Vrijdag 12/08/2022

Dichter bij een bevrijding

Apparaten op de drempel van de 21ste eeuw

Huishoudapparaten: je zou zo stilletjesaan beginnen denken dat we de beste, sterkste en mooiste nu al wel gehad hebben. En toch lijkt de 'R&D'-afdeling van zo'n huishoudtoestellenbedrijf nog steeds niet uitgeput. Nieuwe inspiratiebronnen worden aangeboord en de accenten worden even verlegd. Hoe zien onze huishoudapparaten er anno 2000 uit?

Farida O'Seery

e besteden dezer dagen heel veel aandacht aan veiligheid", zegt Alberik Hubin, de marketing manager van de groep Moulinex (van Krups en Moulinex), "en hier en daar duiken aan sommige apparaten ook al onderdelen op die te maken hebben met de zorg voor het milieu. Als je het hebt over elektronische huishoudtoestellen, dan denk je natuurlijk meteen ook aan het zuinig omgaan met energie. Die wijzigingen zul je bijvoorbeeld merken aan de sterk veranderde microgolfovens: ze zullen veel minder energie nodig hebben dan vroeger om toch hetzelfde - of een beter - resultaat te bereiken."

Gek genoeg werken de productontwikkelaars binnen het bedrijf daarvoor nog niet samen met energiemaatschappijen. "Nee, dat vinden we niet nodig, want we vertrekken van onze eigen ervaring: de laatste jaren heeft men kunnen merken dat huishoudtoestellen altijd krachtiger werden; het motto leek te zijn 'meer is beter'. Dat is niet zo, en de zorg om verstandig energiegebruik noopt ons ertoe om dat verbruik in de toekomst zoveel mogelijk naar beneden te halen. Daar spitsen onze ontwikkelingsafdelingen zich nu op toe. We concentreren ons op het in huis halen van de knowhow die we nodig hebben om huishoudtoestellen te optimaliseren, terwijl het product toch een aanwinst blijft en het leven van elke dag helpt vereenvoudigen en terwijl het toch meer voldoening schenkt." Een voorbeeld: Bernard Thumas, de algemene directeur van Moulinex Benelux, werkte voordien jarenlang bij Douwe Egberts. Hij was altijd gefascineerd door de koffieproevers die kleine koffiekannetjes zonder filter gebruiken. Daarin wordt het hete water met volle kracht op de koffie gegoten om onmiddellijk aroma's te laten vrijkomen. Vandaag zit dat procédé verwerkt in het nieuwe gamma koffiezetapparaten van Krups; het heet 'Aromacontrol' en het is geïnspireerd op de werkwijze van de koffieproevers. "Naar een dergelijke research willen we onze aandacht laten uitgaan", zegt Alberik Hubin. De vormgeving lijkt in deze tijden pas een tweede plaats te krijgen.

De nieuwigheden op een rijtje: koffiezetapparaten met timers, grote waterreservoirs en hoog ontwikkelde filters: antichloor, antinitraat en antikalk. Dit zijn blijkbaar de drie elementen die een lekkere en gezonde koffiesmaak in de weg staan. De antikalkfunctie zorgt daarbij voor een langere levensduur voor het toestel. Waar vorm eraan te pas komt, is dit veeleer functioneel. Zo kreeg de koffiekan van de collectie 'Crystalis' (Moulinex) een bestudeerde vorm waardoor de kan afgesloten blijft, om de warmte en vooral dat kostbare aroma te bewaren. Krups heeft wereldwijd markleiderschap op het gebied van espressokoffie, en stelt zich dus niet (alleen) tevreden met het op de markt brengen van een 'eenvoudig' koffiezetapparaat. Hier ligt het accent op volautomatische espressoapparaten (de 'Nespresso'): één enkele druk op de knop volstaat om een kopje koffie te brouwen. Bij zo'n volautomatische koffiemachine hoort een volledige doos voorgedoseerde porties espressokoffie of maalsystemen die de juiste hoeveelheid koffie vers malen. Verdere innovaties in de keuken zitten in de keukenrobotten. "De nadruk bij deze toestellen ligt op veiligheid en functionaliteit", zegt Alberik Hubin. "Eén van de voorzieningen eraan is dat het toestel maar functioneert als alle onderdelen juist aan elkaar gekoppeld worden. Zo niet, slaat het toestel automatisch af. Handige overzichtstabellen op het apparaat duiden aan welke snelheid noodzakelijk is voor welk type bereiding. Voor elk accessoire onderling wordt dat apart bepaald. Huishoudtoestellen lijken ook steeds vaker in twee uitgesproken versies te bestaan: inox of roestvrij staal en kunststof. Aan felle kleuren lijkt minder aandacht besteed te worden. "Natuurlijke tinten lijken steeds meer de overhand te nemen", zegt Alberik Hubin. Voor sommigen is strijken niets meer dan een zwaar, vervelend karwei, voor anderen is strijken een plezier. In de toekomst zal deze laatste groep zich naar hartenlust kunnen informeren over en specialiseren in het testen van stoomopbrengsten per minuut, microscopische zoolprofileringen, thermosensorenfuncties en veiligheid dankzij antislipsteunringen die rond de voet van het strijkijzer gemaakt werden. Een strijkijzer, vooral dan de stoomvariant, neemt steeds meer de talenten over van een industrieel strijkijzer. "Krasvaste zolen, een stoomopbrengst tussen de 35 gram per minuut en de 80 gram per minuut, en verticale stoomfuncties helpen de gebruiker zo door een berg wasgoed heen", verzekert Alberik Hubin "Wat veiligheid betreft, is de nieuwste generatie huishoudtoestellen werkelijk subliem, en dat komt vooral door de vooruitgang op het gebied van de technologie in zo'n toestel. Je hebt al wel horen praten over intelligente toestellen die, zonder dat de gebruiker iets hoeft te doen, zelf reageren op een aantal situaties. Bijvoorbeeld zichzelf uitschakelen, of warmte doen afnemen, of net controleren wanneer iets warm genoeg is. Nieuw aan een stoomstrijkijzer is nu dat het niet alleen meer meldt wanneer het opgewarmd is, maar ook wanneer het voldoende afgekoeld is om een kledingstuk op een lagere temperatuur te strijken. Leuk is ook de veiligheidsfunctie: wanneer bijvoorbeeld de stoomstrijkijzers van de V-serie (van Krups) zowel in verticale als in horizontale toestand respectievelijk tien minuten of tien seconden alleen gelaten worden, schakelen ze zichzelf automatisch uit. Met kinderen in de buurt is dat een hele geruststelling. Een beetje geavanceerd strijkijzer wordt nu ook verkocht met een bijgeleverde tas van vulkaniserende stof, waarin een strijkijzer nog in warme toestand kan worden opgeborgen." Sommige dan wel erg geavanceerde modellen bezitten zelfs een reservoir dat gevuld kan worden met een strijkmiddelenconcentraat; de extra spuitbus kan dus in de supermarktrekken blijven staan. De huisstofmijt is de inspiratiebron nummer één voor veranderingen aan stofzuigers. "Meer bepaald de uitwerpselen van dit diertje, dat zijn de grote boosdoeners voor wie lijdt aan astma en allergieën", zegt Alberik Hubin. "Het dier meet slechts 0,3 micron en de uitwerpselen zijn nog veel kleiner. Daarom ontsnapte dat vuil aan bijna alle filtersystemen. Moulinex heeft nu een filtersysteem op de markt, 'Puriclean', dat deeltjes tot 0,15 micron kan filteren." Dit filtersysteem heeft maar liefst negen (!) filterniveaus die (hopelijk) alles van die afmetingen tegenhouden. "Het filtersysteem blijft hermetisch gesloten, zodat de stoffige lucht het toestel pas weer verlaat wanneer het helemaal gezuiverd is", verzekert Hubin. De stofzakken krijgen een antibacteriële functie, zodat voorkomen wordt dat de huisstofmijt zich ook daarin vermenigvuldigt. Nieuw aan de aanpak van de verkoop van al deze huishoudtoestellen is de aanpak van de catalogus: daarin wordt niet meer ingedeeld in productgroepen, maar men spreekt over 'tafelplezier' wanneer het gaat over koken, voedselbereiding en ontbijt. Andere thema's zijn 'huiscomfort', wanneer het over stofzuigen gaat, en 'persoonlijke zorg' als men strijken bedoelt.

De keuze voor de ambassadrice van de merken Krups en Moulinex valt ook op: dat is Cindy Crawford. "Sinds ze moeder geworden is, is ze voor huishoudmerken alleszins een zeer goede vertegenwoordigster", legt Alberik Hubin uit. "Ze heeft nu niet enkel een imago dat geassocieerd wordt met kwaliteiten zoals schoonheid, finesse en perfectie, maar ze kan nu ook voor een veeleisende huisvrouw en moeder doorgaan. Met Cindy Crawford willen we de huishoudtoestellen meteen ook een geëmancipeerde uitstraling geven: de vrouw die bevrijd wordt van de huishoudelijke taken." Waarom zijn er dan nog geen toestellen ontwikkeld die die taken helemaal verhelpen?

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234