien die nummerplaat en verwachten dat Darth Vader ook echt achter het stuur zit. Al die blikken vind ik eigenlijk best leuk.

“Maar het is niet altijd positief hoor: onlangs zag een wat oudere man me op de parking van de supermarkt rijden, ik reed nog geen 20 kilometer per uur, en hij begon al meteen te gebaren dat ik een halve zot was. Die auto in combinatie met de nummerplaat, dat schept een beeld hè. Ik heb toen m’n raam naar beneden gedraaid en gezegd dat hij zich met z’n eigen zaken moest bemoeien.” (lacht)

“Mocht iedereen met een gepersonaliseerde plaat rondrijden, dat zou toch de max zijn? In België moet zoiets natuurlijk weer veel geld kosten, terwijl je in Amerika al een gepersonaliseerde nummerplaat voor 30 euro in huis haalt. Daar kan je zelfs de kleur van die plaat kiezen.”

Vanity Plates, elke donderdag om 20.35 uur op VTM 2

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234