Maandag 09/12/2019

Deze tien moet u zien

Het is een interessant filmjaar geweest. Met een minutenlange ovatie voor een Belgische koning in Venetië, een vrouwelijke regisseur die niet mocht winnen in Cannes en eindelijk een Oscar voor Leonardo DiCaprio. Dit zijn de tien films om te onthouden.

1 Leve Leo

The Revenant (27/01)

Alejandro Gonzalez Iñarritu vond al de vogel terug in de mens in zijn Birdman, in The Revenant is de mens minder gevleugeld, maar een nog groter beest. Iñarritu baseert zich daarvoor op een verhaal van Michael Punke, dat zich situeert in 1823. De adembenemende beelden van cameraman Emmanuel Lubezki voeren je mee naar een tijd toen de natuur nog genadelozer was dan 'de beschaving'.

Nog voor we de kans krijgen om kennis te maken met de expeditie van pelsjagers waar Hugh Glass, het personage van Leonardo DiCaprio deel van uitmaakt, slaan de indianen toe met een efficiëntie en brutaliteit waar geen vuurwapens tegen bestand zijn. En dat is nog maar het begin van de ellende voor DiCaprio die zich grommend en kreunend naar gerechtigheid en naar die welverdiende Oscar sleept. Slechts aan de lange takes en de genadeloze behandeling van de mens, is te zien dat we weer met een meesterwerk te maken hebben van de maker van Babel, Biutiful en Birdman. Een geweldige en gewelddadige film is het resultaat.

Te zien op dvd, Blu-ray, Play More en iTunes

2. 'De mol' maar bloediger

The Hateful Eight (06/01)

Groots en episch is de achtste film van Quentin Tarantino, gedraaid in formaten die dateren uit de tijd dat cinema aan beelden genoeg had om te verbluffen. Hij voert hij ons terug naar een winter in het Wyoming van kort na de Amerikaanse burgeroorlog. De slavernij is pas afgeschaft en in een wit sneeuwlandschap houdt een zwarte premiejager een koets tegen. Samuel L. Jackson is gezeten op een stapel lijken.

Een berg verhalen en nog veel meer vertellingen volgen als de koets even later stopt bij een afspanning waar nog meer van dat addergebroed zit met tronies die spreken zonder dat ze iets zeggen. Als ze hun mond openen, spreken ze een taal die alleen Tarantino kan bedenken. Elk van hen weet dat niemand is wie hij beweert te zijn. Wat volgt is een bloederige variant op De mol. Grappiger ook. Beter. Niemand weet beter hoe een film tarantinesk moet zijn. De grootmeester heeft zijn kunst alleen maar verfijnd.

Te zien op dvd, Blu-ray, Play More en iTunes

3 Duitse tegendraadsheid

Toni Erdmann (17/08)

De leukste film kwam dit jaar uit - toch wel - Duitsland. Winifried is een zestiger die in de sixties is blijven hangen en vermoedt dat zijn dochter niet gelukkig is omdat ze een al te jachtig bestaan leidt. Ze werkt voor een groot bedrijf in Boedapest, en hij verrast haar met een bezoekje om haar op te vrolijken. Maar ze kan niet lachen om zijn fratsen. Hij gedraagt zich niet zoals je van een vader verwacht en zij reageert ook al niet zoals je van een dochter verwacht.

Eigenlijk druist de hele film van de Duitse Maren Ade tegen de verwachtingen in. En dat maakt Toni Erdmann precies zo geestig en origineel. Zij had wel degelijk de Gouden Palm verdiend.

Nog te zien in diverse zalen en op iTunes

4 Liefkozende blik op België

King of the Belgians (30/11)

Jawel, Belgen lopen graag hoog op met cinema van eigen bodem. We zwaaien gretig met internationale prijzen. Maar ook wij konden niet vermoeden dat een film over een Belgische koning ook echt op een buitenlandse ovatie zou worden onthaald. Laat staan op het Filmfestival van Venetië.

In King of the Belgians brengen Peter Brosens en Jessica Woodworth een ode aan het Belgische surrealisme. Peter Van den Begin balanceert als koning Nicolaas III van België heerlijk tussen een droevige mimiek en komische timing. Deze film snijdt dieper dan welke komedie ook die we dit jaar te zien kregen.
Nog te zien in UGC Antwerpen en Cinema ZED

5 Intriest en hartverwarmend

Carol (13/01)

In 1952 was The Price of Salt een schandaalroman. Patricia Highsmith durfde hem niet onder haar eigen naam uit te brengen. Het boek vertelde over de verboden liefde tussen de piepjonge Thérèse en de veel oudere en keurig getrouwde Carol. Todd Haynes laat zich inspireren door de visuele stijl van fiftiesfotografen als Saul Leiter om een wereld te tonen waarin de schone schijn weinig ruimte laat voor oprechte gevoelens. `

Thérèse en Carol hebben iets van Thelma en Louise, in hun durf, hun vastberadenheid. Wondermooi om naar te kijken en meeslepend hoe de dames onvervaard barrières slopen, in deze intrieste, hartverwarmende film.

Te zien op dvd, Blu-ray, Proximus TV en iTunes

6 Zeldzaam licht in duisternis

Spotlight (03/02)

Een ode aan de onderzoeksjournalistiek, dit drama over grootschalig kindermisbruik in de kerk. Gebaseerd op waargebeurde feiten die aan het licht werden gebracht door Spotlight, de onderzoekscel van de Boston Globe die in 2001 de katholieke kerk in Amerika deed wankelen. Een acteursfilm over de durf om op te staan tegen het gezag. Priesters kunnen er veel van leren, zoals bijvoorbeeld hoe te preken zonder boodschapperig te zijn. Maar priesters hebben dan ook zelden het acteertalent van kleppers als Michael Keaton, Mark Ruffalo, Stanley Tucci, Rachel Adams en John Slattery.

Wat All the President's Men was voor het Watergate-schandaal is deze film voor die nog veel viezere zaak waarbij katholieke priesters zich aan onschuldige kinderen vergrepen.

Te zien op dvd, Blu-ray, Play More en iTunes

7 Beter dan het origineel

The Jungle Book (13/04)

Met Zootropolis, The Red Turtle, Kubo en Anomalisa kende 2016 heel wat animatietoppers. Maar bovenaan ons lijstje staat The Jungle Book. Animatie, zegt u? Voor een film waarin alles behalve Mowgli digitaal werd gecreëerd, kan men inderdaad spreken van animatie. Ook al is die digitale wereld levensecht.

The Jungle Book was Walt Disneys laatste project. De tekenfilm is na 49 jaar nog altijd een geliefde klassieker. Toch stapte regisseur Jon Favreau af van de karikaturale eigenschappen. Hij maakte een film die donkerder, geweldiger en gewoon beter is dan het origineel.

Te zien op dvd, Blu-ray, Proximus TV, iTunes en Netflix

8 Geen mens kan wegkijken

Fuocoammare (21/09)

Bekroonde documentairemaker Gianfranco Rosi zet zijn camera neer op het eiland Lampedusa, waar al jaren verhalen van menselijk leed voor de kust aanspoelen. En intussen gaat het leven van de eilandbewoners er gewoon door: Samuele is een jongen van twaalf die ongewild voor de comic relief zorgt.

Wanneer zijn zicht hem deels in de steek laat en hij zijn goede oog moet afdekken opdat zijn brein zijn luie oog weer aan het zien zou krijgen, heeft Rosi zijn metafoor te pakken. We kunnen niet meer wegkijken. Het lachen vergaat ons en we blijven geschokt achter. Zeker wanneer aan het eind het besef doordringt dat we niet naar fictie, maar naar een documentaire zaten te kijken.

Te zien op dvd, Blu-ray en iTunes

9 Veel meer dan Wikipedia-pagina

Steve Jobs (03/02)

Dat een Steve Jobs-biopic héél fout kan lopen, bewijst het abominabele Jobs uit 2013. Regisseur Danny Boyle heeft geleerd van de fouten van zijn voorgangers. Zijn Steve Jobs is geen fantasieloze verfilming van 's mans Wikipedia-pagina, wél een ingenieus drama.

Dat de gitzwarte ondertoon in de laatste tien minuten wordt ingeruild voor een geforceerd vader-dochtermomentje, doet nauwelijks iets af aan die kwaliteiten.

Te zien op dvd, Blu-ray, Play More en Proximus TV

10 Moordenaar die niet kan moorden

The Assassin (24/02)

De Taiwanese grootmeester Hou Hsiao-hsien liet zeven jaar wachten op zijn nieuwste film. Maar wachten loont. In Cannes 2015 kreeg hij de prijs voor beste regisseur mee naar huis. Toch was het in ons land nog bijna een jaar wachten eer The Assassin onze zalen haalde.

De gevechtsfilm - of wuxia, zoals de Chinezen zeggen - speelt zich af in de achtste eeuw tijdens de Tang-dynastie. Toch draait het niet uitsluitend om de spectaculaire actie. Niemand maalt om de vrijwel ondoorgrondelijke intrige, want de visuele schoonheid van de film is amper overtroffen.

Te zien op dvd, Blu-ray en iTunes

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234