Woensdag 16/06/2021

AchtergrondBedrijfswagens

Deze week wordt bepalend voor de toekomst van de bedrijfswagen: wat ligt er precies op tafel?

null Beeld BELGAIMAGE
Beeld BELGAIMAGE

De federale regering wil deze week knopen doorhakken over de vergroening van de bedrijfswagens. Maar de socialisten en de groenen hebben nog vragen bij de kostprijs en denken bovendien niet dat de files korter zullen worden.

Vanaf 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens elektrisch zijn, daarover zijn de Vivaldi-partijen het eens. Over de praktische uitwerking wordt nog druk gediscussieerd. Vanavond komen de topministers opnieuw samen, en premier Alexander De Croo (Open Vld) zou graag landen met het dossier.

Het fiscale voordeel voor brandstofwagens wordt vanaf 2023 afgebouwd, zo bleek uit de plannen van financiënminister Vincent Van Peteghem (CD&V). Volledig elektrische auto’s zouden voor 100 procent aftrekbaar blijven voor de werkgever.

De politieke discussie gaat in de eerste plaats over de kostprijs van de hervorming, die tot enkele honderden miljoenen euro zou kunnen oplopen. Want hoe meer mensen elektrisch rijden, hoe minder accijnzen op brandstof de overheid binnenkrijgt. Ook lopen de inkomsten van de vennootschapsbelasting terug, omdat het fiscale voordeel op elektrische wagens groter is dan dat voor bedrijfswagens op brandstof nu.

Groenen en socialisten vragen daarom elders compensaties, maar komen tegenover de liberalen en CD&V te staan. Volgens hen is de operatie budgetneutraal. Ze wijzen erop dat de accijnzen de komende jaren sowieso teruglopen omdat veel meer mensen elektrisch zullen rijden. En wat er fiscaal minder binnenkomt via de elektrische wagens, komt er extra binnen door hogere sociale bijdragen op brandstofwagens. Van Peteghem liet nieuwe berekeningen uitvoeren, al blijft het moeilijk prognoses te maken in een automarkt die volop aan het evolueren is.

Een tweede angel: in Van Peteghems voorstel wordt de bedrijfswagen de facto aantrekkelijker, net vanwege het grotere fiscale voordeel. Zowel groenen als socialisten zijn ervoor beducht om net meer mensen in de auto te duwen, waardoor het fileprobleem niet opgelost geraakt. Bij CD&V en Open Vld willen ze de discussie vooral “zuiver houden” en focussen op de vergroening van de auto’s. De bedrijfswagens als alternatieve verloning aanpakken moet passen binnen een bredere fiscale hervorming.

Twee weken geleden kwam er een eerste compromisvoorstel op tafel, zonder succes. Daarin zou de fiscale aftrek ook voor elektrische auto’s stelselmatig worden afgebouwd van 100 naar 70 procent tegen 2029. Op die manier zouden de werkgevers de extra kosten wel voelen en wordt de schatkist gespijsd. De liberalen zijn minder te vinden zijn voor deze piste. De vraag ook hoever je kan vooruitblikken. Het idee zou zijn om tegen 2023 een eerste evaluatie te houden over de mogelijke impact op de inkomsten en dan verder te monitoren. De linkse regeringspartijen willen echter nu al sluitende afspraken op langere termijn, de liberalen willen nog afwachten.

Kleinere wagen

Vooralsnog is het de bedoeling om de werknemers zelf te sparen, door niet te raken aan de ‘voordelen alle aard’. Simpel gesteld: voor wie een bedrijfswagen heeft zal er weinig veranderen. Omdat momenteel de catalogusprijzen voor elektrische auto’s een stuk hoger liggen, zal hij mogelijk wel een kleinere auto en/of met minder opties moeten kiezen. Open Vld vraagt van zijn kant dat er ook rekening gehouden wordt met de zelfstandige, die niet plots enorm belast mag worden op het gebruik van zijn bestelwagen.

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Een landing voor vanavond is onzeker, maar ook Van Peteghem wil snel beslissen. Om aan de 5,9 miljard euro aan Europese relancesteun te geraken, moest ons land een aantal hervormingen indienen. Die van het groenere wagenpark is voorlopig de enige die concreet gerealiseerd zou worden. Bovendien wil de minister zowel de leasemarkt als de bedrijven zelf de kans geven zich voor te bereiden.

De sector zegt klaar te zijn voor de omslag. Het aantal nieuwe elektrische bedrijfswagens is sinds kort snel aan het stijgen, al gaat het dan vooral om hybrides, die straks niet meer in aanmerking komen voor het fiscale voordeel. Blijft de grote uitdaging of er voldoende laadpalen zijn. Via het Europese relanceplan maken de federale en de Vlaamse regering daar samen 60 miljoen euro voor vrij.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234