Donderdag 20/02/2020

Economie

Diamantprijs floreert, koperprijs crasht: wereldeconomie heeft kuren

Beeld ANP

Terwijl de diamantprijs floreert, crasht de koperprijs. Gelukkig is er nog de Baltic Dry Index als houvast. De BDI is misschien wel dé graadmeter voor de wereldeconomie. En die oogt fraai. Met dank aan de lange hete zomer en dat mag je letterlijk nemen.

Wie de gezondheid van de wereldeconomie wil kennen gaat te rade bij Dr. Copper. De bijnaam van het metaal is niet voor niets gekozen. Koper is een bijzonder accurate graadmeter voor de economie. Aangezien het metaal in gigantisch veel producten wordt verwerkt, kijken analisten graag en gretig naar de evolutie van de koperprijs. En dan is het even schrikken.

Begin deze week werd op de internationale markten voor koper 6.192 dollar per ton betaald. Daarmee is de koperprijs nagenoeg tot zijn laagste niveau van dit jaar teruggevallen. Koper is een belangrijk basismateriaal in de industriële productie. Logischerwijs reageert deze mee op de ijzersterke wet van vraag en aanbod. Wanneer de economie groeit, zijn veel basismaterialen nodig, en stijgt de prijs ervan. Lagere prijzen suggereren anderzijds een economie in moeilijkheden.

Dit jaar ging de prijs van koper er met zowat 5 procent op achteruit. Als de wereldeconomie een patiënt is, en Dr. Copper is in een negatieve bui, dan schort er iets met de gezondheid van de patiënt. Een decennium geleden voorspelde de lage koperprijs ook al de wereldwijde economische crisis die eraan kwam.

Olie en edelmetalen

In weerwil van de dalende koperprijs staat dan weer een forse stijging van de olieprijs, een andere belangrijke industriële indicator. Olie maakte dit jaar al een klim van zowat 19 procent. Maar olie is veel meer een speculatieve grondstof, die mee bepaald wordt door geopolitieke spanningen en afhankelijk is van beleidsafspraken rond productie. Als indicatie voor de prestatie van de wereldeconomie minder geschikt, al zijn de prijsfluctuaties van olie wel belangrijk voor de industriële productie natuurlijk.

Edele metalen zijn andere bronnen waar analisten een blik op werpen om de gezondheid van de economie op af te lezen. Goud is een standaard voor beleggers, die in tijden van hevige schommelingen op de aandelenmarkten vluchten richting goud. De goudprijs lijkt de jongste jaren echter nauwelijks nog te reageren op alle economische en politieke ontwikkelingen. De prijs van een kilo goud schommelt al sinds de zomer van vorig jaar rond de 35.000 euro per kilo. Stabiel, maar als indicator dus weinig zeggend.

Diamant is dan weer een stuk meer crisisbestendig, en zegt op die manier meer over de gemoedstoestand van de consumenten. En blijkbaar is die consument in opperste stemming, want de Diamond Index staat met 126,54 punt op zijn hoogste punt sinds twee jaar. De index houdt rekening met de voorraden en de handelsvorderingen van diamantbedrijven. Op die manier ook weer een gezondheidscheck van de patiënt.

Baltic Dry Index 

Maar voor het echte werk kijken analisten naar slechts één grafiek. En dat is de Baltic Dry Index (BDI). De BDI geeft de scheepstarieven die worden betaald om grondstoffen te vervoeren over de 25 drukst bevaren scheepvaartroutes. Ertsen, kolen, metalen, granen, noem maar op: 90 procent van de wereldhandel wordt via schepen vervoerd. Goed voor 12 miljard ton goederen. Hoe duurder de grondstoffen, denk aan vraag en aanbod, hoe hoger de vervoerskosten.

Welnu, de BDI noteert op 1.666 punten, zijn hoogste punt in ruim acht maanden. Hij is overigens aan een stevige klim bezig, ondanks de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. Analisten verwachtten dat de stroom van de maritieme handel zou vertragen. Daar is vooralsnog niks van te merken.

Volgens de analisten van het Londense economische onderzoekskantoor Capital Economics is de huidige prijssprong te wijten aan een grote vraag naar steenkool vanuit China. De Chinese vraag naar steenkool komt door een hoog elektriciteitsverbruik vanwege een bijzonder hete zomer, waardoor het gebruik van airconditioning toeneemt. Een bulkschip dat zowat 60.000 ton transporteert kost gemiddeld 10.800 dollar per dag, de hoogste prijs sinds 2011. Voor volgend jaar wordt een prijs ingeschat van 12.000 dollar. Een zomer die blijft duren dus?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234