Woensdag 19/01/2022

Diane von Furstenberg

Deze avond vindt in New York het prestigieuze prijzengala van de Council of Fashion Designers of America (CFDA) plaats. Voor het eerst in de geschiedenis mag een ontwerper van Belgische origine er de lifetime achievement award ontvangen. Haar naam? Diane von Fürstenberg. Haar verdienste? Een eenvoudige wikkeljurk opwaarderen tot een mode-icoon.

Edelvrouw van wikkeljurk vindt haar draai weer

Brussel

Van onze medewerkster

Cathérine Ongenae

Vorige week was von Furstenberg op bezoek in België. Zowel in Brussel als in Antwerpen werd ze hartelijk onthaald. Met Linda Van Waesberghe van Modo Bruxellae ging ze shoppen in de Antoine Dansaertstraat (bij Annemie Verbeke kocht ze daar een groen plissé schortjurkje voor haar 34-jarige dochter). In het Antwerpse Modemuseum bezocht ze de expo Beyond Desire. En en passant beloofde ze een van haar jurken aan het museum te schenken. Tussendoor ging ze op stap met haar familie en vriendinnen en gaf ze bij BOZAR een lezing voor de vereniging van bedrijfsleidsters VVB-FCEB. Daar praatte ze met vuur over haar indrukwekkende carrière.

Von Furstenberg is het soort vrouw dat een ruimte vult met haar uitstraling. Rank, exotisch, elegant, flamboyant. Een knappe verschijning, vrouwelijk ook, maar zeker niet zacht. De manier waarop ze loopt, met kaarsrechte rug, verraadt een sterk karakter. Dat moet ook wel, met een levensverhaal als het hare.

Achtenvijftig jaar geleden wordt Diane Simone Michelle Halfin geboren in Brussel. Ze loopt school in Groot-Brittannië en Zwitserland, waar ze verliefd wordt op haar prins, de Pruisische Egon von Furstenberg. "In andere sprookjes is dat het einde van het verhaal", zo vertelt ze, "bij mij was het pas het begin." Ze huwen snel, want Diane is zwanger van Tatiana, hun eerste kind, en ze verhuizen naar New York. De vrijgevochten prinses wil financieel onafhankelijk zijn. Meer nog, ze droomt van een carrière als zakenvrouw. Met een Italiaanse vriend die drie fabrieken heeft, maakt ze enkele prototypes van eenvoudige wikkeljurken met prints. Via de zakenrelaties van haar echtgenoot, die ook een zwak heeft voor mode en als aankoper bij designerwarenhuis Macy's werkt, ontmoet ze Diana Vreeland, toen hoofdredactrice van Vogue. Die is zo in de wolken van the wrap, dat ze meteen haar hulp offreert om Dianes naam te maken. Drie weken later stalt von Furstenberg tijdens de modeweek in New York in een hotelkamer haar jurken uit. De klanten vinden hun weg naar de geïmproviseerde showroom, de jurken verkopen als zoete broodjes.

In 1972 loopt de kledinglijn, maar von Furstenberg is net voor de tweede keer moeder geworden en durft het niet aan haar zaak uit te bouwen. Liever zou ze een veilige stek vinden onder de vleugels van een holding, maar geen enkel bedrijf is geïnteresseerd. Ze hakt de knoop door, huurt een showroom en neemt een verkoper in dienst. Eigenzinnig als ze is, verzamelt ze geld op haar eigen manier: "Voor de waarborg van mijn showroom bracht ik mijn diamanten verlovingsring naar een pandjeshuis. En ik poseerde voor mijn eigen advertenties." "Feel like a woman, wear a dress" is haar slogan. Het werkt. Vier jaar later verlaten wekelijks 25.000 exemplaren haar magazijn. De magische wikkeljurk brengt haar op de cover van Newsweek en de voorpagina van The Wall Street Journal. De vrouw met de beste verkoopcijfers sinds Coco Chanel is dan pas 29.

Maar dan loopt haar huwelijk op de klippen, en de hype van wikkeljurken waait over. Haar naam blijft echter klinken, en die verkoopt ze duur voor licenties. Ze belandt in de toptien van de belangrijkste zakenvrouwen van Amerika. Ironisch genoeg is ze op dat moment alle controle over haar naam kwijt. Als op de koop toe de ondernemingen stuk voor stuk falen door de overmediatisering van de naam von Furstenberg, trekt de koningin van de wikkeljurk zich terug uit de modewereld.

Er volgen rustige jaren, waarin Diane naar Parijs verhuist met een nieuwe minnaar (eentje in een lange reeks). Ze koopt haar eigen naam terug, reist, schrijft, en wijdt zich aan haar gezin. Tot Frankrijk - of is het de man? - haar gaan vervelen en ze opnieuw richting Amerika trekt. Al valt de terugkeer zwaar. Ze vreest dat haar naam nog steeds vergiftigd is, wat haar zelfvertrouwen geen goed doet. Maar dan gaat ze aan de slag bij een shoppingzender. In amper drie minuten tijd verkoopt ze 600 zijden dassen. Ze voelt zich opnieuw aanvaard. Met een grootwarenhuis spreekt ze af dat ze de exclusieve ontwerpster van het huismerk wordt. Maar het warenhuis trekt zich op het allerlaatste moment terug. Von Furstenberg heeft de tijd niet om te treuren, want welke deus ex machina wacht haar op? Haar wikkeljurk, de originele uit de jaren zeventig, heeft een cultstatus bereikt bij een publiek van kokette vrouwen. In tweedehandsboetieks wordt, zelfs door haar eigen dochter, fanatiek op originele Diane von Furstenbergs gejaagd.

Dus besluit Diane von Furstenberg van voor af aan te beginnen, en herlanceert ze in 1997, 25 jaar na de eerste keer, de bewuste wikkeljurk. En met succes. Vandaag is het bedrijf Diane von Furstenberg een bloeiende onderneming met een volwaardige prêt-à-portercollectie, een cosmetica-afdeling, verschillende eigen boetieks en een juwelenlijn die ze ontwikkelt met edelsteenspecialist H. Stern. Uitgeverij Assouline nam haar op in de boekenreeks Mémoire de la mode. Deze nacht, meer dan 30 jaar na haar eerste wikkeljurk, wordt Diane von Furstenberg officieel opgenomen in de lijst van legendarische designers. De CFDA gaf de award eerder ook al aan Karl Lagerfeld, Calvin Klein, Yves Saint Laurent en Giorgio Armani. Geen slecht gezelschap.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234