Dinsdag 28/06/2022

Diamantroof wellicht 'inside job'

De overvallers van het waardentransport op de luchthaven van Zaventem moeten dinsdagavond hulp hebben gekregen van personen werkzaam op het vliegveld. Sporen van grof geweld waarmee de gangsters zich toegang zouden hebben verschaft tot het tarmac, werden volgens de Brussels International Airport Company (BIAC), verantwoordelijk voor de veiligheid, nergens gevonden. De medeplichtigen kunnen theoretisch gezien enkel medewerkers zijn van vier firma's.

Brussel

Eigen berichtgeving

Caspar Naber en Geert Sciot

De overval vond dinsdag plaats omstreeks 20.05 uur. Volgens Frans Machtelinckx, woordvoerder van de BIAC, was het waardentransport van Brinks-Ziegler juist aangekomen bij een toestel van Lufthansa dat klaar stond om naar Frankfurt te vertrekken. "Zoals gebruikelijk wachtten ze op de 'afhandelaars' die de lading zouden overbrengen naar het Lufthansa-vliegtuig." Even later arriveerde een witte bestelwagen. Uit de wagen sprongen niet de lossers maar de overvallers. Ze bedreigden de aanwezigen met machinepistolen en gingen ervandoor met vijf van de zeven kisten waarin diamanten zaten. Enkele werknemers werden tijdens de overval gedwongen op de luchthaventarmac te liggen. De commandant van het Lufthansa-toestel kon de overval gadeslaan vanuit de cockpit en is één van de kroongetuigen. Het voertuig waarmee de overval werd gepleegd was voorzien van valse nummerplaten. De bestelwagen werd uitgebrand teruggevonden bij het domein 'Drie fonteinen' in Vilvoorde. De overvallers konden dus meteen nadat ze hun slag sloegen ongehinderd het luchthaventerrein verlaten.

Van de daders en de buit, bestaande uit een grote partij diamanten met een onbekende waarde, ontbreekt elk spoor. Twee veiligheidschecks door BIAC wezen uit dat nergens gaten in de omheining werden geknipt of poorten werden geramd. Volgens Machtelinckx kon de bestuurder enkel op het tarmac geraken met een badge. "Die wordt elektronisch gestuurd en is identificeerbaar via kleurencodes. Ze geven enkel toegang tot een bepaald gedeelte van de luchthaven. Wie probeert binnen te geraken in een ander gedeelte blijft voor een dichte deur staan. De poging wordt geregistreerd in de centrale computer."

Het is al de derde keer in vijf jaar tijd dat overvallers erin slagen om probleemloos het luchthavendomein te betreden. Enkele jaren geleden werd een waardevolle lading uit een Swissair-toestel gestolen, vorig jaar werd een Virgin-machine overvallen. De kritiek dat de badges te gemakkelijk en te vlug worden afgegeven, verwijst Machtelinckx naar het rijk der fabelen. "Elke aanvrager wordt gescreend door de veiligheidsdiensten van de Belgische staat." Dat die screening grondig gebeurt, bewijst volgens hem het grote aantal negatieve adviezen dat de BIAC de laatste tijd ontvangt. Niettemin bekijkt de BIAC welke maatregelen er getroffen kunnen worden om het risico op overvallen nog verder te verkleinen. "We gaan in ieder geval geen paniekvoetbal spelen. Er zijn al stemmen opgegaan om waardentransporten per vliegtuig te verbieden. Makkelijker gezegd dan gedaan." Machtelinckx denkt eerder aan het omgooien van de laad- en losschema's zodat niet steeds dezelfde ploegen werken op hetzelfde vliegtuig.

Uit welke hoek de overvallers hulp hebben gekregen, moet blijken. Slechts een beperkte groep mensen was volgens Machtelinckx op de hoogte van het transport. "De transporteurs van Brinks-Ziegler, de piloten van Lufthansa, de rijkswacht op de luchthaven en de lossers." Die laatsten waren, net als bij de overval in februari vorig jaar op een waardentransport op weg naar een Virgin-toestel, mensen van Sabena. "Dat is niet uitzonderlijk", zegt Sabena-woordvoerder Wilfried Remans. "Sabena is nu eenmaal de grootste afhandelaar van vliegtuigen in Zaventem. Onze vier werknemers zijn zwaar geschokt door het hele gebeuren. We geven hen psychologische bijstand." Bij de overval van het Virgin-vliegtuig bleek destijds een Sabena-werknemer betrokken te zijn. De daders van deze overval werden uitgerekend vorige week veroordeeld tot effectieve gevangenisstraffen die oplopen tot 10 jaar.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234